Buitenbeen in de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikitah86

Buitenbeen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 14:51

Naar aanleiding van het topic 'inzet travers' waarin wat gesproken wordt over op welk been aanspringen in de galop kwam er een andere vraag bij me op. Ik heb ogeleerd op mijn binnenbeen aan te springen maar de uitleg over waarom buitenbeen (buitenbeen van paard is aanspringbeen) komt erg overeen met wat ik nu leer van mijn nieuwe instructrice (we zijn nog veel bezig in stap, been geven op moment dat binnenachterbeen (dat je wilt laten ondertreden) opgetilt wordt). Ik ben me nooit erg bewust geweest van het feit dat het paard in de galop aanspringt met zijn buitenachterbeen dus hierbij is zeker een stukje bewustwording gecreëerd!

Nu mijn vraag:
Wat doen jullie met het buitenbeen in de galop? Laten jullie deze gedurende de hele galop naar achteren liggen of gaat het buitenbeen weer terug naar de singel zodra het paard is aangesprongen?

Ik heb hier eigenlijk nooit echt duidelijke uitleg over gekregen danwel over nagedacht en ik weet ook dat veel mensen hulpen verschillend geven maar ben vooral heel erg benieuwd naar wat jullie doen en dan vooral waarom!

edit: vanzelfsprekend ben ik me ervan bewust dat je geen enkele oefening alleen op been of teugelhulpen uitvoert maar dat ook je zit moet meewerken, mijn vraag is wel echt gericht op het stukje beenhulpen Knipoog.
Laatst bijgewerkt door Nikitah86 op 15-05-08 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Suusje92

Re: Buitenbeen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:52

Ik spring altijd aan met me zit en mijn binnenbeen lichtjes aante drukken voor travers gebruik in mijn buitenbeen en houd ik mijn binnenbeen lichtelijk van de singel af Lachen

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 14:59

Leg je ook je buitenbeen naar achteren? En wat doe je met dat been nadat je aangesprongen ben? Waarom spring je aan op je binnenbeen? (vragenvuur Knipoog)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:04

Ik spring net als jij ook aan met mijn binnenbeen, naja, vooral op mijn zit maar mijn binnenbeen geeft het 'zetje' zeg maar. Mijn buitenbeen leg ik iets naar achter en als ze aangesprongen is dan laat ik mijn been weer afhangen.

Mijn pony wil weleens omspringen en als ik dat voel aankomen dan doe ik bewust mijn buitenbeen naar achteren om zo de kont te begrenzen.

Wat ik me eigenlijk afvraag als er mensen zijn die tijdens hun galop hun buitenbeen naar achteren houden, wat zijn hun hulpen voor bijvoorbeeld middengalop?

interessante vraag zeg Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:13

ik spring aan op buitenbeen, dat gaat een fractie naar achter en daarna ligt dat weer gewoon op zijn plek. Maar het is een samenspel van hand, been en zit en ik heb ook nooit verwarring met travers eerlijk gezegd.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:13

Nikitah86 schreef:
Leg je ook je buitenbeen naar achteren? En wat doe je met dat been nadat je aangesprongen ben? Waarom spring je aan op je binnenbeen? (vragenvuur Knipoog)

Ik leg mijn buitenbeen naar achteren en tijdens het galloperen houd ik op zijn plaats ik doe voor de rest bijna niks met mijn benen ik laag m versnellen of langzamer gaan met mijn zit terug nemen doe ik ook met mijn zit Lachen

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:14

Ik spring aan met mijn zit maar ik meot wle mijn buitenben naar achteren leggen en mijn binnenbeen op de singel anders gaat hij neit in galop met mijn binnenbeen geef tja zoals andeen al zeiden een klein zetje als hij enit goed op mijn zit reageert.

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:22

Ik spring aan door mijn buitenbeen naar achteren te leggen en waarschijnlijk druk ik mijn binnenbeen ook lichtjes aan. Als ik eenmaal galoppeer leg ik m'n been gewoon weer terug op de singel.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:25

Mijn buitenbeen blijft wel het ritme van de galop onderhouden. Vooral in de contra heb je dat erg nodig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:31

Suusje92 schreef:
Ik leg mijn buitenbeen naar achteren en tijdens het galloperen houd ik op zijn plaats ik doe voor de rest bijna niks met mijn benen ik laag m versnellen of langzamer gaan met mijn zit terug nemen doe ik ook met mijn zit Lachen

idem

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:32

Is wel grappig;

Heb zelf een jong paard, heb die aangeleerd om op het binnenbeen aan te galoperen, buitenbeen wel achter de singel en daar houden!
Nu rij ik voor iemand op stal een Z2 paard in de M1(ben in de L begonnen), en deze is aangeleerd om op het buitenbeen aan te galoperen; Weet je wel hoe lang het geduurd voordat ik daar achterkwam?hihi... een half jaar later had ik 'm aangeleerd op het binnenbeen...

Eigenlijk is het wel een beetje onlogisch om met je buitenbeen aan te drukken, want dan druk je ook de kont wat naar binnen.

Het leuke is dat de oude eigenaresse van het Z2 paard, nu tijdelijk ook op mijn paard rijdt(ivm zwangerschap) en ze mijn paard nooit in galop krijgt, en dan weet ze het weer!!

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:34

Oja, ik houd tijdens de galop mijn buitenbeen achter de singel, moet vooral bij het Z paard, anders srpingt hij de wissels!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:38

Wat ik me afvraag, hoe rijden jullie je paard op je zit van de draf naar de galop? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Bloos

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:57

absque_dubio schreef:
Wat ik me afvraag, hoe rijden jullie je paard op je zit van de draf naar de galop? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Bloos

Dat is lastig uitleggen en moet je eigenlijk voelen Haha! . Mijn instructrice kon dat prachtig uitleggen en deed het dan ook voor terwijl ze op de grond stond. In ieder geval galoppeer ik aan door met mijn binnenheup een soort 'knikje' te geven. Dus met je binneheup een fractie naar voren en dan springt ze in galop aan Ja. In het begin moest ik wat overdrijven, maar als ik nu hoef ik alleen maar aan de galop te denken en springt ze aan.

Whisper79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:01

Zap dat klinkt wel boeiend, ga ik ook proberen! Nu doe ik mijn buiitenbeen naar achteren bij aanspringen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:05

Ik doe ook mn buitenbeen naar achteren. Ik snap het nog niet helemaal op dat zit-gedeelte, iemand een paard waarop ik het kan leren voelen? Vork

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:08

Utrolig schreef:
Oja, ik houd tijdens de galop mijn buitenbeen achter de singel, moet vooral bij het Z paard, anders srpingt hij de wissels!

Leuk om verschillende paarden zo te rijden en hun knopjes te voelen Haha!. Hoe rijd je dan weg in middengalop/uitgestrekte galop? Houd je dan ook je been naar achteren?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:08

absque_dubio schreef:
Ik doe ook mn buitenbeen naar achteren. Ik snap het nog niet helemaal op dat zit-gedeelte, iemand een paard waarop ik het kan leren voelen? Vork

kom maar hoor Haha!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:13

Waar woon je? Vork Haha!

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:43

absque_dubio schreef:

Bij mijn paard doe ik het altijd zo

als ik iets naar voren ga in het zadel gaat ie sneller ga ik iest meer naar achteren dan gaat hij langzamer wil ik op gelijk tempo blijven meot ik in het midden zan mijn zadel blijven want die cvan mij is heel gevoelig ga ik iets te ver naar achteren stop ie al. Het is met je bekken werken vooral Lachen doe je je bekken wat meer naar voren gaat hij versnellen. Maar het paard meot het wel kennen andere paarden kenne enkel maar versnellen door een hakje of een kuitdrukje.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:48

Suusje92 schreef:
absque_dubio schreef:

als ik iets naar voren ga in het zadel gaat ie sneller ga ik iest meer naar achteren dan gaat hij langzamer wil ik op gelijk tempo blijven meot ik in het midden zan mijn zadel blijven want die cvan mij is heel gevoelig ga ik iets te ver naar achteren stop ie al. Het is met je bekken werken vooral Lachen doe je je bekken wat meer naar voren gaat hij versnellen. Maar het paard meot het wel kennen andere paarden kenne enkel maar versnellen door een hakje of een kuitdrukje.

Zo werkt het bij de mijne ook een beetje, alleen hoef ik mijn gewicht niet te verplaatsen in het zadel, maar ik moet wel met mijn bekken werken. Als ik mezelf wat zwaarder maak dan staat ze stil en als ik mezelf wat lichter maak dan mag ze versnellen, dat doe je idd met het kantelen van je bekken. Op het moment dat ik mijn binnenbekken wat kantel gaat ze in galop. Volgen jullie het allemaal nog Tong uitsteken

Ik woon in Gorinchem Haha! Tong uitsteken Je mag altijd langs komen hoor Tong uitsteken ..het is alleen wel een D-pony Haha!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:51

Ik kan geen paardrijden, alleen ponyrijden. Clown Ik rijd nu een pony van rond de 1.32. Bloos Paarden hebben van die rare gangen, kan ik echt niet op blijven zitten. Scheve mond
Waar ligt Gorinchem? Tong uitsteken

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:53

Ik spring momenteel nog aan met een 'schopje' met mijn binnenbeen, buitenbeen komt er nog amper aan te pas. En omdat ik nog aanspring vanuit het lichtrijden, is er nog weinig te kantelen met het bekken.
Als ik het aanspringen wat ga verfijnen, zal het steeds meer 'zitwerk' worden, en binnenbeen. Buitenbeen alleen even om eventueel te begrenzen en dan weer op zijn plek.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:55

Suusje92 schreef:
absque_dubio schreef:

Zo werkt het bij de mijne ook een beetje, alleen hoef ik mijn gewicht niet te verplaatsen in het zadel, maar ik moet wel met mijn bekken werken. Als ik mezelf wat zwaarder maak dan staat ze stil en als ik mezelf wat lichter maak dan mag ze versnellen, dat doe je idd met het kantelen van je bekken. Op het moment dat ik mijn binnenbekken wat kantel gaat ze in galop. Volgen jullie het allemaal nog Tong uitsteken

Ik woon in Gorinchem Haha! Tong uitsteken Je mag altijd langs komen hoor Tong uitsteken ..het is alleen wel een D-pony Haha!

gronichem jeetje mina zeg nog van gehoord en ene d-pony? zet mij er neit op dan krijg ik de dierenbescherming op me kop(gewicht+lengte)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:15

Ik spring voornamelijk aan op zit en buitenteugel, af en toe met ondersteuning van het binnenbeen. Ik heb geleerd de binnenteugel vrij te houden (eventueel zelfs iets omhoog), zodat de schouder ook de ruimte heeft. Ik heb iets meer gewicht op het binnenzitbeenknobbel en maak vanuit mn bekken een minimale beweging van buitenachter naar binnenvoor.
Veel mensen krijgen mijn paar dniet in galop, omdat hij erg gevoelig is voor zithulpen; bv als iemand blijft 'draven' in zijn/haar lijf, zal hij nooit en te nimmer in galop aanspringen. Daarom is het belangrijk dat ik, in voorbereiding op de overgang, een of twee passen van te voren het jusite ritme van de galop zoek.
Het is erg moeilijk uit te leggen, omdat dit echt subtiele hulpen zijn.