lui paard voorwaarts krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

lui paard voorwaarts krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 15:22

Ik rijd sinds kort de hengst van mijn lesgeefster 2 dagen in de week. Maar ik zit met een probleem. Dit dier is dus níet voorwaarts te krijgen! Nu weet ik dat dat luie wel een beetje een hengsteneigenschap is. Maar toch zou ik graag een oplossing willen of iets willen dat mij tot een oplossing kan brengen. Wat ik al heb geprobeert?

Overgangen maken om hem sneller en wat heter te krijgen op mijn been.
Oefeningen snel achter elkaar rijden zodat hij snel moet meedenken.
Zowel veel als weinig ruimte geven vanvoor.
Bij deze opties was het allemaal hetzelfde resultaat: stilstaan!
Op zo'n moment probeer ik hem eerst voorwaarts te drijven met been en zit en als hij dan niet reageert tik ik aan met de zweep. Feit is dat hij hierop bokt. Dan gaat hij wel geteld drie passen sneller...

Vervolgens kwam de man die de eigenaresse soms helpt, die zei dat ik te zacht was met hem en raadde me aan om te "slaan op de benen" nu vind ik dit een beetje grof maar ik bedacht dat, als dat zijn gevoelige plek was, ik hem misschien wel met mijn zweep kon "kriebelen" (dus niet echt slaan maar heel zachtjes een tikje op zijn bovenbeen, net onder zijn bil) en dat helpt idd iets of wat, dan gaat hij wel tien passen op een enigszins normaal tempo Ja Maar daarna valt hij stil...

Ik pits hem haast fijn met mijn benen en als ik op een hobbelpaard zo met mijn zit drijf gaat het wsl zelfs vooruit...Maar bij deze heeft het absoluut geen zin.

Zijn er hier mensen met slome paarden die hetzelfde deden en die een oplossing gevonden hebben? Want bij een paard dat niet voorwaarts is, kan je ook geen achterhand activeren...

Janientje

Re: lui paard voorwaarts krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 15:26

Geloof me, ik heb ervaring Haha!

Ik heb zelf een friese ruin, niet vooruit te branden. Maar, hier komt het, tijdens mijn les moest ik hem dus heel langzaam laten lopen, net niet stilstaan. En wat blijkt, dat doet hij dus ook niet Clown Op een gegeven moment deed hij het wel, maar wilde hij harder! En dat moet je krijgen: hij moet harder willen!

Dus, terg hem met vreselijk langzaam lopen, net zolang tot hij zélf harder wil. Hou hem dan nog even bij je, en laat hem dan doorlopen! Knipoog Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 15:30

Janientje schreef:

Ik heb zelf een friese ruin, niet vooruit te branden. Maar, hier komt het, tijdens mijn les moest ik hem dus heel langzaam laten lopen, net niet stilstaan. En wat blijkt, dat doet hij dus ook niet Clown Op een gegeven moment deed hij het wel, maar wilde hij harder! En dat moet je krijgen: hij moet harder willen!

Dus, terg hem met vreselijk langzaam lopen, net zolang tot hij zélf harder wil. Hou hem dan nog even bij je, en laat hem dan doorlopen! Knipoog Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Dat is het probleem met deze...Hij doet niets liever...Als je hem niet constant been bij geeft dan gaat hij dus wel stil staan Nagelbijten / Gniffelen Hij doet nl niets liever Nagelbijten / Gniffelen

Gistern geprobeerd om hem wat heter te maken door hem idd constant in die verzameling te rijden (Het is een paard met alle knopjes behalve de "voorwaarts" knop) en hem op die manier zelf te laten beslissen dat hij voorwaarts wilt...Maar verzameling is meer dan snel genoeg voor hem Rolleyes Hij trekt zich er gewoon helemaal niets van aan...

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 15:55

aanpakken die handel, enige mogelijkheid, hij speelt met je als ik zo je verhaal lees, en tis een hengst
dus niet bang zijn en aanpakken, en alsie bokt op de zweep dan maar nog een keer, zolang hij bokt gebruik je gewoon je zweep, niet hem de baas laten worden.

_moonlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:11

zorg dat je veel overgangen rijdt, een keer wat rustiger en dan weer een hoger tempo, ik heb er ook ervaring mee. mijn paard liep eerst altijd te hard en toen liep hij ineens veel te sloom! ik heb veel overgangen gereden halthouden,achterwaarts,middendraf,galop en zorgen dat hij goed naar je been gaat luisteren Knipoog Luisterd hij niet iets strenger zijn met je hulpen gewoon een keer een tikje geven en even laten weten wat hij moet doen Lachen

Nog veel succes

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 16:21

juudje84 schreef:
aanpakken die handel, enige mogelijkheid, hij speelt met je als ik zo je verhaal lees, en tis een hengst
dus niet bang zijn en aanpakken, en alsie bokt op de zweep dan maar nog een keer, zolang hij bokt gebruik je gewoon je zweep, niet hem de baas laten worden.

Heb zelf thuis een hengst dus als hij bokt krijgt hij idd zolang met de zweep tot hij er mee op houd. Ik heb een aardig vaste zit dus van mij part bokt ie de hele bak door... Lachen Maar je mag zo hard slaan met die zweep als je wil, hij bokt en na een tijd stopt hij dan wel met bokken, maar dan gaat ie weer doorsuffen... Lachen Dat soort dingen heb ik echt al geprobeert...Heb al aardig moeilijke paarden onder mijn kont gehad maar deze is gewoon zo verschrikkelijk lui! Bloos!

Moonlight: zoals je kan lezen ben ik al weken aan het proberen met overgangen te rijden...Doet hem niets... Nagelbijten / Gniffelen
"een tikje" Je kan op hem slaan dat je je haast schuldig gaat voelen omdat je zou zweren dat je door zijn vel heen aan het slaan bent Nagelbijten / Gniffelen Ook sporen hebben geen zin...Die kan je er volledig in drukken...Dan zwiept ie eens met zijn staart Rolleyes

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:25

Mischien ander voer proberen (wat meer haver bijvoorbeeld)

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:27

pharagirlke schreef:
Dat is het probleem met deze...Hij doet niets liever...Als je hem niet constant been bij geeft dan gaat hij dus wel stil staan Nagelbijten / Gniffelen Hij doet nl niets liever Nagelbijten / Gniffelen

Gistern geprobeerd om hem wat heter te maken door hem idd constant in die verzameling te rijden (Het is een paard met alle knopjes behalve de "voorwaarts" knop) en hem op die manier zelf te laten beslissen dat hij voorwaarts wilt...Maar verzameling is meer dan snel genoeg voor hem Rolleyes Hij trekt zich er gewoon helemaal niets van aan...

Wees hem voor, en zet hem meteen op de rem! En gewoon laten staan, ook al sta je er een uur, totdat hij zelf zoiets heeft: jaja, mag ik nu weer? En hem dan nog even op de rem houden, totdat hij zich vreselijk begint te irriteren Haha!

Enne, slaan is denk ik niet de oplossing. Zo te lezen maakt hem dat toch niks uit Knipoog

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 16:29

mag; het is niet mijn paard dus daar mag ik ook niet over beslissen. Bovendien mag hij ook niet te heet worden gezien er ook een meisje van 9 op rijd.. Lachen

Nee...Maar stil staan ook niet vrees ik...Bovendien gaat mijn lesgeefster me vreemd aan kijken als ik dat beest een uur lang stil laat staan *LOL* Maar ik houd de optie in mijn achterhoofd hoor! Knipoog

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:30

pharagirlke schreef:
mag; het is niet mijn paard dus daar mag ik ook niet over beslissen. Bovendien mag hij ook niet te heet worden gezien er ook een meisje van 9 op rijd.. Lachen

Nee...Maar stil staan ook niet vrees ik...Bovendien gaat mijn lesgeefster me vreemd aan kijken als ik dat beest een uur lang stil laat staan *LOL* Maar ik houd de optie in mijn achterhoofd hoor! Knipoog

Moet je vragen of ze een uurtje later wil komen ROFL Wat zal ze raar kijken Clown

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:35

Ik vraag me af wat er met dit paard aan de hand is en hoe oud/jong hij is. Want het kan natuurlijk gewoon zijn dat hij een stofwisselingsprobleem heeft en verzuurd. Of dat hij een hart of long probleem heeft. Dan zijn ze ook echt niet vooruit te slaan omdat ze gewoon niet kúnnen. Of hij is gewoon te vet om goed te bewegen. Of heeft een gigantisch gebitsprobleem omdat hij aan het wisselen is, ik noem maar wat.

Soms maakt een paard langzame bewegingen en dat voelt dan sloom, maar dan werkt hij wel. Dit zou je dus beter kunnen meten aan of hij al of niet overstapt, dan hoe het voelt. Overgangen zouden een paard fel moeten maken, met name als je een gang overslaat. Als dat niet gebeurd, denk ik dat er echt wel wat achter zit.

Als het een jong paard is, kan het zijn dat hij de te snel op elkaar volgende opdrachten gewoon niet kan verwerken.

Kortom, beetje lomp omdan maar te denken het is een hengst dus aanpakken. Een hengst is ook gewoon een paard.
Hoe doet hij het bij je instructrice zelf? Daaraan kun je zien of het aan jou ligt of niet. En kan ze je niet helpen?
Hoe is dit paard los, of aan de longe?

Vertel eens wat meer over het paard?

De energie die een ruiter doorgeeft, is ook belangrijk. als je erop zit van "hij doet het toch niet" geef je wat anders door dan "kom dat gaan we even doen" en heeft wel degelijk effect.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 16:40

Lusitana schreef:
Ik vraag me af wat er met dit paard aan de hand is en hoe oud/jong hij is. Want het kan natuurlijk gewoon zijn dat hij een stofwisselingsprobleem heeft en verzuurd. Of dat hij een hart of long probleem heeft. Dan zijn ze ook echt niet vooruit te slaan omdat ze gewoon niet kúnnen. Of hij is gewoon te vet om goed te bewegen. of heeft ene gigantisch gebitsprobleem omdat hij ana het wisselen is, ik noem maar wat.

Soms maakt een paard langzame bewegeingen en dat voelt dan sloom, maar dan werkt hij wel. Dit zou je dus beter kunnen meten aan of hij al of niet overstapt dan hoe het voelt. Overgangen zouden een paard fel moeten maken, met name als je een gang overslaat. Als dat niet gebeurd, denk ik dat er echt wel wat achter zit.

Als het een jong paard is, kan het zijn dat hij de te snel op elkaar volgende opdrachten gewoon niet kan verwerken.

Kortom, beetje lomp omdan maar te denken het is een hengst dus aanpakken. Een hengst is ook gewoon een paard.
Hoe doet hij het bij je instructrice zelf? Daaraan kun je zien of het aan jou ligt of niet. En kan ze je niet helpen?
Hoe is dit paard los, of aan de longe?

Vertel eens wat meer over het paard?

De energie die een ruiter doorgeeft, is ook belangrijk. als je erop zit van "hij doet het toch niet" geef je wat anders door dan "kom dat gaan we even doen" en heeft wel degelijk effect.

Het paard is nu 16 of 17. Ik ben er niet zeker van want daar staan twee hengsten. De ene is wat ouder maar beide zijn dus boven de 14. Lachen Dus gewisseld heeft hij al wel.

Zoals ik al zei kent de hengst "alle trukjes" heeft nationaal en ik dénk ook internationaal gelopen onder Mieke Mommen in de hoogste klassen. Het is dus ook niet zo dat hij het niet kan verwerken Lachen

Verder is hij niet te dik, een gang overslaan (stap galop, stap enz) helpt niet.

Mijn lesgeefster is er niet altijd als ik rijd. Gisteren was ze er en zei ze 'maak hem maar wakker' het probleem is: hij is niet wakker te krijgen.

Ook los en aan de longe is hij niet bepaalt "vinnig" en ik heb al van meerdere mensen gehoord dat hij altijd wat sloom is. Ook Mieke en mijn lesgeefster zelf hebben gezegd dat hij verschrikkelijk lui is.

Steeds als ik op een paard kruip, denk ik "kom, we gaan lekker rijden" omdat ik weet hoe belangrijk het voor een paard is om een positief gevoel door te geven. Ook met mijn eigen paarden is het heel belangrijk dat ik er op kruip met "kom we gaan plezier maken en lekker werken" want daar zijn ze heel gevoelig voor Lachen Zijn er nog dingen die je wil weten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:51

Is er al eens bloed getrokken van dit paard?
Misschien heeft hij wat bloedarmoede of mist hij iets anders.
Makkelijk testje voor bloedarmoede:
Bekijk eerst het tandvlees en slijmvliezen, deze moeten mooi rozerood zijn.
Druk flink met je duim op het tandvlees boven zijn voortanden en kijk hoe snel het bloed weer terug loopt.
Is het tandvlees bleekroze en duurt het lang voor je duimafdruk weer verdwenen is kan een pot Ferro van Pavo of iets vergelijkbaars goed helpen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 16:55

Steek mijn handen niet graag in deze zijn mond gezien het nogal een bijter is Nagelbijten / Gniffelen Maar zal eens kijken of hij me dat toelaat. Ik mag echter geen dingen gaan bijgeven gezien het, nogmaals, niet mijn paard is. Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:59

Dank voor de toelichting zo krijgen we een duidelijker plaatje.

Als het dier internationaal gelopen heeft, kan het dus gewoon werk laten zien. Misschien eis je wat meer (snellere recatie) dan er in zit? Als hij bekent staat als sloom, en dat ook toont als hij los is, dan IS hij dat. Maar blijkbaar wist de instructrice hem wel aan het werk te zetten, vraag is, hoe deed ze dat dan en in welke mate.

Natuurlijk moet een paard aan de hulpen staan en binnen een redelijke tijd reageren, maar over het algemeen is dat iets wat je met de tijd verfijnt en opbouwt, geen kunstje. Dit gezegd, ik krijg de meeste paarden binnen 1 sessie aan mijn lichte hulpen (ik heb geen kracht), maar ik heb daar geen foefje voor, het is bij elk paard iets anders.

Je rijdt dit paard nog maar kort, misschien kun je denken aan iets opbouwen ipv nu verwachten? Het kan zo maar zijn dat dit paard ook even de kat uit de boom kijkt. Steeds maar even iets meer vragen werkt vaak het beste. Dus wat je krijgt belonen (door ontspanning) en maar korte sessies besteden aan het feller proberen te krijgen en ook daar eerst met weinig tevereden zijn.

Dus even heel basaal werk doen en daarbinnen steeds hogere eisen stellen in de komende keren. Zo van we beginnen zo, want dat ken je al, en nu gaan we wat toevoegen, even opletten. En daarna weer ontspanning, en dan weer oppakken wat je nieuw had toegevoegd. En dat kan iets simpels zijn als een paar passen versnellen binnen een gang. Of accuut wegstappen uit halt als je dat vraagt. Heb halt-galop overgangen op steeds hetzelfde punt als eens geprobeerd?

En balkjes lopen en springen? Kan ook heel opwekkend werken.

(Sommigen worden helemaal jolig van wissels, hoewel het bij anderen weer heel remmend kan werken, maar dat kun je ook nog proberen)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 17:04

Ik doe enkel en alleen basisch werk met dit paard (naja pony Lachen ) omdat ik zélf wil dat hij leert wennen aan mijn manier van rijden en gewoon aan mij als persoon. Dingen die hij goed doet, krijgt hij ook meteen een "goedzo vent!" in hele vrolijke toon op...Ik rijd hem nu... iets langer dan een maand, 2 keer per week. En er is voor mijn gevoel nog helemaal niets veranderd...

Ook las ik geregeld pauzes in (ook bij mijn eigen paarden) na een wat moeilijkere oefening of nadat ik iets meer gevraagd heb dan normaal mogen ze even aan een lang teugeltje draven of stappen of galopperen, afhankelijk van in welke gang de oefening was. Lachen Dit om ze even te belonen voor hun concentratie, weer de ontspanning op te zoeken en weer met een fris kopje verder aan het werk te kunnen.

Het is overigens de dochter van mijn lesgeefster die hem altijd gereden heeft en ook zij beweerd hem nooit echt voorwaarts gekregen te hebben...Ze kon ook niet echt wat zeggen van "dat of dat helpt" behalve dat, als hij echt niet wil, je hem een keer goed moet aan tikken met de zweep, dan bokt hij en als je hem daar even op aan pakt zou hij gaan...Dat doe ik dus ook. Ik pik het sowieso niet als een dier bokt op een correcte hulp..Maar voor mijn gevoel geeft het geen verandering...

Het is op deze manier nagenoeg onmogelijk om zijn achterhand te activeren en dat vind ik ontzettend belangrijk. Ben bang dat ik hem op deze manier verpest terwijl er mensen heel veel werk in de opleiding van dit dier gestoken hebben...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:25

Nou ja, je doet verder alles okee.

Maar als hij niet voorwaarts is, en nooit is geweest, en aan de longe of los ook niks veranderd, dan vrees ik dat er niet meer in zit. Je kunt er niet uithalen wat er niet (meer) in zit. Vraag me af hoe hij dan zo in de hogere regionen terecht is gekomen? Misschien is er een zekere slijtage toegeslagen (en dat kan ook een mentale slijtage zijn). Mist een stukje verbinding met ruiter, wil zich niet meer inzetten... Zeg maar een depressie...Beetje lol krijgen door springen of buitenrijden kan een paard wel eens door zo´n dip krijgen.

Overigens heb ik zelf vaak het idee dat zulke dieren echt stofwisselingsproblemen hebben. Dan kunnen ze echt niet meer geven. Vooral het protesteren door bokken is vaak toch wel een teken dat het niet kan en niet persee dat hij niet wil.

Ik zit me hier echt suf te piekeren, want ben toch wel veel vreselijk slome paarden tegen gekomen maar ze waren altijd wel aan te slingeren (voor korte tijd).
Ik neem aan dat je bij een corrigerend spoorgebruik exact hetzelfde gebok krijgt. Lastig, hoor.
En al er een ander paard bij is? Of een andere tijd (ze hebebn immers ook hun bioritme).

Ik heb inmiddels even in je profiel gekeken en paardje gaat op de foto´s gewoon actief... het is niet zo dat hij maar met de achterbenen erbij hangt ofzo en zand laat stuiven. Als het om hetzelfde dier gaat, van Mieke.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 10-05-08 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 18:29

Heb al steeds andere uren geprobeerd, steeds hetzelfde effect. Andere paarden leiden hem af waardoor hij alleen maar moeilijker te activeren is. Mijn eigen hengstje was ook sloom in het begin (hij was niet in galop te krijgen) en daar heb ik een aardige heet dingetje van kunnen maken...Maar alles wat bij hem werkte, werkt niet bij Benji.
Over de rest ga ik je even pb'en.

xMariellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:47

Janientje schreef:

Dit ga ik onthouden! *LOL* Mijn friese ruin is ook echt niét vooruit te branden Tong uitsteken

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 19:40

Wij hebben zo'n merrie op de manege, maar die maakt het nog mooier ze loopt bij sommige mensen wel en bij andere niet Clown
Wat bij haar heel goed werkt is stem gebruiken dan loopt ze echt ineens door!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 18:27

Hoe is hij met buitenrijden? Misschien als je hem af en toe naar het bos kan meenemen dat hij wat frisser in zijn hoofd wordt.
Ik probeer ook maar wat te bedenken hoor, aangezien er al zoveel aan gedaan is.
En dan op de terugweg van de buitenrit wat overgangen. Vaak zijn ze richting huis wel wat actiever?!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 18:35

Ik mag hem niet mee naar buiten nemen Lachen het is niet mijn eigen paard dus ik ben heel erg beperkt in mijn mogelijkheden, ook niet echt mijn verzorgpaard, in principe ga ik twee keer per week naar daar om hem een uurtje te rijden. Lachen

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 18:43

Oké, dat snap ik. Ik moet even nadenken of ik misschien nog een andere oplossing weet. Maar je hebt iig wel veel geprobeerd. Echt een lastig probleem.

speciallover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 18:44

pharagirlke schreef:
juudje84 schreef:

Heb zelf thuis een hengst dus als hij bokt krijgt hij idd zolang met de zweep tot hij er mee op houd. Ik heb een aardig vaste zit dus van mij part bokt ie de hele bak door... Lachen Maar je mag zo hard slaan met die zweep als je wil, hij bokt en na een tijd stopt hij dan wel met bokken, maar dan gaat ie weer doorsuffen... Lachen Dat soort dingen heb ik echt al geprobeert...Heb al aardig moeilijke paarden onder mijn kont gehad maar deze is gewoon zo verschrikkelijk lui! Bloos!

Moonlight: zoals je kan lezen ben ik al weken aan het proberen met overgangen te rijden...Doet hem niets... Nagelbijten / Gniffelen
"een tikje" Je kan op hem slaan dat je je haast schuldig gaat voelen omdat je zou zweren dat je door zijn vel heen aan het slaan bent Nagelbijten / Gniffelen Ook sporen hebben geen zin...Die kan je er volledig in drukken...Dan zwiept ie eens met zijn staart Rolleyes
Ik vind ook dat je hem een keer aan moet pakken.
Mijn merrie is ook zo stronteigenwijs en dat helpt het beste. Hij mag geen loopje met je nemen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 18:56

hoe aanpakken? Hem ram naar de "vaantjes" slaan?

Kwa hulpen wordt hij nu al veeel harder aangepakt dan ik ooit een ander paard heb aangepakt.