Zolang ik van de voorkant afblijf en mijn paard kan lopen als een kameel is er niets aan de hand. Longeren en bijzetten gaat allemaal prima.Het verzet/protest kop in de lucht gooien bleef aanhouden en toen heb ik andere middelen in werk gesteld. Fysio erbij, tandarts erbij (was er 3 maanden geleden ook al bij geweest) zelfs een ander zadel aangeschaft terwijl die van mij (Kieffer) nog geen jaar oud was. Heb nu een nieuwe Frysio aangeschaft. Dus dat alles moest nu goed zijn. Toch bleef meneer protsesteren. Tijdje gereden op de trens maar ook daar ging het absoluut niet beter op, eerder beroerder, als dat al mogelijk was
De dierenarts/tandarts er weer bijgehaald, mede omdat ik echt sterk het gevoel heb dat er iets in zijn mond niet fijn aanvoelt. We concludeerden dat zijn rechtermondhoek/binnenzijde wang ingescheurd was. Niet direct in de mondhoek zelf maar iets naar binnen toe tussen de plooien/wangslijmvlies. Omdat deze plek niet goed zichtbaar is heb ik dit nooit opgemerkt
Gelukkig wist ik nu de oorzaak van zijn gedrag en kon ik hem op bit rust zetten zodat deze wond kan gaan genezen. Ik heb al die tijd hem in conditie gehouden door bitloos te rijden en te longeren met kaptoom. Het was echt een snee van 3 cm. lang en behoorlijk diep. Bloeden heeft het niet gedaan, anders had ik het wel eerder opgemerkt. Daarna ga je nadenken, is dat Mylerbit dan toch een martelwerktuig?!?!? Toen zijn mond weer zo goed als genezen was (2 maand later!)ben ik weer gaan rijden met een bustrens. Na 20 min, begon mijn paard weer zo achterlijk te doen en ja hoor, de boel lag gewoon weer open. Ik heb de dierenarts gevraagd of hij het zou willen hechten, mischien geneest het dan sneller. De dierenarts heeft toevallig ook een paard met hetzelfde probleem, mondhoek stuk, die doet alleen niet zo raar........
hij adviseerde mij om met een scholingsbit te gaar rijden aangezien deze zo gevormd is dat het geen druk op de mondhoeken uitoefend. Hier rij ik nu dus twee weken mee en de snee is genezen, is gewoon weg en dicht maar het probleem blijft! Hij blijft zijn hoofd in de lucht willen gooien, zodra je de teugels aanneemt begint het al. Ik heb er noual verschillende mensen op laten rijden welke echt wel weten waar ze mee bezig zijn en jarenlange ervaring hebben met paarden en het africhten ervan maar zelf hun hebben moeite om hem fatsoenlijk te rijden. Hij is zo loeisterk. Ik vraag mij nu af of dat scholingsbit wel geschikt is voor hem. En omdat ik niet zeker weet of nou de Myler of de trens de oorzaak is geweest van zijn snee durf ik dit er ook niet weer in te hangen. Is dit gedrag van hem nou aangeleerd, tussen de oren omdat hij in de voorgaande maanden dit ook deedt, overigens dus niet zonder reden, en ik afstapte of zit hem echt iets dwars? zo ja, wat?!?!?!?!?!!??!?!?!Gisteren een heerlijke buitenrit met hem gemaakt, dan is hij zo braaf. Gewoon losse teugel en er is niets aan de hand!
Wie herkend hier iets in en heeft tips voor mij!
.... maar wanneer is het nou "niet aan het werk willen" (ze kan namelijk best heel netjes lopen, maar pas na een heel gevecht en buiten vinden we dat sowieso niet nodig, daar telt vooral een ontspannen paard) en wanneer is er lichamelijk probleem? Die vraag stellen we onszelf momenteel een beetje en we zijn nog niet helemaal uit het antwoord ....