Mijn hengst had dat ook heel erg toen ik hem beleerde (ook 5 jaar) en als ik hem nu een paar dagen niet gereden heb, doet hij het ook. Het eerste half uur rijden is dan ook niet fijn.
Ik probeer op zo'n moment gewoon heel licht contact te houden, zodat hij géén druk voelt. Als hij dan wel weer een keer knikt/aan de teugel trekt, laat ik op dat moment de teugel wat losser en pak daarna gelijk weer op. Ik heb de teugels dan dus heel licht in de hand en contact is niet optimaal.
Als hij dan wat rustiger wordt met zijn hoofd en mond, probeer ik het contact wat constanter te maken en een verende druk op te zoeken. Op deze manier komen we er eigenlijk altijd wel weer doorheen.
Ik hou hem altijd goed voorwaarts en we beginnen ook niet eerder met draven/galopperen dan dat hij zijn hoofd rustig houdt. Als hij zo door blijft gaan met knikken, laat ik hem soms ook wel wat slomer worden (je voelt wel op zo'n moment wel of dat zin heeft of niet).
Soms blijft hij maar doorgaan met knikken, dan neem ik de teugels op een gegeven moment wel korter en geef gewoon eens wat druk. Het moet op een gegeven moment ook over zijn hoor.
Bij mijn paard heb ik het idee dat hij het echt doet om onder de druk uit te komen.