eerst sterrekijker nu te diep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mag

eerst sterrekijker nu te diep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 13:32

Rijd een paard wat een jaar geleden echt een hele erge dikke ondernek had, alles zat vast, stak z'n hoofd het liefst de hele tijd in de lucht, schudde met z'n hoofd.
Nu na een jaar zitten eindelijk de spieren op de goede plaats, van ondernek is niks meer te zien. Het schudden is over (behalve als het erg glad is), en kan hem steeds meer van achter naar voor rijden. Mensen die hem een jaar geleden zagen en nu, zeggen dat hij er echt veel beter uit ziet. Nu is dus het probleem dat sinds een week hij heel erg gaat hangen op de teugel en ook te diep komt. Heb wel gelijke druk over 2 teugels, is goed aan het been en ook goed voorwaarts. Ook gebruikt hij z'n rug goed. Dit paard is erg lang en erg groot, niet heel makkelijk dus om hem van achter naar voor te rijden. Ik weet dat hij nog veel meer spieren moet krijgen. Maar een week geleden ging hij nog niet zo hangen (dus hij kan t wel)
Mag in draf van mijn istructrice nog niet aan de lange teugel rijden omdat hij dan dus compleet uit elkaar valt (en omdat hij dus zo groot is krijg ik dat niet goed bijelkaar gereden). Wie heeft er tips voor mij om dit probleem op te lossen. (heb morgen wedstrijd, en wil toch graag in de proef dat hij niet zo hangt).

Irma_Maandag

Re: eerst sterrekijker nu te diep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:01

Heel kort met beide handen even liften, terwijl je bijdrijft met je kuit wil nog wel eens helpen. Verder vnl. voorwaarts en niet teveel neerwaarts met hem rijden.
Suuece morgen!

xLeyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:01

Inderdaad proberen kleine korte stukjes wat meer oprichting te vragen, maar wel je been eraan houden! Zo houd je zijn passen mooi op maat. als je alleen oprichting vraagt en minder been gaat geven heb je kan dat hij heel verkrampt gaat lopen!
Het kan ook helpen om veel overgangen te rijden en in die overgangen oprichting te vragen!
Succes ermee!

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 16:16

Dat heb ik met de les ook gedaan been geven en ophouding maken, hij loopt dan een paar passen goed, en goed opgericht. Maar loopt dan weer denk ik teveel opgericht want hij is nog niet sterk genoeg om dit lang vol te houden.
En veel oprichting is nog niet nodig in een b proef. Wil eigenlijk alleen maar dat hij z'n neusje er wat meer uit doet en minder op me hand gaat hangen. Dat oprichten kunnen we thuis in de training wel meer uitbreiden en m zo sterker maken, maar voor in de proef zoek ik nog een constante houding zeg maar.

xLeyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:19

Ohja, ik snap wat je bedoeld ja.
Lastig hoor!
Ik zou toch nog even volhouden met lichte oprichting te vragen (niet extreem gewoon iets meer vragen)
Meestal helpt het ook om los te rijden met wat langere teugels en hem over zn rug te laten lopen.
Hoop dat je een oplossing vind!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 23:08

hou er rekening mee dat als hij zo verandert is in bespiering het zadel ook misschien midder goed past.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 10:27

Mijn instuctrice vertelde me ooit (de pony waar ik toen op zat hing ook heel erg) dat ik de teugels eens los moest laten, zodat hij merkte dat hij geen houvast kon hebben aan mijn teugels en zelf zijn hoofd moest dragen.

tessapesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:13

Ik had ook een sterrekijker Haha!

Alexiisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 15:13

Voor hangen heb ik een goede oplossing. Heb nmlk zelf een paard die het een aantal maanden heeft gedaan.
Als jij voelt dat hij gaat hangen, teugels lossen of liften, of hoe je het ook noemen wil en tegelijk been geven.
Wanneer hij te diep komt gewoon even been geven (met je binnenbeen) en kneepje in de buitenteugel. Zodat hij weet dat hij moet opletten. Ik werk vrijwel altijd diagonaalsgewijs, en voor mij en mijn paard werkt dat uitstekend.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Veel succes morgen iig.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 15:23

Ja, als ze echt heel zwaar in je hand worden, helpt het zgn. lossen; teugels losgooien zodat je paard geen steun kan vinden op je teugel en op eigen benen moet lopen.
Zolang het dier niet te zwaar in je hand is, zou ik kiezen voor liften. Merk je dat ie je hand echt als steuntje gebruikt, dan zou ik er ook voor kiezen om een paar keer de teugels plots los te gooien; dan moet ie het even zelf rooien....
Succes ermee, laat je nog weten of het verbetert en hoe je wedstrijd ging?

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 15:33

Gelukkig liep hij vandaag weer op eigen benen. Was 5de met 194 punten en 7de met 184 punten. Dik tevreden dus.
Gister was me paard t echt even niet met me eens heb m goed van me hand afgereden. Gister was ie goed sjach en vandaag super zijn best gedaan. Nu weer even een paar weken geen wedstrijd dus kunnen we er weer rustig aan gaan werken.
Bedankt voor de tips!

Alexiisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 15:36

Mooie punten, mag je idd heel tevreden mee zijn. Lachen

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:12

Inderdaad; mooie punten behaald. En fijn dat ie zijn eigen koppie droeg vandaag Tong uitsteken

jeweetzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 21:27

Van acter naar voren rijden ..
been geven hand openen als het oed is komt ie dan van voor meer omhoog en dan lijkt het of die gaat zitten en heeft een mmooie halshouding natuurlijk die eerste weken gaat het niet goed maar het is trainen trainen

AlaskaFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 10:51

Inderdaad, been en druk verlichten. Maar vooral gewoon heel goed aan het been brengen!

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 19:07