Paard word te fel links naar hindernis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Paard word te fel links naar hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 10:26

Beetje moeilijke titel maargoed.

Na lang twijfelen toch maar geschreven

Mijn paard is met dressuur enz. linkerhand helemaal niet moeilijk (links afwenden ofzo)
De stelling naar links en rechts is ook helemaal goed.
Maar zodra ik ga springen en ik wend naar links richting een hindernis, komt ie gelijk wat omhoog een paar keer achter elkaar. (ong. de 3e keer als ik op hindernis afga)
Terwijl ie rechterhand dan weer helemaal niets doet. Verward

Heb al een aantal dingen geprobeerd, klap op z'n kont/hals, negeren, lief praten, HO! ( Bloos )
Maar het helpt niet echt.

En nee, hij heeft niets, want hij is helemaal goedgekeurd (heb het rapport hier).
Terwijl ie toch al 25 wp in het springen heeft...

Ik denk dat het protesteren is, maar ook over enthausiast, want hij springt altijd en wilt graag.

Iemand een oplossing?

Edit: hij gaat wel een stuk rustiger/doet minder raar als de hindernis hoger is. (bijv. stijltje 80 doet ie niets, maar bij kruisje van 50 wel weer)

previr

Re: Paard word te fel links naar hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:07

snap t eigenlijk niet helemaal, je paard komt met zn hoofd omhoog?
mijn vos komt altijd met zn hoofd omhoog zodra ik op een hindernis afrij, probeer dit altijd op cavaletti's te verbeteren maar wordt in het parcours te heet dus heeft weinig zin er dan wat aan te doen, ze wordt dan geiriteerd dus reageer er niet meer op en zo gaat t super, bedoel ze loopt in het L ongeveer alle wedstrijden foutloos en winnend dus maar me er niet zo druk om

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:09

Zou het kunnen zijn dat hij het net niet helemaal goed kan zien.. Misschien rij je hem toch net wat teveel terug met je hand.. Omdat je weet dat hij het al gaat doen.. Dat deed ik namelijk bij mijn oude merrie, en die deed exact hetzelfde... Succes Melanie, en denk dat afwisselen helemaal geen kwaad kan.. Mijn merrie deed het namelijk neit als ik meerdere hindernissen in de bak had.. Omdat ze dan niet wist welke bocht we gingen maken..

Juudje, ik denk dat er bedoelt wordt dat het paard beetje gaat lopen springen, en neit fijn voorwaarts meer gaat, in ieder geval niet gecontroleerd.. Beetje soort van steigeren, alleen niet zo hoog!!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 12:19

Ja, ik krijg hem wel onder controle met in uitjes Ja
En idd PSM, ik moet hem niet teveel bij me willen houden.

En zoals je t zegt, beetje omhoog hupsen zeg maar.

Heb wel martingaal om, dus zn hoofd te ver omhoog gooien zit er niet bij.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:41

beetje meer hand toe steken. en proberen te laten galopperen, liefst voor je idee iets te hard zodat je paard meer ruimte in zijn hals en lichaam gaat maken

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 13:41

Oke, dank je.
Ik ga wel in galop, want anders word ie te ongeduldig (enthausiast en dan gaat ie protesteren) Ik zal vanavond of morgen even proberen.

Nadua

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 08:46

Hee Mel,

Ik heb gezien wat hij doet. Turijn moet hier gewoon doorheen. Linksom is waarschijnlijk zijn moeilijkere kant. Dus dressuurmatig linksom veel gymnastiseren. Wat ook een goede oefening voor hem is, is om op een volte twee kruisjes (laag, het gaat niet om de hoogte) neer te zetten, met daarvoor een drafbalk. Dus eerst id draf oefenen. Wanneer hij daarin niet protesteert, probeer je het vanuit galop.

Je moet hem niet teveel naar voren rijden, want dan verlies je je controle. Dus wel mooi terug laten komen, maar wel sprong dr in houden.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 10:34

Hey Marije, dank je!
Ik heb het even gevraagd aan de eigenaar, maar Turijn deed het bij haar ook wel eens, niet in de wedstrijd ring, maar wel eens thuis of inrijring (als die klein was)

Gisteren heb ik weer beetje gesprongen, en toen heeft ie zich een stuk beter gedragen!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:53

had er even over nagedacht maar zoals nadua zegt op de volte bv rijden.
wat daarin ook helpt is in galop (want daar is je probleem) komen maar dan een neit te lange lijn naar de hindernis dus beetje korter uit de wending komen zodat je paard niet de tijd heeft om zo te doen maar snel moet reageren omdat de hindernis er al is. als ie dan een fout krijgt is helemaal niet erg leert ie van.
en ik bedoelde met harder gelopperen niet race maar net t tempo iets te hoog en na de hindernis weer gelijk terug pakken, ik denk dat je teveel spanning opbouwt bij je paard en bij je zelf,
je kunt ook proberen met een los teugeltje naar de hindernis te rijden, wel contact maar niet terug pakken met je hand maar met zit en stem hulpen. zo krijgt je die huppende galop ook wel want hij kan niet tegen je hand aan springen.
maar via tekst is t moeilijker uit te leggen, lijkt me makkelijker dat je iemand aan de grond bij je hebt die op de juiste moment jou even helphaha

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 11:43

Gisteren weer eventjes wat gesprongen, niet veel.

Hij deed het al een stuk minder! Haha! Lovers
Aan het eind deed ie het zelfs helemaal niet meer, we gaan vooruit! Lachen
We komen er wel Clown
Met veel geduld Ja

tessapesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:39

Wat doet ie omhoog? Zijn hoofd ofwat?

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:44

Ik heb ooit gelezen (van Richard Hinrichs) dat paarden die linksom wenden actiever/feller worden, en wanneer je rechtsom rijd worden de paarden rustiger. Misschien iets wat ook voor jou paard geld?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 15:54

Ja, dat heeft mijn paard ook Ja