Ten einde raad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Socraatje

Ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 08:17

Mijn paard liep tot een paar maand geleden braaf zijn proefjes, leerde snel, kwam nauwelijks in verzet/protest. Was altijd wel wat drammerig en kon zo nu en dan behoorlijk lopen trekken. Op een dubbelgebroken trens was hij onrustig in de aanleuning, heb een jaar met een Myler bit level 1 gereden en de aanleuningsproblemen en zijn gedram waren verleden tijd. Elke wedstrijd die ik reed kwam ik terug met winstpunten. In die periode had ik een bijrijdster welke liever niet met de Myler wou rijden omdat ze van mening was dat elk paard op een trens te rijden moet zijn. Ik vond haar keuze prima. Als zij een sterk/hangend/onrustig op de hand en trekkend paard fijn vind om te rijden moet zij dat weten dacht ik. In de zomervakantie ben ik 4 week weggeweest en is hij doorgereden door haar. Toen ik terug kwam van vakantie voelde mijn paard direct al anders, net alsof hij de Myler niet meer accepteerde. Iedere ophouding welke ik maakte resulteerde in hoofd in de lucht gooien en ervandoor, paard wou alles behalve nageven en lekker los laten en over de rug lopen. Ik had op dat moment het vermoeden dat hij het mischien verwarrend vond om met twee verschillende bitten gereden te worden en heb tegen mijn bijrijdster gezegd dat ik dat liever niet meer wou. toen heeft zij de keuze gemaakt om te stoppen met rijden omdat ze het Myler bit een martelwerktuig vind Bloos Zolang ik van de voorkant afblijf en mijn paard kan lopen als een kameel is er niets aan de hand. Longeren en bijzetten gaat allemaal prima.
Het verzet/protest kop in de lucht gooien bleef aanhouden en toen heb ik andere middelen in werk gesteld. Fysio erbij, tandarts erbij (was er 3 maanden geleden ook al bij geweest) zelfs een ander zadel aangeschaft terwijl die van mij (Kieffer) nog geen jaar oud was. Heb nu een nieuwe Frysio aangeschaft. Dus dat alles moest nu goed zijn. Toch bleef meneer protsesteren. Tijdje gereden op de trens maar ook daar ging het absoluut niet beter op, eerder beroerder, als dat al mogelijk was Boos! De dierenarts/tandarts er weer bijgehaald, mede omdat ik echt sterk het gevoel heb dat er iets in zijn mond niet fijn aanvoelt.
We concludeerden dat zijn rechtermondhoek/binnenzijde wang ingescheurd was. Niet direct in de mondhoek zelf maar iets naar binnen toe tussen de plooien/wangslijmvlies. Omdat deze plek niet goed zichtbaar is heb ik dit nooit opgemerkt Huilen Gelukkig wist ik nu de oorzaak van zijn gedrag en kon ik hem op bit rust zetten zodat deze wond kan gaan genezen. Ik heb al die tijd hem in conditie gehouden door bitloos te rijden en te longeren met kaptoom. Het was echt een snee van 3 cm. lang en behoorlijk diep. Bloeden heeft het niet gedaan, anders had ik het wel eerder opgemerkt. Daarna ga je nadenken, is dat Mylerbit dan toch een martelwerktuig?!?!? Toen zijn mond weer zo goed als genezen was (2 maand later!)ben ik weer gaan rijden met een bustrens. Na 20 min, begon mijn paard weer zo achterlijk te doen en ja hoor, de boel lag gewoon weer open. Ik heb de dierenarts gevraagd of hij het zou willen hechten, mischien geneest het dan sneller. De dierenarts heeft toevallig ook een paard met hetzelfde probleem, mondhoek stuk, die doet alleen niet zo raar........ Haha! hij adviseerde mij om met een scholingsbit te gaar rijden aangezien deze zo gevormd is dat het geen druk op de mondhoeken uitoefend. Hier rij ik nu dus twee weken mee en de snee is genezen, is gewoon weg en dicht maar het probleem blijft! Hij blijft zijn hoofd in de lucht willen gooien, zodra je de teugels aanneemt begint het al. Ik heb er noual verschillende mensen op laten rijden welke echt wel weten waar ze mee bezig zijn en jarenlange ervaring hebben met paarden en het africhten ervan maar zelf hun hebben moeite om hem fatsoenlijk te rijden. Hij is zo loeisterk. Ik vraag mij nu af of dat scholingsbit wel geschikt is voor hem. En omdat ik niet zeker weet of nou de Myler of de trens de oorzaak is geweest van zijn snee durf ik dit er ook niet weer in te hangen. Is dit gedrag van hem nou aangeleerd, tussen de oren omdat hij in de voorgaande maanden dit ook deedt, overigens dus niet zonder reden, en ik afstapte of zit hem echt iets dwars? zo ja, wat?!?!?!?!?!!??!?!?!
Gisteren een heerlijke buitenrit met hem gemaakt, dan is hij zo braaf. Gewoon losse teugel en er is niets aan de hand!
Wie herkend hier iets in en heeft tips voor mij!

Scum

Re: Ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:26

Ik zou bijna denken dat hij gewoon bang is geworden voor een bit. Omdat het hem pijn heeft gedaan. En ook al is de wond nu dicht, wellicht denkt hij dat het weer pijn gaat doen en is dit gewoon aangeleerd gedrag.

Socraatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 08:54

dat denk ik soms ook wel maar door dit alles ben ik toch zo bang om hem weer onnodig pijn te doen. Velen zeggen tegen mij gewoon doorijden en hij moet nu maar eens een leer luisteren maar wat als er toch iets dwars zit. Dan raakt hij straks echt het vertrouwen helemaal kwijt, als hij die al niet kwijt is. Maar nogmaals, mijn paard zou niet snel in protest komen als daar geen goede reden voor is.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:00

Ik denk ook dat je paard bang is geworden voor (de druk op) het bit, want je geeft aan dat er met een losse teugel niets aan de hand is, maar zodra je de teugels oppakt wel.
Probeer eens een poosje met die langere teugel te rijden en na verloop van tijd (denk aan wéken) de teugels stukje bij beetje meer op maat te gaan nemen, zodat je paard heel rustig weer aan een beetje druk gaat wennen en weer leert dat het hem geen pijn doen als jij wat druk vraagt. Blijf uiteraard goed met je been naar je hand toe rijden zodra je wat meer druk pakt!
Veel succes.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:00

Je zegt dat je hem tijdelijk bitloos heb gereden. Hoe ging dat?

Socraatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 09:12

Ja, bitloos rijden ging goed hoor. Hij reageerd goed op stem en zithulpen dus opzich was dat geen probleem. Maar aangezien ik toch weer verder zou willen met de wedstrijden zou ik toch weer met bit moeten gaan rijden.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:20

Ik zou eerst training voortzetten bitloos (kan ook met aanleuning enz. ik weet niet wat voor bitloos hoofdstel je hebt maar een Dr. Cook bitless briddle schijn je aardig mee te kunnen dressuren) zodat hij weer helemaal goed en zonder verzet loopt en weer alle vertrouwen heeft.

Dan langzaamaan oppakken zoals Simmie zegt. Lachen

Unique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:46

Ik denk dat je paard "bang" is voor de druk op het bit.
Als het bitloos rijden goed ging, zou je dit dan niet een tijdje voort kunnen zetten?
En daarna rustig opbouwen?

Socraatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 09:59

We zijn nu een aantal dagen verder en het gaat eigelijk alleen maar beter met rijden nu. Volgens een aantal mensen welke mij begeleiden is het nu een kwestie van doorpakken en consequent zijn. De afgelopen 4 maanden heeft hij niet of nauwlijks iets gedaan, zijn achterhand is hierdoor slapper geworden en zodra ik hem weer aan het werk wil zetten denkt hij; bekijk het maar fijn, hoofd in de lucht en dan kom ik er wel weer onderuit. Zo is dat de afgelopen maanden wel gegaan natuurlijk omdat ik dan afstapte doordat zijn wond niet goed genezen was en hij hier nog pijn aan had. Zijn wond is nu helemaal weg en dicht dus ik trap hier nu niet meer in. Hij probeerd dit trucje de eerste 5 minuten wel even maar als ik even doorpak geeft hij op en laat hij zich makkelijk bewerken. Ik wist niet dat paarden zo slim konden zijn!! Ik merk echt dat de spieren in zijn achterhand en de lendenen en knieen zwakker geworden zijn. Tempowisselingen vind hij erg zwaar en hij wil dan ook het liefs zijn hoofd weer in de lucht gooien en ervandoor gaan om er wederom onderuit te komen. Het is keihard werken op deze manier voor ons allebei maar ik heb er alle vertrouwen in dat het weer goed komt.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 15:23

ga western rijden!

Socraatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 20:48

Want?

Socraatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 17:32

Hallo luitjes,

Wij zijn nu een paar weken verder en mijn paard bleef protest vertonen. Ik was ervan overtuigd dat er iets in zijn mond niet goed was. Aangezien mijn eigen paardentandarts niets afwijkends kon vinden ben ik naar een andere gegaan om mijn gelijk te halen. Dat doorpakken was niet mijn ding omdat mijn paard niet zomaar zonder enige aanleiding zo heftig in verzet komt. Deze tandarts heeft dus van alles in zijn mond geconstateerd wat NIET goed was en reden geeft voor de problemen welke ik met mijn paard heb. Hij bleek een blinde wolfskies te hebben welke ook nog eens fors ontstoken was en op de allerachterste kiezen links en rechts twee enorme haken welke tot bloedens toe in zijn wangen prikten. Zijn kiezen waren doorgegroeit en ongelijk waardoor hij zijn kaken op slot zette. Zo zie je maar weer dat een paard nooit zomaar afwijkend gedrag vertoond. Ik mag hem nu een week niet rijden met trens en daarna pak ik hem langzaam weer op!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:35

Dus dat was het probleem van je paardje.
Nou gelukkig ben je er achter en is het verholpen.
Veel succes verder samen!

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:38

Oef dat is naar! Je hebt nu de oorzaak. Zou deze tandarts houden!

Veel succes metje paardje

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:56

Jeetje wat fijn dat je nu de oorzaak van je problemen gevonden hebt!
En maar goed dat je niet het advies van je begeleiders (er doorheen rijden) niet hebt opgevolgt.

lvdbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:44

Heel erg goed dat je er nog iemand anders bijgehaald hebt. Een vriendin van mij heeft bijna hetzelfde meegemaakt, blijkt dus dat het af en toe goed is om er nog iemand naar te laten kijken.
Veel suc6 verder!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:33

Socraatje schreef:
Hallo luitjes,

Wij zijn nu een paar weken verder en mijn paard bleef protest vertonen. Ik was ervan overtuigd dat er iets in zijn mond niet goed was. Aangezien mijn eigen paardentandarts niets afwijkends kon vinden ben ik naar een andere gegaan om mijn gelijk te halen. Dat doorpakken was niet mijn ding omdat mijn paard niet zomaar zonder enige aanleiding zo heftig in verzet komt. Deze tandarts heeft dus van alles in zijn mond geconstateerd wat NIET goed was en reden geeft voor de problemen welke ik met mijn paard heb. Hij bleek een blinde wolfskies te hebben welke ook nog eens fors ontstoken was en op de allerachterste kiezen links en rechts twee enorme haken welke tot bloedens toe in zijn wangen prikten. Zijn kiezen waren doorgegroeit en ongelijk waardoor hij zijn kaken op slot zette. Zo zie je maar weer dat een paard nooit zomaar afwijkend gedrag vertoond. Ik mag hem nu een week niet rijden met trens en daarna pak ik hem langzaam weer op!

Super dat je naar je gevoel hebt geluisterd OK dan! Heel veel succes met je paard!

straatwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:48

oh wat fijn dat het goedgekomen is!

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:59

Ik vond het al vreemd dat een bit een snee kan veroorzaken van drie cm...? Dan moet je wel erg hard rukken toch.?

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 12:19

Heb dit verhaal met veel interesse gelezen. Wij hebben een jong paard dat heel erg onrustig met haar hoofd is als je de teugels oppakt. Buiten stappen aan lange teugel gaat prima, maar zodra je haar oppakt gooit ze het hoofd omhoog en draaft heel onrustig. Blijft vaak zelfs achter bij de groep en zelfs bij galopperen blijft ze soms bijna op de plaats staan! Op andere momenten komt ze ineens vanuit de achterhoede naar voren racen, bij het botte af. Voorop met haar gaat iets beter (moet meer opletten/afgeleid?). In de bak hetzelfde verhaal eigenlijk, schudden met haar hoofd, bokken als ze moet aangalopperen Verdrietig .... maar wanneer is het nou "niet aan het werk willen" (ze kan namelijk best heel netjes lopen, maar pas na een heel gevecht en buiten vinden we dat sowieso niet nodig, daar telt vooral een ontspannen paard) en wanneer is er lichamelijk probleem? Die vraag stellen we onszelf momenteel een beetje en we zijn nog niet helemaal uit het antwoord ....

Ze wordt in juli 5 jaar en we hebben ook wel in gedachten dat ze nog aan het wisselen kan zijn. Ze is pakweg een jaar geleden nog door een tandarts behandeld (kiezen bijgevijld en kleine melksnijtand verwijderd die er niet vanzelf uit ging blijkbaar). Het is verder een schat van een beest dus we willen niks forceren.

Nu ik dit verhaal lees denk ik dat we toch maar eens een (andere) tandarts nogmaals naar haar gebit moeten laten kijken ....

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 12:39

@tessabo Ik laat bij jonge dieren tot een jaar of 6 ieder half jaar de tandarts langs komen. Ze hebben zo snel last van wisselende/verplaatsende tanden etc. Dus tandarts weer eens laten komen is zeker een goed idee.

Socraatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 07:47

larrylurex schreef:
Ik vond het al vreemd dat een bit een snee kan veroorzaken van drie cm...? Dan moet je wel erg hard rukken toch.?

Inderdaad, dat idee had ik zelf ook! Volgens deze tandarts, en dat had ik zelf ook al wel gezien, heeft mijn paard wel erg veel plooi aan de binnenkant van zijn wangslijmvlies en hij vermoede dat die snee de oorzaak is geweest dat hij zeg maar met zijn plooi tussen het bit en zijn kiezen heeft gezeten. Hij heeft de kiezen daar nu zo afgevijlt dat er meer ruimte is voor het bit.
Ik ga vandaag weer rijden met trens en ben heel benieuwd of dit het allemaal inderdaad is geweest! Ik verwacht direct nog geen wonderen maar een beetje verschil zou ik toch echt moeten voelen nu.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:01

Ja is wel een sneu vethaal zeg, en denk ook wel dat je je schuldig hebt gevoelt en afvraagt hoe komt die snee daar?
Ja de vraag is een bit een martelwerktuig is ook een goeie, in veel gevallen niet maar in veel gevallen word hij wel zo gebruikt dat het wel een martelwerktuig is en dus idd blijvende schade aan tong /kaak en wang te komen en maar te zwijgen over schade tussen de oren van het paard die is vaak nog de ergste helaas.
Waarom blijf je je paard niet bitloos rijden als ik het vragen mag?
Het is duidelijk dat hij het bit niet fijn vind en voor hem dus een martelwerktuig is geworden.
Wat je wel kan doen is misschien om hem weer aan een bit te wennen een stang met tongvrijheid en daaronder een kaptoom waar je dan op rijd en het bit dus puur voor de verfijning erbij pakt dus milimeter werk (waar hij ook voor is uiteindelijk)
Een it in in principe eigenlijk alleen om de kaak te ontspannen en niet om door zijn mondhoek heen te trekken, of te trekken zodat de onderkaak genotenkraakt word , wat heel veel bij een enkel en dubbel gebroken bit gebeurd.
Dus gewoon de kaptoom eronder en daar mee rijden en ja buiten b.v lekker helemaal bitloos.
Sucses>

Socraatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 11:09

Waarom ik niet bitloos blijf rijden is omdat ik wedstrijden rij en helaas mag dat niet zonder bit. Ik heb dus net weer voor het eerst gereden met een simpele dubbelgebroken bustrens en ik moet zeggen IK BEN BLIJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ik heb mijn paard weer terug. Hij heeft in geen tijden zo ontspannen gelopen. Kauwde lekker het bit af, oortjes flapperden weer en hij wou mijn hand weer volgen en een ophouding resulteerde niet in hoofd in de lucht en vluchten maar. Hier kan ik weer wat mee. We zitten nog niet weer op het niveau waarop ik gestopt ben een paar maand geleden in de wedstrijd maar het begin is er wel weer, de basis, ontpanning en rechtgericht na wil geven. Ben echt zo blij. Vanavond weer Haha! Grapje....!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:54

Nou fijn dat het weer beter ging, ook terug naar de basis gaan is af en toe idd wel eens heel erg nodig zowel voor ruiter en paard, langzaam weer een stapje verder,
(Je kan bij hoge uitzondering als de DA een verklaring schrijft wel bitloos starten.)