3 vraagjes, hopelijk geven jullie antwoord!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

juliahulshof

3 vraagjes, hopelijk geven jullie antwoord!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 12:27

HooiHooi:)

Ik heb een paar vraagjes, die niet allemaal bij rijtechniek horen, maar dat maakt hopelijk niet uit;)

1. Ik maak wel is met een meisje op stal een grote buitenrit, dan komen we langs weilanden. Dan gaan we meestal in een van die weilanden galloperen, ze worden dan best wel druk en houden wedstrijdjes met z'n 2e. Het weiland is vlak en droog. Kan er iets gebeuren of is dit slecht voor je pony?

2. Als ik aan het trainen ben met mijn verzorgpony, loopt hij goed, mooi en diep aan de teugel in stap. Dan ga ik dus draven en dan blijft hij zo goed lopen. Soms dan gaat hij eruit (hoe ik het ook mag noemen) en dan probeer ik hem in draf weer te laten gageven, wie heeft tips hoe je dat goed kan doen als hij echt niet terug aan de teugel gaat in draf???

&3. Wat vinden jullie van het rijden op shetlanders als je wat zwaarder weegt? Ik ben namelijk ongeveer 1.70 lang en weeg iets van 55 kg. Is dat te zwaar? De eigenaar zei van niet, zij zit er ook wel eens op. Wat vinden jullie? De eigenaar is trouwens pas 17, en ik 14;) Wat vinden jullie?

Hopelijk wat antwoorden op mijn vragen! xxx Juliaa(L)

xxxdonja

Re: 3 vraagjes, hopelijk geven jullie antwoord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 12:31

1. Laat ik aan anderen over. Tong uitsteken
2. Ik denk toch als je een beetje ontspannen loopt dat ie vanzelf aan de teugel gaat lopen.
3. Nou, te zwaar zal je misschien niet zijn, maar zeker te lang. Ik ben 1.60 en ik pas ook niet op een grote shet van 1.10

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 12:31

1. Zolang het weiland vlak is kan het geen kwaad om het heel af en toe eens te doen. Ik moet er alleen niet aan denken wat er gebeurt als de pony in een konijnenhol etc. stapt.

2. Goed van achteren naar voren drijven. Niet gaan zagen met je handen alleen begrenzen zodra hij zijn achterhand goed kan dragen kan hij nageven.

3. Je bent wel erg lang voor een shetlander. Een grote shetlander kan volgens mij tot een kilo of 75 dragen maar ik vind het er erg lelijk uitzien een volwassene (je bent 1,70 dus volwassen lengte) op een shetlander. Hier is het wederom als je het af en toe doet is het niet erg maar een shetlander is een pony waar kleine kinderen op rijden en geen grote mensen.

xLeyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:07

1. Als er geen kuilen en gaten inzitten lijkt mij dit geen probleem?
2. Als je hem in draf niet meer naar beneden krijgt, kan je beter een korte overgang naar de stap maken, opnieuw stelling vragen en terugspelen (Ontspanning opzoeken) en dan in die houding weer aandraven. (Niet abrupt aandraven, eerst rustig grotere passen gaan stappen en dan aandraven Lachen )
3. Te zwaar ben je in mijn ogen niet voor een shet, maar je bent wel aan de lange kant! Zolang je hem niet hinderd met je benen (Dus niet teveel onder zijn buikje uitkomt) is er niets aan de hand hoor! Lachen
Ik weet niet hoe de shet eruit ziet (Dik, dun, groot, middel) etc. Maar ik ben zelf 1.78 en kan alleen op paarden van 1.75 of groter rijden omdat het er anders domweg gewoon niet uitziet omdat ik abnormaal lange benen heb Bloos .. ik rijd wel 1 wat kleiner paardje maar die is goed gevuld Bloos en ik spring alleen met haar dus hinder haar dan niet. maar ik denk dat het nog wel kan hoor met die shet! zolang je er niet elke dag serieus op dressuurt etc.
Succes ermee!

_wildegune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 19:22

1. Zolang het een overzichtelijk weiland is, en je kunt zien waar je paard loopt denk ik dat het wel in orde is, mag je wel in de weilanden overigens??
2. Zolang je niet forceerd en vooral ontspannen rijd en vraagt komt ie vanzelf wel.
3. Ik denk wel dat je iets te groot bent hoor..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 19:29

1 en 2 is al beantwoord zoals ik denk.
3. Over het algemeen wordt de richtlijn aangehouden voor een shet van 1.10, dus al groter dan toegestaan, max. 50 kg. Aangezien je ook te lang bent en daardoor het voor de pony nog zwaarder wordt raad ik je aan andere dingen dan rijden te zoeken.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 19:33

Alles is al wel zo'n beetje beantwoord dus ik ga alleen op vraag 1 in.
Ten eerste lijkt het mij asociaal om in het weiland van iemand anders te gaan galopperen. Je vertrapt de hele boel. Ten tweede lijkt het me nogal gevaarlijk, als je pony in een gat trapt ga je misschien over de kop... Galopperen zou ik alleen op een ruiterpad doen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 19:36

1. Jij mag door mijn weiland galopperen als ik dat door jouw tuin mag Knipoog
2. Door hem goed voorwaarts te rijden wordt hij vanzelf ontspannen en wordt hij nageeflijk.
3. 1.70 m Bloos! Hoe kan je hem dan aandrijven? Misschien toch iets grondwerk gaan doen of aangespannen?

juliahulshof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 19:51

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reactie's!

Het rijden op de shet was maar voor een paar daagjes, omdat we op vakantie waren op een boerencamping. Daar zeiden ze dat het niet te zwaar was, mischien wel wat te lang omdat mijn benen eronder uit kwamen, het was wel een grote shet.

In het weiland mogen we crossen, omdat het van de eigenaar is, waarbij mijn pony staat. Ik loop er altijd als eerst even doorheen, om te kijken of het niet drassig is, het gras te lang is, en of er hobbels zijn!

Ook nog bedankt voor jullie tips over het aan de teugel lopen!!!;) Vanmiddag ging het al een stuk beter, ookal schrikt mijn paardje vaak wel van dingen in de bak, en dan weer met zijn kop om hoog gespannen doorrijd.

Meer tips altijd welkom!;)

xxxx Juliaa

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 16:23

1. Ik denk dat als het weiland vlak is en niet te hard (!!) dat het geen kwaad kan. ik weet alleen niet of de eigenaar er blij mee is, maar dat laat ik aan jullie over Clown Let wel op dat er geen gaten in het weiland zitten (ookal is hij verder vlak)

2. Weet ik zo het antwoord niet op

3. Ik denk dat je niet zo zeer te zwaar bent als het een keer voorkomt, maar je moet er geen dagelijkse gewoonte van maken.. en je zit dan misschien met je lengte ook in de weg (ik zit mijzelf dan [persoonlijk] ook in de weg... ik ben ong 1.67 en heeeeel af en toe zit ik wel eens op een shet, maar ik zit me dan dus gewoon in de weg. en de zadeltjes zijn echt te klein.. je zit helemaal achterop en dat zit niet lekker...)

x_Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:35

Ik beantwoord alleen vraag 3, je bent niet te groot en te zwaar, alleen het ligt er wel aan hoe groot je shet is, mijn verzorgshet is (denk ik) tussen de 1.15 en 1.20 (vrij groot voor shet) en daar kan ik ook nog gewoon op rijden, ik ben 1.73 lang en ik weeg 57 kilo Haha!