jong paard blijft met hoofd knikken en schutten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein80

jong paard blijft met hoofd knikken en schutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 17:17

Een paard wat ik tijdelijk voor iemand rij is een week of 6 geleden zadelmak gemaakt. Daarna heb ik het overgenomen.

Nu heb ik aardig wat ervaring met redelijk goed ingereden paarden tot en met de Z maar een paard waar pas een paar keer iemand op heeft gezeten is voor mij ook pas de 2e keer dat ik dat doe.

Eigenlijk knikt ze bijna de hele tijd met haar hoofd. Nou ja ze houdt haar hoofd geen minutt stil zeg maar.

Zijn er mensen die veel ervaring hebben met jonge paarden en dit herkennen? En tips voor mij hebben wat dit kan zijn en hoe ik dit aan kan pakken?

_sammer

Re: jong paard blijft met hoofd knikken en schutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:28

ik zie het wel vaker inderdaad maar heb er helaas geen tips voor. misschien veel figuren rijden en zo veel mogelijk ontspannenn?

NaomixAline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:34

Ik heb dat ook gehad met mij verzorg pony (4jaar)

Het kan zijn dat ie nog moet wennen aan het bit en de druk er op.

Maar die van mij deed het omdat ze nog moest leren ontspannen

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:39

Jonge paarden knikken met hun hoofd omdat ze nog niet weten wat ze met de aangeboden ontspanning van jou hand moeten doen. Ze komen aan de teugel, zakken door omdat ze niet weten hoe ver ze je hand kunnen volgen, lopen tegen je hand aan of kruipen er juist achter en komen daardoor weer met hun hoofd omhoog Lachen

Geen enkel probleem, gewoon laten lopen, niet te veel aan de voorkant willen doen, en gewoon lekker van achter naar voren blijven rijden. Het knikken komt vanzelf goed als ze haar stabiliteit en evenwicht heeft gevonden

Succes!

tolik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:08

ik heb heel veel paarden zadelmak gemaakt, dit is een veel voorkomend probleem. ik kan je maar 1 tip geven, en dat is voorwaarts rijden. Zorgen dat hij gaat leren op zijn eigen benen lopen.

succes

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:11

tolik schreef:
ik heb heel veel paarden zadelmak gemaakt, dit is een veel voorkomend probleem. ik kan je maar 1 tip geven, en dat is voorwaarts rijden. Zorgen dat hij gaat leren op zijn eigen benen lopen.

succes

dit is inderdaad het beste, ook voor oudere paarden met het zelfde probleem. contact houden, been er aan en goed voorwaarts rijden. Liever neus er iets uit rijden dan er te veel door heen zetten.

Jonge paarden hebben nog veel problemen met het zoeken van hun evenwicht en door voorwaarts te rijden/het leren op eigenbenen te lopen zal eht zeker verbeteren. zorg echter wel dat het niet tussen de oren van het paard gaat zitten, dat hij het overneemt als gewoonte.. het is en blijft een jong paard.. Neem dus les of laat iemand je helpen.. (veel geduld, kwestie van tijd)

veel succes..