Hoe rijden met een heet paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjaslique

Hoe rijden met een heet paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 18:22

Ik rij iedere zaterdag op hetzelfde paard, een super leuke merrie. Met dit weer is ze helemaal in haar sas en heeft een werklust waar je u tegen zegt. Ze is op den duur erg heet en wanneer ik dan net een fractie teveel doorsluit of iets te veel been geef begint ze te stuiteren. Hoe kan ik omgaan met deze heetheid, of beter gezegd hoe kun je de hulpen gedosseerder leren geven?

Floress

Re: Hoe rijden met een heet paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 18:59

Een van mijn paarden kan ook ontzettend heet worden. Ze is dan zo ijverig dat ze soms geen blijf met haar energie weet en zowat begint te piafferen bij het halthouden. Stilstaan zit er écht niet in. Als ik nog maar een spiertje in mijn kuit opspan, is ze weg.

Als ze zo heet is, probeer ik eerst haar overtollige energie te laten afvloeien door ze eens eventjes te laten uitrennen. Gecontroleerd welliswaar. Als ik dit niet doe, wordt ze veel moeilijker doordat ze gewoon een overschot aan energie heeft. In je hulpen moet je inderdaad heel fijn worden. Het is voor mij echt een zaligheid als ik maar een spiertje hoef op te spannen en ze er meteen op reageert. Hoe je je hulpen gedosseerd geeft is moeilijk uit te leggen. Dat is iets wat je zelf moet aanvoelen. Als ik te veel been geef, ben ik ook op 2 seconden aan de andere kant van de piste (60m) dus daar moet je zelf even in aanvoelen wat je nodig hebt. Dit geldt ook zo voor de teugelhulpen en zithulpen. Als ze er echt fijn bij loopt, hoef ik mijn vingers maar te sluiten en staat ze stil. Rijden op gevoel. Zelf een beetje uittesten hoeveel je nodig hebt en dan ook zeker niet meer hulp geven dan nodig want dan worden ze alleen maar gekker.

Eline_Fergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:17

Ik zou vooral veel met haar oefenen. Begin in stap met het rijden van figuren. Op die manier kun je heel rustig afstasten hoeveel (of hoe weinig) druk je moet geven. Begin met hele lichte hulpen, raak haar maar minimaal aan en kijk dan rustig hoeveel druk je erbij moet geven voor een reactie. Wat ook een goede oefening is, is het sluiten en openen van een volte of het rijden van slangenvoltes. Als het goed gaat kun je oefeningen in draf proberen. Maak het jezelf en je paard niet te moeilijk. Houdt het gemakkelijk en zorg ervoor dat het goed gaat. Dit is goed voor jou en je paard. Zorg voor vertrouwen in elkaar. Als het goed gaat, maak je de oefeningen moeilijker of verzin je iets anders. Gaat het minder goed, doe dan een stapje terug: neem een makkelijkere oefening of ga terug naar stap. Het belangrijkste is dat je er lol in hebt en het rijden positief (dus met een oefening die goed ging of een reactie van je paard waar je om vroeg) afsluit. Als iets niet goed gaat, ga dan altijd terug naar het punt waarop het wel goed ging. Vanaf dat punt begin je weer met uitbouwen. Veel succes!

_sammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:36

probeer zelf heel ontspannen te blijven. desnoods liedjes zingen. en dat uitrazen vind ik ook wel een goed idee. maar dan moet je wel opletten dat je haar onder controle houd. anders moet je haar van te voren even losgooien of longeren?

kimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:43

idd wat eline_fergie zegt niet te snel van stapel lopen en alles rustig aan aavoelen en opbouwen en van dat uitrazen dat ligt er denk aan per paard want ik rijd een pony en die kan je zo lang uit laten razen maar dat maakt helemaal niks uit hij word er eigenlijk alleen maar heter van maar het kan natuurlijk heel goed dat het bij jou wel werkt ik denk dat je gewoon wat verschillende dingen moet uitproberen en kijken wat het beste is succes en longeren zou misschien ook een goed idee zijn

nanett35

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:44

Probeer rustig over te komen op je paard. Niet te veel trekken aan de teugels of klemen met je benen probeer op je zit te rijden.
Overgangen rijden helpt bij mij ook. Zodat het paard d'r aandacht op jou richt.

xpasalx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:16

probeer met je sit te werken Knipoog

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:23

Ik heb ook op een merrie gereden die nog al actief was.
Ik longeerde haar altijd even 20 min. zodat ze haar eerste energie kwijt was!
Daarna er op en rustig stappen. En haar veel afleiden (volte/stelling/buiging/van hand veranderen/gebroken lijn etc.) daarna overgaan in draf en nog steeds veel afleiden.

Je moet eerst zelf goed met je hulpen kunnen omgaan (misschien is het een optie om zit les etc. te krijgen?)
en niet in de krul gaan rijden. Als je het tempo onder controle hebt kan je veder gaan werken met vw/nw etc.)

Heel veel succes!

ps. is het je eigen paard?

Majo_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:36

Ik zou haar inderdaad even longeren van te voren, maar probeer wel meteen in het begin al je been aan het paard te houden, want ze zal dit toch moeten accepteren, en niet gaan stuiteren. En probeer goed te blijven zitten.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:46

Ik had er ook oit zo een te rijden. Ik begon, zoals een aantal anderen ook zeggen, snel met wat stoom afblazen. Ik ging al snel over tot enkele rondjes galop. Daarna werd ze pas rustig genoeg om verder los te rijden en aan het werk te gaan. (Je kunt wel zeggen; ja maar beschadig je dan niets door zo snel te gaan galopperen, spieren zijn nog niet warm, enz. Maar dit was vast beter voor haar, aangezien ze gekke bokkesprongen ging maken en weg wilde vluchten (ongecontroleerd) als ik dit niet deed.)
Longeren werkte niet bij haar, omdat ze meer dan voldoende conditie had, en het felle er alleen af ging onder het zadel.
Héél erg veel afwisseling was het sleutelwoord. Ook; niet opsluiten met hand (daar kwam ze al snel tegenin) maar bij te hard lopen: volte inzetten en die verkleinen. Daar dan ook op blijven rijden tot het tempo normaal was. Daar baalde ze op den duur zo van dat ze zich al snel liet opvangen.
En vergeet niet om je been eraan te houden; als je dit niet doet, zal ze steeds overgevoeliger reageren op je been. Ze moeten hier toch aan wennen.
Als dit eenmaal gelukt is, dan heb je een heerlijk dier dat op je lichtste hulpen fijn reageert.
Succes ermee!

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:13

kimma schreef:
idd wat eline_fergie zegt niet te snel van stapel lopen en alles rustig aan aavoelen en opbouwen en van dat uitrazen dat ligt er denk aan per paard want ik rijd een pony en die kan je zo lang uit laten razen maar dat maakt helemaal niks uit hij word er eigenlijk alleen maar heter van maar het kan natuurlijk heel goed dat het bij jou wel werkt ik denk dat je gewoon wat verschillende dingen moet uitproberen en kijken wat het beste is succes en longeren zou misschien ook een goed idee zijn

Een paard kan inderdaad uren blijven uitrazen. Maar paarden die echt heet worden en willen werken, maak je juist zotter met heel veel overgangen te rijden. En nu spreek ik uit mijn eigen ervaring. Het kan zijn dat jullie paarden anders reageren. Als ik die van mij al meteen ga terugrijden, dus door middel van bijvoorbeeld overgangen, kan ze haar energie daar te weinig in kwijt. Dergelijke paarden moeten naar mijn mening eerst vooruit kunnen en als ze daar hun energie een beetje in gestopt hebben, kan je beginnen met terugrijden.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:22

pasi schreef:
kimma schreef:

Een paard kan inderdaad uren blijven uitrazen. Maar paarden die echt heet worden en willen werken, maak je juist zotter met heel veel overgangen te rijden. En nu spreek ik uit mijn eigen ervaring. Het kan zijn dat jullie paarden anders reageren. Als ik die van mij al meteen ga terugrijden, dus door middel van bijvoorbeeld overgangen, kan ze haar energie daar te weinig in kwijt. Dergelijke paarden moeten naar mijn mening eerst vooruit kunnen en als ze daar hun energie een beetje in gestopt hebben, kan je beginnen met terugrijden.

Dat is inderdaad ook mijn ervaring. Lekker losrijden met wat hoger tempo (wel onder controle), met terugrijden werk je waarschijnlijk alleen maar spanning in de hand. En vooral veel doen. Afwisseling, geen 3 rondjes over de hoeslag rijden maar lekker figuren en dingetjes als wijken en schoudervoor meenemen om haar aandacht er bij te houden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:33

en juist niet te voorzichtig zijn met je been, maar gewoon licht erbij houden de hele tijd. Als je je been gaat afsteken wordt het alleen maar erger.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 12:17

Het gaat hier niet om mijn eigen paard, maar het paard van mijn instructrice die ik in de manegeles rijd. Er staan in ieder geval al veel tips en adviezen en ik ga gewoon lekker aan de slag.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:22

oke, je krijgt dus altijd les ??
Mag je er ook gewoon buiten de lessen mee aan de slag?
Anders kan je hem wat vaker longeren en er mee bezig zijn. Zodat je er een hele goede band mee krijg en zodat je hem precies kan aanvoelen etc. als je maar 1x per week op rijd kan je niet echt een super goede band kweken (denk ik...)
word er de rest van de week wel iets mee gedaan??
misschien krijgt ze eiwit rijk voer...en kan ze daar niet zo goed tegen? (maar aangezien het niet je eigen paard is kan je dat niet oppeen veranderen....)
in ieder geval goed dat je er mee aan de slag gaat!
veel succes en plezier!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:25

Als mijn pony heet word ga ik altijd op een flink tempo draven en dan veel figuren rijden, na een tijdje is zijn energie dan wel weg en kan ik gewoon weer rustig verder rijden Lachen

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:43

En vooral zelf niet gaan knijpen of aan de teugels gaan zitten.

Als het paard hard gaat, ga dan meteen even jezelf af:
- Zit ik op 2 zitbeenknobbels of heb ik mijn kontspieren aangespannen?
- Houd ik andere spieren of ledematen vast? Zoals knien, rug, benen, armen.
- Heb ik gelijkmatig en goed contact met de teugels? ( dat wil zeggen normaal vasthouden, niet extra gaan trekken )

Zoja?

Maak jezelf rustig, ga net wat rustiger lichtrijden dan het paard draaft.
Benen stil en licht aangesloten houden.
Maak ophoudingen. Bijvoorbeeld in de galop. 2 galopsprongen voorwaarts, knijpje/ophouding, 2 galopsprongen voorwaarts en dus lucht geven, knijpje/ophouding. Hoe meer ze reageert, hoe minder lucht je hoeft weg te nemen en weer te geven.

Vooral richten op ontspanning en vanuit daar kijken of ze eens wat passen in tempo terug kan.

En ik denk met stappen bijv, ook al is het maar 5 stappen, overdreven belonen. Ze kan nog zo langzaam draven of galopperen, als ze knettert van de energie/emoties dan doet het langzamere lopen niet zijn werk en richt je daarom vooral eerst op het ontspannen en niet over haar toeren lopen.

Is er ook al naar gekeken waarom ze zo heet is? Karakter? Voeding? Stress? Spanning? Verveling?

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 13:39

Buiten de les op zaterdag om heb ik geen tijd en wordt ze door iemand anders gereden. Ze gaat regelmatig de wei op, wordt gelongeerd en gereden. Het is een vrij dominante merrie en in de les reageert ze ook weer op de paarden om haar heen. Het is een behoorlijke hittepetit. Ze wil graag voor je werken, maar als ze dus op een gegeven moment zo heet is dan kan ik er niet veel meer mee. Ik kies er dan bewust voor om terug te schakelen naar de basis en lang en laag te rijden.
Natuurlijk ligt het niet aan het paard, maar ook mijn uitwerking zorgt ervoor dat ze bijvoorbeeld eruit wegkruipt. Ik kan mijn rug en schouders nog wel eens vast zetten en ben hier ook nog steeds mee aan het oefenen. Ik ben mezelf er ook van bewust dat is soms te veel op mijn handen rijd en maak mezelf iedere keer weer bewust van mijn zit.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:07

Iid eerst haar even longeren ! Dan kan ze haar energie een beetje kwijt ! Dan goed op je kont zitten , gewoon contact met de teugels en en je benen aan spannen in plaats van haar een "schopje" te geven , dat werkte altijd er goed bij die van mij , die was ( is , alleen hij word niet mee bereden ) ook erg "heet"..

x_Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:48

Ja rustig blijven in alle gevallen, daar word je paard ook rustiger van, fok haar in het begin ook niet op en ga dan al veel halthouden en stappen, Knipoog

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:35

longeren kun je wel doen, maar een paard went eraan en bouwt hierdoor meer conditie op, met daarbij als ze bokt of wat anders belast ze haar pezen heel veel omdat de op een volte loopt, als ze niet gemeen heet is zou ik het niet doen. probeer jezelf kalm te houden en je paard dat over te laten nemen, rustig zitten, praten met het paard etc etc oefen vooral op de ontspanning!

Beau_chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:12

he meidd!

ick heb zelf een heele drukke/jonge pony waarmee ik als t moet heel de dag op kan rijden...
Wat mijn rijschema is... rustig proberen te stappen tot ze geheel ontspant
dan gaan draven en veel overgangen rijden van draf naar stap en dan weer naar draf...
elke keer al wilt ze sneller ophouding geven en als ze dan niet luisterd hardere ophouding en gelijk naar stap toe... ontspant ze weer dan mag ze weer naar draf ... en zo hetzelfde in gallop ... luistert ze wel goed... en is ze braaf.. goed belonen!!

Ook een tip... Langzaam lichtrijden (moet je op oefenen:P) dus je pony naar een tempo zetten lager dan de gewone tempo en je pony word vanzelf relaxed,,
maar geen hoger tempo tot je pony/paard ontspanne in anders hou je m op een gegeven moment niet meer

en nog een tip... never nooit opgeven!! jij bent de baas en jou lukt het;)

k hoop dat je er wat aan hebt;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:15

Heet en actief of fris zit nogal een verschil in. Bij een echte hete heeft uitrazen totaal geen zin. Probeer heel erg aan tempocontrole te werken, zodra ze weer rennerig wordt, zet haar op een kleine volte waar ze weer over de rug moet leren ontspannen in een laag tempo. Die kleine volte is, zodat je er niet aan hoeft te zitten met je hand, omdat die volte zelf al zorgt dat er afgeremd wordt. Voor je ook maar iets kan doen met zo'n paard, moet je eerst kunnen zorgen dat je met been eraan kan komen. En daarvoor moet je het paard leren "lui" te worden, zodat je kan gaan drijven.

Whisper79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 23:38

Als een paard uit mag razen maakt hij alleen maar meer adrenaline aan in zijn bloed. Als je een paard laag rijdt, in de "graashouding" ahw dan maakt hij endorfine aan, en kalmeert hij...Verder zelf rustig blijven zitten en toch het tempo controleren.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 08:53

Ik geef een hele korte rectie die heel simpel klinkt;

Flink aan het werk zetten.
Het paard vraagt aandacht van jou,geef 'm wat te doen.
Mijn gouden regel; nooit 1 heel rondje op de hoefslag blijven in hetzelfde tempo.
Dus: tempowisselingen en veel figuren.Vraag zoveel mogelijk,en netjes.Zo heeft het paard geen tijd meer op heet te doen,en wordt ze lekker aan het werk gezet.
goed,reactie werd iets minder kort Schijnheilig