Bokken uitzitten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bokken uitzitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:59

Heeft iemand tips om bokken beter uit ze zitten?
Elke keer als er een paard bokt dan lig ik er meteen af( of bijna )
en zo gaat me zelfvertrouwen onwijs naar beneden.
Iemand tips?
dankjullie. Ach gut

Stephanie87

Re: Bokken uitzitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:59

Jezelf lang maken en goed achterover zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:00

Maar ik zie het meestal niet aankomen?

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:04

Tijdens het rijden ook goed rechtop zitten. Mijn paard kan ook heel onverwachts bokken maar als ik zelf al rechtop zit dan vlieg ik niet meteen naar voren.

Rij je met een dressuurzadel? Dan wil het ook nog wel helpen om met een veelzijdigheidszadel te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:05

Ontspannen proberen te zitten en niet gaan klemmen, dan kan je ze uitzitten Knipoog Maar je kan ook gewoon niet gaan rijden op die bokkende paarden Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:06

nee ik rijd al met veelzijdigheids.
achterover zitten doe ik, maar alsnog val/viel ik dr snel af. GElukkig is het al een tijdje geleden dat een peerdie bokte. Maar ik wordt dan snel zo angstig en dat wil ik niet. IK vertrouw de paardjes wel maar na het bokken vind ik het meestal een beetje eng.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:07

Die van mij bokt ook af en toe (uit blijheid) hoofd tussen de benen, bolle rug en gaan met die banaan! Goed achterover zitten! En je handen iets hoger houden zodat ie niet nog verder naar beneden kan duiken!

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:08

dat is wel hel kort door de bocht niet gaan rijden op bokkende paarden, de ts zal her hoogstwaarschijnlijk nog vaker tegen komen dat een paard bokt, en dan is het errug handig als je kan blijven zitten Knipoog

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:08

voeten naar voren en ontspannen blijven zitten
teugel druk blijven houden en zn hoofd boven houden (desnoods armen gestrekt naar voren, optillen dat hoofd!!!)

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:11

Tijdens het rijden netjes en ontspannen zitten. Als je de bok voelt aankomen (rug krommen bijvoorbeeld) knieën vastknijpen. Vooral niet gespannen gaan zitten!

Unique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:13

Proberen ten eerste heel de tijd heel goed recht op te zitten.
Tijdens het bokken, niet teveel klemmen, maar juist zo ontspannen mogelijk te gaan zitten.
Als je een paard/pony hebt die het hoofd echt tussen zijn benen doet, waardoor de bok gemener word, kan het ook een hoop schelen als je je handen netjes hoog houdt.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:23

Gewoon niet op paarden/pony's rijden die (vaak) bokken. Als ik weet dat een pony wel eens bokt, ga ik er ook niet op rijden. Heb wel eens op een pony gereden die bokt, ging meestal wat achterover zitten. Ga er nu niet meer op rijden, want dat deed zeer aan de rug.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:24

arankapony schreef:
Gewoon niet op paarden/pony's rijden die (vaak) bokken. Als ik weet dat een pony wel eens bokt, ga ik er ook niet op rijden. Heb wel eens op een pony gereden die bokt, ging meestal wat achterover zitten. Ga er nu niet meer op rijden, want dat deed zeer aan de rug.

Haha ja makkelijk gezegd..ik rij een onwijs leuk paardje en die bokjes neem ik wel op de koop toe hoor! Een paard met karakter noem ik dat Lachen Zal er ook wel aan liggen wat je gewend bent

M_nuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:26

Zorgen dat je je hakken uitdrukt..
en achterover zitten..
mijn (VZ)pony bokt ook verschrikkelijk veel..
zo red ik me altijd Tong uitsteken Ben nog nooit gevallen

Vandaag ook weer ik was aan het uitstappen.. aan de lange teugel met 1 hand en mijn voeten uit de beugel.. schrok die xD terwijl er niets was..
en ging die er keihard bokkend van door gelukkig ben ik blijven zitten..
en even later gaat meneer in die hoek staan plassen waar die wegschoot Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:31

Conga schreef:
dat is wel hel kort door de bocht niet gaan rijden op bokkende paarden, de ts zal her hoogstwaarschijnlijk nog vaker tegen komen dat een paard bokt, en dan is het errug handig als je kan blijven zitten Knipoog

Ik heb ook een tip gegeven toch?
Maar ik heb vroeger vaak alle hoeken van de bak door die bokkende manegepaarden en ben er op een gegeven moment ook zelfs bang van geworden. Daarnaast is het niet goed voor je lichaam om iedere keer die klappen op te vangen, loop nu met rugklachten door die gestoorde paarden. En met angst is de lol van het paardrijden echt wel weg hoor. Dus toen ben ik gaan rijden bij een andere manege waar de paarden wel te vertrouwen waren en dat was voor mij veel beter. Af en toe een 'jippie-bok' vind ik niet erg, dat doet mijn paard ook. Maar paarden die erom bekend staan soms uit het niets de ruiter eraf proberen te gooien vind ik not done. Vind het ook onverantwoord dat dat soort paarden in manegelessen meelopen. Brengt alleen maar ongelukken en angst met zich mee bij veel mensen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:31

Het is bij mij helemaal afhankelijk van hoe een paard bokt, maar de verlichte zit wil ook nog wel eens helpen bij mij. Omdat je dan het bokken 'onder' je houdt, en niet, als je achterover leunt, elke keer met je bovenlichaam de klappen hoeft op te vangen. Risico bij echt hoge bokken is wel weer dat je er gemakkelijker aan de voorkant af gaat.

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:35

@Miss_Montana: het was niet aanvallend bedoeld hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:36

Zo zie ik het ook niet. Alleen vind ik mijn 'oplossing' niet kort door de bocht maar eerder verstandig als je jezelf een beetje wilt sparen Clown

Stephanie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:45

Ja maar dan kun je beter helemaal niet gaan paardrijden of welke andere sport dan ook want een ongeluk zit in een heel klein hoekje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:36

Hier heb ik zeker wat aan , bedankt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:48

Conga schreef:
Ja maar dan kun je beter helemaal niet gaan paardrijden of welke andere sport dan ook want een ongeluk zit in een heel klein hoekje.

Als mijn fiets constant uit balans zou raken ga ik er ook niet meer op rijden hoor Clown. Er is geen enkele andere sport waarbij een hysterisch dier van 500kg zo niet meer ineens met je aan de haal gaat om je eraf te krijgen. Ja een ongeluk zit in een heel klein hoekje, maar als je wéét dat een paard erom bekend staat je eraf te bokken dan ga je daar imo niet op zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:50

@ Miss_montana. Je rijdt toch nog wel paard?

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:52

je kan in verlichten zit zitten dan bokt het paard onder je uit ,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:53

Jazeker, heb zelfs een eigen paard Knipoog Zij bokt ook af en toe, maar ik weet van haar dat ze er niet zomaar vandoor zou gaan om mij eraf te gooien. Als ze dat zou doen zou ze serieuze rugproblemen hebben of iets anders.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:53

Sja als achteroverzitten niet werken heb ik maar één tip: een betere/stevigere zit ontwikkelen, dat betekent veel zonder beugels en zonder zadel...

Edit; en wat er ook gebeurt: altijd je hakken uitdrukken. Als je achterover zit en je hebt je hakken niet uitgedrukt lig je er idd vaak af. Clown