Staken!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

claud1

Staken!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 09:54

Hee bokkers.
Op dit moment rijd ik een super leuke merrie die toch aardig
wat in haar mars heeft (tenminset op de club). Rij nu vanaf
november. Ik probeer zo ontspannen mogelijk te rijden.
Nu heeft ze ontdekt dat mijn benen ook niet de sterksten zijn.

Ze begint namelijk te staken. Zweepje is geen optie want
dan gaat ze compleet door het lind en de eigenaar wil dit
ook niet hebben (eigenaar rijd met spoor) Ze was altijd
goed op het been, maar bij ons thuis in de bak totaal niet meer.
(wel op de club les Tong uitsteken ) Vind het vreemd dat er bij ons
in de bak zo gemuiterd word, echt stilstaan bedoel ik dus
of achterwaards gaan. Longeer haar vrij vaak en met
de stemhulpen gaat het dan ook super. Alleen als ik
erop zit denkt ze : ja daaag, doe het zelf.

Wie herkent dit en wat heeft bij jullie geholpen.???

shamyrah

Re: Staken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 10:02

Paard van mij had ook een kleine periode zulk gedrag. Ook het gebruik van een zweep helpt niet echt omdat mijn paard daar als de dood voor is. Op een gegeven moment kwam ze vaker in staking en neigde omhoog te komen. Vaak doe je dan de handen naar voren en drijf je om weer vooruit te gaan. Nou dat was nou net wat mijn paard wilde.
Iom de instructrice heb ik toen toch een klein zweepje gepakt, en wanneer ze dreigde te staken flink veel been gegeven, maar wel contact gehouden met de mond. Ze is heelfijngevoelig in de mond. Ik moest haar als het ware erdoorheen rijden. Na 5 minuten probeerde ze het weer, heb toen een tikje met de zweep gegeven, na die tijd ging het veel beter en kon ik haar er snel doorheen rijden. Staken doet ze nu niet meer, maar ja dan is er wel weer een ander probleem.
Ik zou in jou geval goed bekijken wat de oorzaak is van het staken en als je paard stout is dan toch de zweep een keer meenemen. Soms is een correctie toch echt nodig. Succes

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 10:44

ik zou toch een zweep erbij nemen en flink aanpakken en er door heen rijden, probeer flink aan t werk te houden dat ze alleen op jou let en geen tijd krijgt iets te proberen

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 10:52

Tja, normaal gesproken zou ik ook een zweep erbij halen.
Mits dit niet gevaarlijk zou worden en dat doet het dan helaas wel. (zweep heeft geen nut als de ruiter gelanceerd word namelijk ha ha en ik bedoel echt gelanceerd niet zomaar bokkede bok maar handstand
recht op)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:47

Misschien een domme vraag maar is de bodem in de bak thuis erg verschillend van die op de club? Toen wij nog op de oude stal stonden reed ons paard ineens ook bagger als we bij stal in de bak reden terwijl het op de club prima ging. Op stal lag er zand in de bak en op de club een strakke eb vloed bodem. Door rugproblemen kon hij in het losse zand letterlijk en figuurlijk niet goed uit de voeten. Is misschien een idee om hier ook even naar te kijken, hoe hij loopt op diverse ondergronden.

jeweetzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 21:46

Ik zou veel mijn stem gebruiken..
als die iets fout afstraffeb met je stem echt duidelijk ..doet ie het weer stem gebruiken en weer aardig zijn.. en natuurlijk hand openen ..

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 07:03

Hee susanh daar zeg je precies hoe het is....
Wij hebben in de bak echt mul zand
terwijl het op de club super strak dempend materiaal is.
Idd mischien te zwaar maar waarom nu dan pas,
en niet al veel eerder. En longeren gaat ze wel voorwaards.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 08:07

mijn paard heeft dat ook een poosje gedaan...
met een paar lessen was het over..
als het paard gaat staken moet je goed je handen naar voren houden en flink aansporen..
en ik gebruikte ook mijn zweepje...
nu doet ze niks meer! Haha!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 08:58

Heb je medische oorzaken uitgesloten, een paard zal niet zomaar staken. Zadel en bit passen goed?
Mocht het zijn dat dit is uitgesloten, dan zou ik inderdaad gaan lessen. Het is toch fijn om hierbij les te krijgen aangezien het je alleen niet lukt Knipoog

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 10:14

Weet je machador ze doet het juist niet op de club les
dus medisch lijkt mij dan niet echt. En de lessen daar wacht ik juist op (eigenaar is ook instructrice maar kan
door persoonlijke situatie nu even geen les geven)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 10:33

Maar clubles heb je wel begrijp ik dus?
Wat ik zelf vaak zie is dat bij dit (soort) gedrag de ruiter toch meer onzeker op het paard gaat zitten (bewust of onbewust). Ze voelt het aan en weet wat ze bij je kan doen Lachen

Wat ik zelf dan doe is vragen of mijn stalgenoot (of ik neem iemand mee) erbij wilt zijn, dan zit ik een stuk zekerder op mijn paard. Tuurlijk hoef je niet elke keer iemand mee te nemen, maar het is meer voor je eigen gevoel om er de keer erop met meer zekerheid op te stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:11

claud1 schreef:
Idd mischien te zwaar maar waarom nu dan pas, en niet al veel eerder.

Kan een lichte blessure zijn die aan het verergeren is en dus steeds meer ongemak veroorzaakt bij een zware ondergrond.