We kwamen een groep reeën tegen.. (trauma voor pony? :+ )

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

We kwamen een groep reeën tegen.. (trauma voor pony? :+ )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 09:41

Hallo,

Graag zou ik wat advies en tips willen van mensen, misschien dat ik er namelijk iets mee kan.

Regelmatig (zeg maar bijna elke dag) rijd ik met mijn pony door het bos, wat altijd wel goed gaat. Ze is kijkerig, maar niet iets waar ik (of zij) problemen mee ondervind.
Ik rijd lekker met een lang teugeltje en geniet van de natuur Haha!

Onlangs kwamen we een grote groep reeën tegen, mijn pony stond op de noodrem en bleef stokstijf stilstaan. Ik kreeg haar met geen mogelijkheid door. Niet erop en niet ernaast.
Ze vond het toch niet zo leuk en misschien ook wel heel eng, want wat ze anders nooit doet deed ze nu wel, ze zette het op een rennen naar huis toe.

Als ik nu met haar weer naar buiten ga en ze vind iets engs, wilt ze er weer met geen mogelijkheid langs en draait weer om en rent weg. Gelukkig krijg ik haar wel terug en doe ik een poging er nog langs te gaan, maar ik denk dat haar ervaring met de reeën toch niet goed was.

Ik stap met zekerheid op mijn pony, ben niet bang of angstig en loop rustig met een lang teugeltje. Net als altijd vertel ik haar hele verhalen over mijn leven, haar leven, wat we eten enz. enz.

Misschien heeft iemand tips met hoe ik hiermee kan gaan oefenen?

AlaskaFries

Re: We kwamen een groep reeën tegen.. (trauma voor pony? :+ )

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 10:50

Ga je altijd alleen of ook wel eens met een andere pony/paard erbij? Dat kan nl. een hoop schelen!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 10:52

Nee hoor, waarom zou ze er een trauma aan hebben overgehouden?! Er is toch verder niets gebeurd?

Ze weet alleen nu wel dat ze de mogelijkheid heeft weg te rennen voor datgene wat eng is. Ze is zich bewust geworden van haar kracht, snelheid en van jouw machteloosheid als ze gaat. Dát moet je zien op te lossen...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 11:13

Ik ga vaker alleen dan samen met mijn stalgenoot en haar paard.
Het komt zeker wel voor hoor dat we samen gaan, maar ook dan heeft ze moeite om langs enge dingen te gaan. Lachen

Er is ook niets gebeurd Lachen (gelukkig niet!)
Toen met die reeën, rende ze echt naar huis en kon ik haar niet inhouden of een volte maken.
Na dit ben ik weer met haar het bos in gegaan en constant als ze iets eng vind draait ze toch weer om en gaat ze rennen. Hier kan ik haar wel terugnemen, volte maken en terugrijden. Maar blijft erg lastig. Het is dus niet zo dat ze net als bij die reeën als een kip zonder kop door rent.
Ik hoop dat ik dit zo een beetje duidelijk uitleg. Lachen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 11:28

Ik zou voorlopig alleen naar buiten gaan als er iemand mee gaat.
Als je alleen gaat en ze blijft dit doen dat rennen als ze iets engs vind dan wordt het een spel en dan wordt het straks wel gevaarlijk.

Wees consequent en rustig, Desnoods probeer je in draf het gene wat eng is te passeren dan hebben ze minder tijd om na te denken en zorg dat ze met jou bezig is wees duidelijk in je stem en als ze gaat stil staan hou goed contact met je teugels geef duidelijk been reageert ze niet geef je een tikje bij met je zweep. Dus zeg, ga door kom op niks aan de hand. en beloon heel duidelijk alles wat goed gaat. Knipoog

Maar echt voorlopig niet alleen gaan, dat rennen kan echt link zijn of worden zeker als er ook verkeer in de buurt is.
En als ze gaat rennen probeer dan één teugel heel kort te pakken en probeer haar dan in één keer omte draaien.
Mij is het ook gelukt op een paard van 1,65 in volle rengalop om die vlak voor een auto om te keren, alleen was het op die plek glad de we gingen onder uit Verdrietig . Maar als het op een breed zandpad of ruiterpad is kan je dat wel doen. Knipoog

nou succes

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 11:31

Dit soort dingen vind mijn paard ook doodeng! Als ik in het bos b.v. langs een weiland rijd waar andere paarden staan. Volgens mij denkt ze dan dat ze in het territorium van een andere kudde beland is en dat ze met z'n allen achter haar aan zullen komen Knipoog Het enige wat bij mijn paard dan helpt is er voor te zorgen dat ze zich niet omdraait. Wat er ook gebeurd met het hoofd richting gevaar houden. Soms blijf ik dan een tijdje zo staan als ze merkt dat er niets gebeurt wordt ze zelf nieuwsgierig en is de angst snel over. ( ik rij overigens met een martingaal buiten alleen voor dit soort gevallen, ze kan haar hoofd dan niet zo hoog doen dat ik niet meer kan sturen ) De tip van in draf zetten helpt ook wel goed inderdaad een beetje afhankelijk van de situatie.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 11:46

morelia schreef:
Dit soort dingen vind mijn paard ook doodeng! Als ik in het bos b.v. langs een weiland rijd waar andere paarden staan. Volgens mij denkt ze dan dat ze in het territorium van een andere kudde beland is en dat ze met z'n allen achter haar aan zullen komen Knipoog Het enige wat bij mijn paard dan helpt is er voor te zorgen dat ze zich niet omdraait. Wat er ook gebeurd met het hoofd richting gevaar houden. Soms blijf ik dan een tijdje zo staan als ze merkt dat er niets gebeurt wordt ze zelf nieuwsgierig en is de angst snel over. ( ik rij overigens met een martingaal buiten alleen voor dit soort gevallen, ze kan haar hoofd dan niet zo hoog doen dat ik niet meer kan sturen ) De tip van in draf zetten helpt ook wel goed inderdaad een beetje afhankelijk van de situatie.

maar met stilstaan krijgt ze de kans om na te denken en als ze dan omdraaid dan ben je haar kwijt,
Martingaal help niet echt voor dit soort dingen meer voor stijgeren. Met een martingaal kan je dus minder goed sturen.
Je kan niet je paard in één keer op een hele klein volte zetten.

Als je echt een paardje hebt dat gaat rennen kan je ze beter aan het werk houden dan hebben ze minder tijd om na te denken. Knipoog

Ik heb geen renner dus mijn paard kan ik ook ergens naar laten kijken. Maar ik kan hem beter aan het werk houden want het werkt beter. als hij stilstaat probeert hij ook om te draaien hij gaat alleen niet rennen. maar ik wil ook niet dat hij omdraaid. Dus ik houd hem met mij bezig en niet met het gene wat hij eng vind.
Ik laat hem ook naar s'ommigen dingen toe lopen als hij iets eng vind maar ik houd hem bij me en aan mijn been.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:10

Chubby schreef:
Nee hoor, waarom zou ze er een trauma aan hebben overgehouden?! Er is toch verder niets gebeurd?

Ze weet alleen nu wel dat ze de mogelijkheid heeft weg te rennen voor datgene wat eng is. Ze is zich bewust geworden van haar kracht, snelheid en van jouw machteloosheid als ze gaat. Dát moet je zien op te lossen...

sluit ik mij bij aan!
en misschien ben jij nu onbewust ook gespannen voor wat er kan gebeuren

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 12:44

Misschien onbewust wel Lachen
Maar toch stap ik er heel zeker op niet anders dan anders en rijd toch net als anders met een lang teugeltje en geniet van de omgeving waar we rijden, ik voel me erg rustig en fijn en zeker op mijn pony voelt het heel vertrouwd, ik heb geen reden om gespannen op haar te zitten Lachen

Maar dat zeg ik, misschien onbewust toch wel Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 20:42

Gewoon naar de bossen gaan. Ze went er vanzelf aan. Zelf doen of er niets aan de hand is.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:26

Goed benen en als het kan drr langs krijgen dus, mijn pony vond het op het begin oko super eng, maar beetje bij beetje gin ghet beter, nu blijft ze die beesten in de gaten houden als ze ern aarkijkt, mar verder niks. Eerst was ze ook super schrikkerig toen ze ze voor het eerst zag, stopte dus ook letterlyk noodrem, en omdraaien, maar nee, daar was ik er te snel voor bij;) Snel inhouden en omdraaien, nog een poging. En ging wel ff door, maar uiteindelijk erlangs, wel vanuit stilstaan en in rengalop erlangs, maargoed die zag ik niet aankomen. En als het niet lukt, misschien aan de hand ?

x_Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:55

gewoon blijven doen, gewoon naar de bos toe gaan, en haar vóór zijn, als jij dénkt dat ze iets eng gaat vinden berijd je je er op voor en wéés haar voor.

Riekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:15

Hoelang heb je de pony al?

rivamber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:04

het zijn kudde dieren dus opzich wel logisch.
Mijn paard deed dat eerder als ze al een hond van een kilometer afstand zag.
Gewoon doorzetten en je komt er wel.
Je moet je eigen pony gewoon vetrouwen geven.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:07

ik zou eingelijk geen losse teugel geven maar wel contact en bezig zijn met je paard. Dan heeft die zelf minder tijd om te kijken naar alles en nog iets. Later kan je dit dan weer afbouwen en wel terug met losse teugel maar zolang ze wil gaan rennen geef je niets.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 14:09

Riekje: 6,5 jaar nu

Bedankt voor de reacties.
elsie: als ik de teugels wat meer oppak, wordt ze wat zenuwachtig, ik vraag me dan af of ik dit wel bij haar moet of kan gaan doen. Lachen

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:56

ik heb liever dat ze dan wat zenuwachtig is en bezig is met u dan dat ze wegloopt. Keuze is aan jouw.

sammy07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:00

x_Renee schreef:
gewoon blijven doen, gewoon naar de bos toe gaan, en haar vóór zijn, als jij dénkt dat ze iets eng gaat vinden berijd je je er op voor en wéés haar voor.

Helemaal mee eens! Denk ook in jezelf dat er helemaal niets aan de hand is en rij vastberaden door. Zeg ook tegen je paard dat er niets aan de hand is en stel haar gerust. Vergeet haar niet te belonen als ze er braaf langs gegaan is.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 15:00

Wellicht kan ik het proberen, al moet ik zeggen dat ik er een hard hoofd in heb om de teugels korter te pakken. Lachen
Juist als je de teugels korter pakt zal zij niet op mij letten en zich erg zenuwachtig maken (drammen). Met de teugels langer, loopt ze rustig door zonder dat ze constant let op de dingen om haar heen, tot ze iets ziet wat eng is en dan is ze weg.

Overigens ben ik 'bij het begin' begonnen, kleine rondjes van 10 minuten opbouwen en ik moet zeggen dat gaat aardig goed Lachen

Belonen vind ik een belangrijk iets, dat zit goed Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:19

Het zou kunnen dat je pony heeft ondekt dat ze weg KAN rennen en dat nu ujitbuit, het kan ook zijn dat jij zelf onbewust toch denkt " Ojee als ze maar niet weer zo gaat rennen" en dat ze daarop reageert.
Bij het begin beginnen met kleine rondjes zodat je zeker weet dat het goed gaat lijkt me een mooie start. Ik elk geval denk ik niet dat ze een trauma heeft opgelopen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:11

ik denk ook, gewoon blijven rijden. Volhouden, de aanhouder wint in deze situatie.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 23:19

Vreemd dat ze zo op de reeen reageert. Mijn paarden hebben er nooit problemen mee gehad. Ook die ik nu heb niet. Nu heb ik er nooit meer als drie tegelijk gezien, misschien zit het hem daar in.

Er schijnt iets met geur te zijn tussen paarden en reeen, waardoor ze niet zo op elkaar reageren, heb ik wel eens gelezen, geloof ik.

als je paard nooit naar huis rende en nu wel opeens, zou het goed kunnen dat jij wat gespannen bent en onbewust een seintje geeft. Als je iets tegenkomt, waarvan je denkt, dat zou hij wel eens eng kunnen vinden, zou je eens zachtjes moeten fluiten of zingen. zo verbloem je je eigen angst en denkt het paard dat er niets aan de hand is.

Het proberen waard lijkt me Knipoog , succes er mee.

_ulivi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:58

het zou inderdaad heel goed lkunnen dat ze zich er bewust van is geworden dat jij haar de kans geeft bang te worden, dat ze haar zin hierin krijgt.
Probeer haar hierin voor te zijn, ontspannen, tegen er praten en aant werk zetten zodat ze niet kan schrikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 09:33

Chubby schreef:

Hier sluit ik me bij aan.
Heb eigenlijk eerder het idee, dat je pony nu ontdekt heeft dat ze er onderuit kan komen d.m.v zo te reageren.