Tips voor meer scharen tijdens het wijken..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Tips voor meer scharen tijdens het wijken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 20:58

Hallo,

Sinds 2 jaar rijd ik een haflingermerrie en sinds een jaartje ongeveer zijn we wat bezig met wijken. Opsich gaat het wel goed, ze loopt niet weg over het buitenschouder o.i.d ze moet alleen meer scharen want dat doet ze nog lang niet genoeg. Op les heb ik het ook al een aantal keer gevraagd en het enige antwoord wat ik daar krijg is meer door drukken en desnoods vanvoren iets opvangen, maar dit helpt dus niet (ben hier al 4 maand mee bezig).
Hebben jullie misschien nog tips om haar meer te laten scharen?
Ze heeft trouwens vrij korte benen en is vrij breed gebouwd wat het voor haar dus absoluut niet makkelijk maakt maar een beetje meer zou toch nog wel mogelijk moeten zijn.

Groetjes Hilde

lailapri

Re: Tips voor meer scharen tijdens het wijken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:11

Dat zou je idd we denken, de haflinger van mijn vriendin (erg breed, al een halve meter tussen haar voorbenen en kreupel) kan een nette regelmatige sb laten zien aan de hand, net als mijn shetlander dat meer lijf is als been, dus waarom niet eerst aan de hand? Ik pb je hier even over.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 08:52

Handwerken kan je idd helpen. Daar maak je het paard ook buigzamer en losser van.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 12:07

ik heb 2 foto's uit je profiel gevonden van het wijken, ben zo vrij om ze even hier te posten (indien je dat niet prettig vind haal ik ze weer weg..)

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dat het meerdere oorzaken heeft waardoor iets te weinig schaart:

1. Wat je zelf ook aangaf, je merrie heeft wat korte benen en daardoor minder ruimte om ver over te stappen.. heel logisch

2. Wanneer je paardje zn ene been voor de ander zet, heeft ti geen ruimte meer om het andere been te verzetten.. Ik denk dus dat je hem wat meer naar vore en wat minder zijwaards moet laten lopen zodat je ruimte tussen de passen creeerd..

3. Wat extra impuls vanuit het achterbeen zal ook een hoop helpen. Wanneer ze meer van achteruit gaat dragen, krijgt ze voor meer ruimte voor beweging..

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 12:53

jaa idd.. ik ben het helemaal met Romyv eens! Lachen .. ook mee voorwaarts dan zijwaarts.. misschien ook meer met lengtebuiging gaan werken ? en schakelen wanneer je aan wijken ben, waardoor je meer activiteit van achteren krijgt als je het goed doe Tong uitsteken waardoor je weer makkelijker kan schakelen en gaat het waaarschijnlijk beter,

Succes verder Knipoog

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 15:25

Allemaal bedankt voor de tips Lachen
Het voorwaartse is al een stuk beter geworden, af en toe gaat ze zelfs een beetje te snel, maar ze neemt geen ruime passen maar korte snelle pasjes..

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:39

feliciaa schreef:
Allemaal bedankt voor de tips Lachen
Het voorwaartse is al een stuk beter geworden, af en toe gaat ze zelfs een beetje te snel, maar ze neemt geen ruime passen maar korte snelle pasjes..

Wanneer ze dat doet kan je beter even halt houden, ontspannen en rustig weg stappen of draven en opnieuw beginnen.. het is een vlucht en daar moet je niet aan toegeven anders wordt het z'n friese doorloper (heb er een paar staan die dat ook goed kunnen namelijk Clown )

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 22:56

Wat betreft het korte lopen, ik heb er nu ook een en na 1 keer bekappen, wat lager in de hielen en mooi afgerond loopt ze zo vreselijk veel ruimer, ik denk wel in draf een halve meter dat het verschilt.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:27

lailapri schreef:
Wat betreft het korte lopen, ik heb er nu ook een en na 1 keer bekappen, wat lager in de hielen en mooi afgerond loopt ze zo vreselijk veel ruimer, ik denk wel in draf een halve meter dat het verschilt.

een halve meter!!? haha Dat is meer dan de lengte van de pas nu!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 17:55

jeweetzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 18:44

Oefenen rijden in wijken..
Vooral voorwaart en meer vanuit de achterhand dan komt ie van voor wat meer omhoog .. je kan het voelen als het beter gaat .. 3 passen wijken en vooruit enz..
als je het voelt ga je weer rechtuit rijden.
Als je het voelt belonen.. het is natuurlijk veel moeilijker met een paard met kortere benen.
daarom kost het ook meer tijd, neem er ook de tijd voor. als je het wijken voor elkaar hebt dan zijn vele oefeningen makkelijer

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 22:21

lailapri schreef:

Het is niet mijn eigen pony en de eigenaar bekapt haar eigenlijk altijd zelf.. Ik denk niet dat ze daar moeite in wil steken aangezien het toch maar een ponykamp pony is voor haar..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 05:29

jammer dat mensen zo denken. Laat 1 ding duidelijk zijn, een paard is niet om op te rijden, tevens kiest hij daar zels niet voor. Wij willen erop rijden, is het dan niet onze taak ervoor te zorgen dat hij zijn lijf zo goed mogelijk gebruit, zo min mogelijk slijt en dat hij het pijnloos kan doen=

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 06:43

aan de foto te zien loopt je pony nog wat op de voorhand en valt ze (mn op de 1e foto) wat over de schouder weg. Voor het eerste probleem kun je heel veel gaan schakelen, voor het 2e moet je erop letten dat je je pony helemaal recht houdt in de hals. Als je dat alletwee verbetert, wordt het scharen ook een stuk beter.