Paard blijft schudden met het hoofd, iemand tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rhaps

Paard blijft schudden met het hoofd, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 10:11

Ik heb een 5 jarige ruin die sinds 6 maand zadelmak is. Hij is superbraaf met het rijden er is alleen een probleem.
Op het moment dat hij aan het werk moet en ik hem vraag om na te geven begint hij zich te verzetten, dan begint hij ontzettend onrustig te worden met zijn hoofd en erg te schudden (ja-knikken). Tevens komt hij dan erg tegen de hand.
Dat soortgelijke doet hij op het moment dat ik stelling vraag.
Tijdens een buitenrit kan hij super braaf nageevelijk lopen zonder constant tegen de hand te komen en te knikken.
Helemaal rustig zal hij wel niet worden want ook aan de lange teugel blijft hij sons knikken.

Hij heeft geen problemen met zijn tanden (is al bij de tandarts geweest)
Ik rij hem alijd al met hetzelfde bit (een enkel gebroken trens). Ga wel een dubbelgebroken uit proberen.
Ik ben absoluut niet hard met mijn hand en qua rijden. Probeer het juist op te lossen door voorwaarts te rijden en te ontspannen maar ook dat helpt niets.

Heeft iemand nog tips?

Marchador

Re: Paard blijft schudden met het hoofd, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:23

Het is nog een jong paard dat zich aan het ontwikkelen is. Heb je het zadel (regelmatig) laten controleren? Misschien dat dat het dwars zit.

Verder zou het ook kunnen zijn dat hij je niet snapt en dit zo laat weten aan je.
Mijn pony schudde ook altijd erg met het hoofd, wat ik altijd moest doen is naar voren rijden en niet werken aan het nageven, dat komt vanzelf wel zodra ze ontspant.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:30

Moeilijk te zeggen zo vanachter de pc

Doet hij het tijdens longeren ook?

hij is erg laat ingereden,is dit overigens wel goed gebeurd?
Vaak word met inrijden te weinig op het been gereden, en teveel met de hand gedaan.

kan ook iets medisch zijn, vanuit de rug. Daarom is een goed passend zadel ook zo belangrijk.

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 13:23

Het zadel is goed en nagekeken dus ook dat is het niet.

Hij is inderdaad laat ingereden maar dit is goed gebeurt (door Gerrit van het Hof)

Bij longeren en buitenritjes doet hij het niet....

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:24

ik heb een jonge merrie van 4 jaar, ben net een paar weken geleden begonnen met het echte rijden zeg maar. Mijn merrie deed ook niet anders dan schudden..... ik heb er weinig tot geen aandacht aan besteed, vaak is het een evenwicht probleem.
ze zijn jong moeten lopen, benen optillen, worden gestuurd, en dan moeten ze ook nog eens in de krul lopen...
ik snap prima dat dat moeilijk moet zijn.
Begin eerst met de basis, zolang ze zo schud is ze er nog niet klaar voor. Mijn meisje doet het ook nog vaak zat, even hand naar voren en weer rustig steun geven... en dan is het weer klaar. suc6 en neem anders hulp

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:45

is het geen headshaking syndrome? dat komt ook meer naar boven naarmate ze aan het werk worden gezet. kan ook dat ik dit mis heb hoor, maar is misschien iets?

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 17:36

Ik heb zeker wel hulp genomen, krijg 2 keer per week les van gediplomeerde instructrices...maar dacht bijmezelf dat tips vragen nooit kwaad kan.

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 17:41

En hij doet het puur alleen met rijden, in de wei en op stal nooit...
En hij gooit zijn hoofd ook niet mega ver omhoog dus ik weet niet maar denk niet direct aan headshaking syndrome..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 17:47

Lijkt op een paard wat ik rij.
Die dat het ook tijdens het longeren, maar alleen als ik iets van haar vraag waardoor ze net wat meer moet doen. Een idd ook niet mega ver omhoog.
Het is bij dat paard een soort van protest, soms laat ze het ook, dan zal ze wel een goeie dag hebben denk ik dan, want medisch is er met dit paard ook niks mis. Ze is al 8 jaar maar doet het nog steeds.
Ik heb haar nu 1x gereden, heel rustig met de handen maar ze bleef het doen. Als ik dan slangenvoltes ging rijden dan was ze daar op geconcentreerd en deed ze het niet.

fleurriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 17:51

mijn paard heeft dit een tijdje terug ook gedaan en ik ben het nu aan het oplossen met longeren met de passoa teugel..ik heb hem ong 2 weken lang gelongeerd zodat ie goed over de rug gaat lopen en een mooie hals krijgt en nu ben ik weer rustig begonnen met rijden..eerst 20/30 min longeren tot dat ie zich weer helemaal ontspant en daarna 20 min rijden

success!

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 17:51

Nou, dat idee heb ik ook een beetje met mijn paard...hoop alleen dat er een manier is om het minder te maken...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 17:57

Ja ik denk toch veel ontspanning en ervoor zorgen dat je het voor het paard ook leuk maakt, want ze moeten ook willen werken voor ons. De eignaar van het paard waar ik het over had zei van je moet hem erdoor heen rijden, maar ik wil ervoor zorgen dat het paard het ook leuk vind. En als ze voor me wilt werken doet ze het met plezier en zal ze denk ik minder protesteren.
Maar ik ben idd ook nog opzoek naar DE oplossing, alleen denk ik dat die niet zo eenvoudig is en dat het toch eventjes wat tijd in beslag neemt. Maar ja liever dat dan een paard die het allemaal niet zo leuk vindt denk ik dan. Lachen

mirjamvdkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:01

Kan het geen headshaking wezen, want mijn paardje is ook 5 en doet het ook, vooral als hij moe word. Dan gaan de kleine vliegjes irriteren, daarnaast is het ook handig om van bit te verwisselen. Ik rij mijn paardje nu met een neusnetje en dat help goed

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:48

Mijn hengst had dat ook heel erg toen ik hem beleerde (ook 5 jaar) en als ik hem nu een paar dagen niet gereden heb, doet hij het ook. Het eerste half uur rijden is dan ook niet fijn.

Ik probeer op zo'n moment gewoon heel licht contact te houden, zodat hij géén druk voelt. Als hij dan wel weer een keer knikt/aan de teugel trekt, laat ik op dat moment de teugel wat losser en pak daarna gelijk weer op. Ik heb de teugels dan dus heel licht in de hand en contact is niet optimaal.

Als hij dan wat rustiger wordt met zijn hoofd en mond, probeer ik het contact wat constanter te maken en een verende druk op te zoeken. Op deze manier komen we er eigenlijk altijd wel weer doorheen.

Ik hou hem altijd goed voorwaarts en we beginnen ook niet eerder met draven/galopperen dan dat hij zijn hoofd rustig houdt. Als hij zo door blijft gaan met knikken, laat ik hem soms ook wel wat slomer worden (je voelt wel op zo'n moment wel of dat zin heeft of niet).
Soms blijft hij maar doorgaan met knikken, dan neem ik de teugels op een gegeven moment wel korter en geef gewoon eens wat druk. Het moet op een gegeven moment ook over zijn hoor.

Bij mijn paard heb ik het idee dat hij het echt doet om onder de druk uit te komen.