Pony negeert mijn beenhulp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Winx

Pony negeert mijn beenhulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 22:35

Ik loop tegen een nieuw probleem aan tijdens het rijden. Mijn pony negeert mijn benen, dit leid tot mislukte figuren omdat je ook een deel met je benen en zit stuurt. Ik weet dat het ook gedeeltelijk aan mij ligt, maar ook als ik het goed doe kan zij mijn benen heel mooi negeren. In voorwaartse zin is het al een stuk beter, soms met een zweepje maar meestal niet. En als ze dan een keer op haar donder gehad heeft is het klaar. En dan reageerd ze gewoon fijn. Maar verder reageert ze niet op mijn been, wil ik dan begrenzen met mijn been en geef ik een duidelijkere hulp als ze niet reageerd. Reageerd ze enkel door sneller te gaan lopen, maar niet door te buigen. Heeft iemand tips?

Marchador

Re: Pony negeert mijn beenhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:10

Wat ik doe is veel met mijn benen werken en mijn zit.
Op je beenhulpen in tempowisselingen reageerd ze wel?
Dan zou ik hiermee beginnen en vanuit daar de figuren rijden, ik begon simpel met voltes en oversteken.
Eventueel zou je met een zweepje je beenhulpen kunnen versterken, dus tikje achter de kuit als ze niet reageerd.
En uiteraard goed belonen als ze er op reageerd.

Succes ermee!

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 13:02

Dankje. In tempowisselingen reageert ze als ik haar wakker heb, dus 1x tikje erbij of even duidelijke beenhulp, gewoon op mijn benen. Maar geef ik dan bijv binnenbeen op de volte versnelt ze heel erg en buigt ze bijna niet.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:36

Leer haar eerst de zijwaartse/buigende beenhulpen aan vanaf de grond. Het klinkt namelijk alsof je pony het gewoon niet snapt.
Neem je paard aan de hand en duw met je hand op de plek waar normaal je been ligt. Begin met zacht duwen, bouw daarna de druk op, totdat ze haar hoofd naar je toe draait, of een stapje opzij doet (dus niet naar voren!). Dan stop je met de 'hulp'. Herhaal dit een aantal keer aan beide kanten totdat je pony het door heeft. Doe dan hetzelfde als je erop zit met iemand ernaast die eventueel de 'handhulp' kan geven, maar probeer eerst met je been. Op die manier leert je pony hoe ze moet reageren op eenzijdige beenhulpen.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 12:19

Heel erg bedankt dat zal ik zeker gaan proberen! Denk dat ik daar wel wat aan heb, want ze stapt zowiezo vaak ook met achterwaarts gaat ze schuin weg ipv redelijk normaal naar achteren.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 20:13

Ik heb vandaag je tip geprobeerd, alleen ze ging steeds naar voren en naar achter en dan dus schuin opzij. Maar hoe kan ik dan het best ervoor zorgen dat ze gewoon op zij stapt?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:17

Blijven oefenen. Tegenhouden als ze naar voren of naar achteren stapt en vooral de hulp blijven geven totdat ze opzij stapt, dan gelijk stoppen! Zelfs als ze haar gewicht verplaatst naar twee benen (rechts of links) moet je al belonen.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:20

Ik denk ook dat je gewoon moet oefenen, zoals hier bovenstaat. Rij jij eigenlijk met sporen?

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 21:24

Nee ik rijd niet met sporen, hoezo?

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:49

lekker veel overgangen vragen, worden ze actiever en alerter op je been. en zorg dat je het werk afwisseldend houdt (dit doe je ook misschien al)

jeweetzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 21:43

Ovrgangen rijden ,.. ik keer drijven reageert ieniet in grijpen
correct zijn en snel en duidelijk
als de ene keer streng bent volegnde keer ook anders begrijpt ie het niet ..
en als het goed gaat ntuurlij belonen!

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 19:54

Alicia2u schreef:
Blijven oefenen. Tegenhouden als ze naar voren of naar achteren stapt en vooral de hulp blijven geven totdat ze opzij stapt, dan gelijk stoppen! Zelfs als ze haar gewicht verplaatst naar twee benen (rechts of links) moet je al belonen.

Ik heb een paar dagen niet veel gedaan, omdat ze heel licht kreupel was en ik geen tijd had. Maar nu wilde ik dit weer oefenen, maar ze reageert niet. Ik moet haar bijna tillen en dan gaat ze naar voren.

tolik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:06

Ik had dit probleem ook met mijn paard, ik heb het volgende gedaan, ik gaf beenhulp , reageerde ze niet deed ik het nog een keer iets harden, deed hij nog niets , toen kreeg hij een hele harde tik met de zweep. dan wil hij wel. Nu rij ik zonder zweep en sporen en dat paard loopt nu m2.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:11

Als ik jou was zou ik eerst met stem gaan werken, als ze met behulp van grondwerk de stemhulp en handhulp (zoals eerder aangegeven) snapt. Dan zal ze je benen ook sneller snappen. Anders kun je haar er ook een tikje met je zweepje op de plek van je been bij geven. Persoonlijk ben ik er niet voor om het op zo'n manier aan te leren, maar als het voor jou werkt kan het wel een manier zijn Lachen Succes ermee!