Houding benen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Honeys

Houding benen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 14:23

Sinds ruim een maand rijd ik nu in de wedstrijdles mee, en word mij verteld dat ik mijn onderbeen te ver naar voren heb liggen. Als ik naar andere ruiters kijk heb ik dat ook Verdrietig ...

Ik rij al bijna 20 jaar en zover ik me kan herinneren heeft nooit iemand mij erop gewezen ( lekker dan ! ). Nu moet ik het af gaan leren.... Maar hoe? Heeft iemand hier een truukje / foefje voor om dit af te leren?

Je begrijpt natuurlijk wel dat ik er na zo'n lange tijd moeite mee heb, alhoewel ik er wel zoveel mogelijk op let.

Tips please... Ik heb de 25e m'n alllereerste officieele wedstrijd ooit en ik wil m zo graag zo goed mogelijk doen !

Sheran

Re: Houding benen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:26

heb je misschien een foto van jezelf te paard? Dan kun je beter zien wat je verkeerd doet. Misschien hang te ver naar achteren of naar voren, of draai je je tenen naar buiten. Of je rijdt licht vanuit je knieen, en niet vanuit je stijgbeugels. Maar zegt de instructeur dan niet ook wat je eraan kan doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:08

Voel je verschil in beenligging tussen gewoon rijden en even in de verlichte zit gaan staan? Mogelijk kun je jezelf op die manier vrij makkelijk corrigeren. Ik laat ruiters die neigen naar stoelzit vaak even een klein stukje verlichte zit aannemen, om te voelen waar het onderbeen dan ligt. Probeer het daar maar te houden, hou mooi druk op de beugels, en controleer jezelf in de spiegel als je instructeur met een ander bezig is.
Weer naar voren geschoven? Even weer verlichte zit.

Vraag je instructeur ook even te checken of je je bekken op de juiste manier kantelt in het zadel. Even keertje met strak shirtje in je rijbroek rijden, dan kunnen we een hoop zien aan je bekken en onderrug.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:10

@Sonja: ik ken een hoop ruiters die het presteren om prima in verlichte zit met de benen naar voren te zitten. Puur omdat het dan knieenklemwerk wordt. Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:11

Daar ben ik als instructeur zelf bij, om dat te corrigeren Knipoog

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:14

Mooi zo Tong uitsteken. @TS: het lijkt me ook de taak van de instructeur om je beenligging te corrigeren. Iets afleren is heel erg moeilijk, dus je zult ook erg op jezelf moeten letten en foefjes moeten bedenken om er aldoor aan herinnerd te worden. Al rijdt het in het begin erg rot - gewoon doorgaan!
Wat Sonja zei over dat strakke T-shirt in de broek is een goed idee. De houding van het bekken heeft erg veel invloed op de houding van je benen. Eigenlijk heeft de houding van je hele bovenlichaam invloed op de houding van je benen, evenals de manier waarop je steunt en je gewicht gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:16

Sheran schreef:
@Sonja: ik ken een hoop ruiters die het presteren om prima in verlichte zit met de benen naar voren te zitten. Puur omdat het dan knieenklemwerk wordt. Haha!.

Ik herken dat trouwens wel hoor. 'k Heb er zelfs eentje die het presteert om totaal geen druk op de beugels te nemen.
Errrrrrrreg fijn dat gerij op derderangshobbymaneges... Zie het ze maar weer af te leren... Maar ach, uitdaginkje Haha!

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:44

Misschien ligt het aan de beugelaanhechting van je zadel, bij sommige zadels zit die te ver naar voren en dan gaan je benen dus automatisch ook naar voren.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:08

Nagelbijten / Gniffelen Kan me niet voorstellen dat alle ruiters met hun benen te ver naar voren een verkeerde beugelaanhechting hebben Haha!

Ben het helemaal eens met Sheran's eerste bericht. Heb je niet een foto van jezelf te paard? De kans is groot dat je lichtrijdt vanuit je knieën en/of je bekken te weinig kantelt (dus teveel op je kont zit).

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 08:06

Bedankt voor de tips, ik ga dat met de verlichte zit even uitproberen en ook even "experimenteren" met m'n bekken. Misschien ook maar even een prive lesje pakken bij m'n instructrice..

Het is wel zo dat ik er vooral zelf op moet letten, maar ik ben vaak ook zo bezig met de rest van t rijden en trainen Bloos ..

Een foto van mezelf te paard heb ik nog niet, k moet nog steeds iemand strikken die dat voor me wil doen een keer. K heb m'n huidige paard nl. nog niet zo lang en wil m graag showen hier op bokt Haha!

Heeft er verder nog iemand tips of foefjes?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 08:09

Ja wat bij mij goed geholpen heeft is een zitles nemen en dan eerst alleen maar gaan
staan in je beugels en zo leren je balans te houden, je zult zien dat je benen dan ook
vanzelf naar achteren gaan, als je balans kunt houden ga je het lichtrijden oefenen maar
dan een beetje anders, je doet namelijk sta-sta-zit, sta-sta-zit enz. ook dit is weer een
oefening voor balans en ook je benen gaan hierbij al meer naar achteren, als je dit goed
oefent zul je zien dat het makkelijker is om je benen op de juiste plaats te houden omdat je
ze niet meer nodig hebt om je balans te houden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 08:57

Ja Ik laat ze bij het van hand veranderen ook wel eens een keer extra staan ipv extra zitten. Als je balans in orde is, is dat geen enkel probleem.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 09:00

Ik mag tijdens mijn lessen niet eens meer zitten met het van hand veranderen, alleen
nog maar staan Lachen Is inderdaad met een goede balans geen enkel probleem.

xpasalx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:53

als je een foto erop zet kunnen we zien wat je bedoelt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:11

Hou er wel rekening mee dat b.v een veelzijdigheids zadel je benen al meer naar voren duwt dan een dressuur zadel.
Een manege zadel is meestal niet een dressuurzadel en zal dus ook niet meewerken aan een goede beenligging. Je krijgt vaak een beetje stoelzit in dit soort zadels.
Daarom heb ik voor bijna al de paarden en pony's ook dressuurzadels.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:18

ik lees even mee,
heb het zelfde probleem.
bij prive les bleek dat ik geen steun op mn beugels neem, en mn kniën aanklem.
ik kan lichtrijden zonder beugels, en dat vond ik zelf al zo apart, maar nu snap ik hoe dat kan.

ergens op bokt las ik dat je moet doen alsof je je knieën in het zand wegdrukt.
dat helpt mij echt, en ik neem bewust meer druk op de beugels, let op mn onderbenen, knieën niet aanklemmen.
het is echt wennen, en opletten.

x_Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:50

zonder zader rijden! heel veel, het helpt je echt om een betere houding te krijgen, je benen vallen zonder zadel vanzelf in de goede plek, ben je daar aan gewend kun je het met zadel proberen Haha!

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 14:02

K heb t er weer even met m'n instructrice over gehad.

Ze heeft me weer even aangewezen waar ik hoor te zitten en t ook over t kantelen van m'n bekken gehad. We kwamen ook tot de conclusie dat m'n beugels een klein stukje korter moesten i.v.m. t aansluiten van m'n onderbeen. K heb een veelzijdigheidszadel by the way..

Die verlichte zit heeft me niet geholpen. Zonder zadel rijden doe ik liever nog niet, dat vertrouw ik nog niet bij hem.

Ik wil ook wel een dressuurzadel aan gaan schaffen, maar heb op t moment even andere financieele prioriteiten. Maar hij komt er zeker op korte termijn. Welk merk / type zit t lekkerst? K wil er wel een met een lekkere diepe zit...

Nog meer tips??

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:34

De Kentaur Medea II heeft een heerlijke diepe en vooral zachte zit.
Ik heb niet het idee dat ik in een bepaalde houding gedwongen wordt, ik kan mijn benen precies zo houden als ik zelf wil. Lachen

Succes met je beenhouding!

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:40

nadat ik ongeveer 4 jaar les had, zei een invalster van mijn instructriese ook 'opeens' dat ik men benen te ver naar voren had liggen, ze heeft me goed uitgelegd hoe ze wel moeten liggen en we hebben er bijna de hele les aan besteed, spierpijn had ik !! Tong uitsteken maar nu is het een automatisme Lachen wel vervelend voor je idd dat het nooit eerder tegen je gezegt is.. veel succes iig Knipoog Lachen

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:12

Is zonder stijgbeugels rijden (evt aan longeersingel) mischien een idee?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:17

x_Renee schreef:
zonder zader rijden! heel veel, het helpt je echt om een betere houding te krijgen, je benen vallen zonder zadel vanzelf in de goede plek, ben je daar aan gewend kun je het met zadel proberen Haha!

zonder zadel krijg ik juist vaak een stoelzit, zonder beugels in het zadel gaat véél beter