paard houd vast op rechts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Phylos

paard houd vast op rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 19:17

Mijn paard houdt vast op rechts en ik ook..ik probeer zoveel mogelijk los te laten en om haar los te krijgen. Maar het lukt me gewoon niet. Ik krijg priveles en clubles. Als mijn prive-instructrice er even op gaat dan heeft ze haar los en kan ik een paar dagen ook fijn rijden, maar toch loop ik dan weer vast als ik wat meer ga vragen.

Heeft iemand een goede manier om rechts los te krijgen? links heb ik dan niet of nauwelijks druk..
ik hoop het want het is gewoon een vervelend probleem. ik werk graag aan mezelf dus kom maar op
alvast bedankt

Winx

Re: paard houd vast op rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:41

Dit probleem heb ik ook alleen dan op links. En ik heb dus rechts meestal geen contact. Dit is erg frustrerend, en zit gewoon in mijn automatische systeem, zo wil ik haar ook sturen met alleen mijn binnenhand op de linkerhand. Zo fout ik weet het, maar kan het niet zo een twee drie veranderen. Ben er nu 2 maand heel hard mee bezig en mag zeggen dat ik stuk vooruit ga hierin. Ik heb geleerd als ik links los naar voren doe en rechts er gewoon wat aan, zakt ze zo in mijn handen. Dit zag ik steeds weer, dus lette er ook meer op.
De beste manier voor mij is nog wel deze: Ik zal proberen het duidelijk uit te leggen, maar is erg lastig. Ten eerste zorg ik dat ik mijn teugels ongeveer gelijke lang pak, dat scheelt al een stuk. Dan zet ik mijn handen op normale plek en voel regelmatig of ze, vooral op lange zijdes, nog gelijk zitten. Dan heb je in elk geval ongeveer gelijke druk, maar toch pakt ze links dan graag vast. Als ik links dan naar voren doe/ lucht geef aan de linkerkant onttrekt ze zich aan de rechterteugel door naar buiten te gaan kijken, want die accepteert ze niet. Hierop reageerde ik automatisch weer binnenteugel weer aannemen, waarna het weer begon. Dit werkte niet en als ik nu dus wat losser laat links ondersteun ik goed met mijn linkerbeen zodat ze eigenlijk rechter blijft.

Ik zal nog even verder nadenken en als je het niet snapt gewoon zeggen, want dit verhaal is heel wazig, maar ok.

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:13

Mijn paard pakt rechts vaak wat meer vast. Mijn instructrice zegt dan dat ik juist links moet aannemen en rechts moet drijven (maakt niet uit of dat dan binnen/buitenbeen is, altijd diagonale hulpen geven is mij geleerd). Vaak pakt een paard een kant vast omdat ze op de andere kant niet goed willen aannemen. Als je juist gaat aannemen op die kant laten ze de andere kant op een gegeven moment los. Wel heel lastig maar het werkt bij mij wel, nu pakt ze al veel minder vast en krijg ik meer gelijke druk op 2 teugels! Succes!

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:17

Bella123 schreef:
Mijn paard pakt rechts vaak wat meer vast. Mijn instructrice zegt dan dat ik juist links moet aannemen en rechts moet drijven (maakt niet uit of dat dan binnen/buitenbeen is, altijd diagonale hulpen geven is mij geleerd). Vaak pakt een paard een kant vast omdat ze op de andere kant niet goed willen aannemen. Als je juist gaat aannemen op die kant laten ze de andere kant op een gegeven moment los. Wel heel lastig maar het werkt bij mij wel, nu pakt ze al veel minder vast en krijg ik meer gelijke druk op 2 teugels! Succes!

Zoals jij het uitlegt bedoel ik het ongeveer ja. Ik kan het alleen niet goed uitleggen Tong uitsteken

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 21:35

allebei heel erg bedankt voor je reactie
dat herken ik ja dan pak ik dus de teugel wat meer erbij waar ze geen druk op wil aannemen en dan gaat ze dus heel erg naar buiten of binnen kijken en dan pakte ik de strakke teugel er weer bij..maar van dat drijven met het been ga ik eens proberen met je dan met het been aan die andere kant drijven..dus in mijn geval is links niet op druk, daar ga ik druk op aannemen en dan moet ik dus met mijn rechterbeen drijven? of juist andersom omdat ze dan zo naar binnen valt?...dit is mij nog niet helemaal duidelijk..

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 23:29

Ze houd rechts vast dus pak je je linkerteugel op en geef je rechts been eigenlijk drijf je van je binnenbeen naar je buitenteugel als je op de rechterhand rijd.
Mijn pony ging eerst draven als ik rechts aannam om er onderuit te komen, maar gewoon terug nemen dan komt dat ook goed.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:29

misschien een handige tip. Ik meen bij Divoza hebben ze van die elastiekjes die je tussen je bit en je teugels kan doen. Deze vangen heel wat druk op. Misschien is dit net wat jou en je paard helpt. Je hulpen veranderen hier overigens niet door!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:39

zit je zelf wel helemaal recht? kan ook een probleem zijn. kwam ik zelf ook achter, al mijn paarden vond ik rechts lastig, heel vreemd, heb een osteopaat die paarden en mensen doet, ben er voor me zelf dus ook heen aant gaan, en hopla daar was het probleem. stond vanalles scheef waardoor ik mijn paarden een verkeerde druk gaf zonder dat ik het wist. is nu al veel verbeterd
best handig zo haha

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:45

Het is heel lastig om zelf rechts te ontspannen als je pony hier op meer druk uitoefent. Je hebt dan het gevoel dat je de stelling en controle kwijt bent. Toch is het heel belangrijk om rechts te ontspannen. Binnenteugel blijft vriendelijk, buitenteugel vraagt iets meer. Probeer ook veel rechte lijnen te rijden waar de druk op beide teugels gelijk moet zijn. Waarschijnlijk heb je ook de neiging je rechterhand meer naar je toe te halen, probeer ook hierbij; beide handen naast elkaar, voor het zadel. In het begin is het heel erg lastig, maar ook voor je pony is dit onwennig. Omdat zowel jij als pony even aan moeten passen is het begin wennen, maar zul je binnen enkele keren rijden al duidelijk verbetering merken! Vooral niet terugpakken met je rechterteugel, daar schiet je zoiezo niets mee op. Succes!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:58

KimWelsh schreef:
Het is heel lastig om zelf rechts te ontspannen als je pony hier op meer druk uitoefent. Je hebt dan het gevoel dat je de stelling en controle kwijt bent. Toch is het heel belangrijk om rechts te ontspannen. Binnenteugel blijft vriendelijk, buitenteugel vraagt iets meer. Probeer ook veel rechte lijnen te rijden waar de druk op beide teugels gelijk moet zijn. Waarschijnlijk heb je ook de neiging je rechterhand meer naar je toe te halen, probeer ook hierbij; beide handen naast elkaar, voor het zadel. In het begin is het heel erg lastig, maar ook voor je pony is dit onwennig. Omdat zowel jij als pony even aan moeten passen is het begin wennen, maar zul je binnen enkele keren rijden al duidelijk verbetering merken! Vooral niet terugpakken met je rechterteugel, daar schiet je zoiezo niets mee op. Succes!

das ook vaak een groot probleem, je gaat je automatisch spannen op de kant waar het moeilijker gaat.
eigenlijk moet je iemand op de grond hebben die constand op houding en handen let en je er op blijft wijzen, uit eigen ervaring weet ik dat als dat niet is je heel snel in de verkeerde houding terug valt
lastig he paardrijden Tong uitsteken

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 19:15

juudje84 schreef:
KimWelsh schreef:

das ook vaak een groot probleem, je gaat je automatisch spannen op de kant waar het moeilijker gaat.
eigenlijk moet je iemand op de grond hebben die constand op houding en handen let en je er op blijft wijzen, uit eigen ervaring weet ik dat als dat niet is je heel snel in de verkeerde houding terug valt
lastig he paardrijden Tong uitsteken

ja inderdaad goed paardrijden is lastig Knipoog
ik heb zeker wat aan jullie tips gehad. ik heb echt goed gelet op mijn handen dat die naast elkaar blijven en toch blijven ontspannen op rechts. op het begin even onwennig want inderdaad die stelling raak je dan wat kwijt maar na een kwartiertje ging het echt al super goed! ik moet nu alleen heel goed om mezelf blijven denken (ben altijd al kritisch naar mezelf watn 99% ligt aan de ruiter) en ik loop al bij de fysio inderdaad omdat ik zelf al niet helemaal recht ben (een spier in mijn nek is strak waardoor mijn hoofd iets naar rechts wordt getrokken) maar ik ben ik ook al erg mee aan het oefenen
bedankt voor de tips zover!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 19:16

lorrena schreef:
een paard heeft altijd al een stuggeren kant

ja klopt dat is ook het lastige maar tegelijk ook je streven om beide kanten even veel te gymnastiseren en los te krijgen

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 19:17

MissDonna schreef:
misschien een handige tip. Ik meen bij Divoza hebben ze van die elastiekjes die je tussen je bit en je teugels kan doen. Deze vangen heel wat druk op. Misschien is dit net wat jou en je paard helpt. Je hulpen veranderen hier overigens niet door!

ik ben niet zo van de hulpteugels, ik wil het zelf kunnen oplossen maar toch bedankt hoor! Knipoog

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:22

Als je in stapt of draaft stelling naar binnen en naar buiten vragen zou ook een oplossing kunnen zijn.
Zowel op de moeilijk hand als op de makkelijke.

Romy_Tinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:33

Heb zelf ook het probleem op links.. snap het zelf ook niet altijd.. bij mij is ook altijd vertelt dat je moet loslaten en gewoon met je been moet drijven.. Bij mij laat ze na een tijdje dan wel los..

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:37

Sorry, maar als je dit op gaat lossen met een soort van elastiek los je toch niks op, je voelt alleen zelf niks meer.. Boos!

Verder het gaat inderdaad om het loslaten.. Probeer er af te blijven en dan fijn met je been er heen rijden.. Komt het na een tijdje vanzelf weer helemaal goed!!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 18:01

__PSM__ schreef:
Sorry, maar als je dit op gaat lossen met een soort van elastiek los je toch niks op, je voelt alleen zelf niks meer.. Boos!

Verder het gaat inderdaad om het loslaten.. Probeer er af te blijven en dan fijn met je been er heen rijden.. Komt het na een tijdje vanzelf weer helemaal goed!!

ik heb toch in een vorig bericht ook gezegt dat ik ook niet van de hulpteugels ben. omdat ik het zelf wil oplossen...juist dat is zelf blijf voelen wat ik doe vind ik belangrijk
en inderdaad dat loslaten en met mijn been blijf rijden daar blijf ik op letten en dan merk ik ook dat het werkt..

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:57

Het was ook niet tegenover jouw bedoeld, meer tegen degene die het erover had Haha!

coooockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:44

Winx schreef:
Dit probleem heb ik ook alleen dan op links. En ik heb dus rechts meestal geen contact. Dit is erg frustrerend, en zit gewoon in mijn automatische systeem, zo wil ik haar ook sturen met alleen mijn binnenhand op de linkerhand. Zo fout ik weet het, maar kan het niet zo een twee drie veranderen. Ben er nu 2 maand heel hard mee bezig en mag zeggen dat ik stuk vooruit ga hierin. Ik heb geleerd als ik links los naar voren doe en rechts er gewoon wat aan, zakt ze zo in mijn handen. Dit zag ik steeds weer, dus lette er ook meer op.
De beste manier voor mij is nog wel deze: Ik zal proberen het duidelijk uit te leggen, maar is erg lastig. Ten eerste zorg ik dat ik mijn teugels ongeveer gelijke lang pak, dat scheelt al een stuk. Dan zet ik mijn handen op normale plek en voel regelmatig of ze, vooral op lange zijdes, nog gelijk zitten. Dan heb je in elk geval ongeveer gelijke druk, maar toch pakt ze links dan graag vast. Als ik links dan naar voren doe/ lucht geef aan de linkerkant onttrekt ze zich aan de rechterteugel door naar buiten te gaan kijken, want die accepteert ze niet. Hierop reageerde ik automatisch weer binnenteugel weer aannemen, waarna het weer begon. Dit werkte niet en als ik nu dus wat losser laat links ondersteun ik goed met mijn linkerbeen zodat ze eigenlijk rechter blijft.

Ik zal nog even verder nadenken en als je het niet snapt gewoon zeggen, want dit verhaal is heel wazig, maar ok.

Ik heb/had precies hetzelfde probleem links hield/houd me pony vast.
Wat ik moest doen is.

Pony/paard op volte zetten op de linkerhand buitenhand op druk tegen de hals in bijzondere gevallen strak tegen hals drukken en met de binnenhand (links) Spelen, dus ietsjes vast en dan weer luchten!
Paard loopt hierdoor verkeerde stelling klopt maar door deze methode los je het vasthouden van de hand grotendeels op! Tot dat je paard/pony los laat ga je door!
Ik moest dit altijd doen van mijn privé instructeur!
Het helpt geweldig houd ze weer vast gewoon weer het zelfde volte en een beetje spelen vaak gaat je paard of pony er ook nog een beetje nagevelijk van lopen!

p.s ook binnenbeen erbij!!!

Succes!

Edit; was vergeten binnenbeen erbij te zetten!

Alexiisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 08:30

Dan moet jij meer druk zetten op je andere teugel.
De kant waar je paard vastneemt, moet jij loslaten. (dmv aaitje over de hals)
En natuurlijk niet vergeten te drijven! Alles moet van achteraan komen.
Als ze dan nog niet wil loslaten dan raad ik je aan om veel stellingen te gaan rijden. En zoals gezegd kan je eens proberen op een volte en af en toe een beetje spelen en drijven. Meestal werkt de eerste methode handiger, maar je zou ze beide eens moeten uitproberen. Het een paard is het ander niet.

Alvast veel succes.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 15:12

Alexiisx schreef:
Dan moet jij meer druk zetten op je andere teugel.
De kant waar je paard vastneemt, moet jij loslaten. (dmv aaitje over de hals)
En natuurlijk niet vergeten te drijven! Alles moet van achteraan komen.
Als ze dan nog niet wil loslaten dan raad ik je aan om veel stellingen te gaan rijden. En zoals gezegd kan je eens proberen op een volte en af en toe een beetje spelen en drijven. Meestal werkt de eerste methode handiger, maar je zou ze beide eens moeten uitproberen. Het een paard is het ander niet.

Alvast veel succes.

Het moet langs achteren komen ja maar door te drijven met je benen en los te laten op je binnenhand kom je er niet.
Je buitenhand moet op zo'n momenten ophoudingen maken telkens je binnenbeen gebruikt en ook een tik op de achterhand van de zweep kan wonderen doen. Als je dit allemaal hebt gedaan werk dan aan de stelling en de nageeflijkheid en wacht niet tot er weer wordt vastgenomen.

Heeft bij mij toch best lang geduurt eer ik dit allemaal door had en vooral de feeling kreeg wat mijn paard nu eigenlijk aant doen is en vooral waarom.

Paarden lopen scheef en nemen daardoor ook vast. Hoe schever het paarden hoe meer ze zullen gaan vast nemen en daar zal je altijd werk aan hebben ook wanneer je denkt dat die los is, je zult er altijd moeten aan werken.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 15:17

Mijn paard heeft er ook een handje van om gigantisch vast te houden op rechts Ja Erg irritant maar met veel geduld lukt het wel.

Je moet gewoon vragen en loslaten en natuurlijk niet vergeten dat je beendruk daar ook bij betrokken is en je buitenhand. Dit gewoon steeds herhalen, veel voltes rijden met de stelling naar rechts. Ook op de linkerhand op de lange zijde naar rechts laten kijken. Maar nóóit vasthouden! Dat win je toch niet Tong uitsteken En je paard gaat dan alleen maar meer hangen.
Op deze manier gaat het bij mij paard op een gegeven moment wel weer weg.

moniqueder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 19:38

Het is een vervelend probleem waar veel ruiters last van hebben! Belangrijk is het dan ook om je af te vragen waardoor het wordt veroorzaakt! De oorzaak van ongelijke aanleuning is dat het paard niet recht is. Als gevolg daarvan zie je vaak dat paarden 1 teugel moeilijk aannemen en op de andere teugel juist heel sterk zijn. In principe neemt het paard meer aanleuning aan de teugel van de lang bespierde kant omdat hij het in de bolle richting moeilijker vind om te buigen en dus liever de andere kant op kijkt. De korte stijve spieren aan de holle kant trekken het paard als het ware terug en het dier wordt daardoor sterker aan die kant (bijv. hij trekt aan rechts omdat hij liever naar links wilt kijken). Bovendien zoeken paarden meer steun aan de lange kant omdat daar het zwakke achterbeen zich bevindt waarmee het paard meer moeite heeft om onder te treden.

Het paard recht en symmetries maken is hier dus de oplossing. Beide achterbenen dienen even sterk te zijn en het paard dient in beide richtingen even gemakkelijk te kunnen buigen!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 22:22

moniqueder schreef:
Het is een vervelend probleem waar veel ruiters last van hebben! Belangrijk is het dan ook om je af te vragen waardoor het wordt veroorzaakt! De oorzaak van ongelijke aanleuning is dat het paard niet recht is. Als gevolg daarvan zie je vaak dat paarden 1 teugel moeilijk aannemen en op de andere teugel juist heel sterk zijn. In principe neemt het paard meer aanleuning aan de teugel van de lang bespierde kant omdat hij het in de bolle richting moeilijker vind om te buigen en dus liever de andere kant op kijkt. De korte stijve spieren aan de holle kant trekken het paard als het ware terug en het dier wordt daardoor sterker aan die kant (bijv. hij trekt aan rechts omdat hij liever naar links wilt kijken). Bovendien zoeken paarden meer steun aan de lange kant omdat daar het zwakke achterbeen zich bevindt waarmee het paard meer moeite heeft om onder te treden.

Het paard recht en symmetries maken is hier dus de oplossing. Beide achterbenen dienen even sterk te zijn en het paard dient in beide richtingen even gemakkelijk te kunnen buigen!

op jou site kwam ik erachter dat mijn paard dus een linksgebogen paard is. Al die dingen die je noemt wat je dan kunt merken is ook zo..zadel zakt wat naar rechts enzo...maar hoe los je het op..dat is de vraag dan..heb je daar misschien ook tips voor?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 22:23

verder iedereen bedankt voor de tips
die van de aai heb ik nog niet geprobeerd..doe ik morgen even en die andere van gewoon steeds loslaten en andere teugel druk op aannemen werken goed..oook het op links iets naar rechts stellen werkt voor mijn paard goed
bedankt tot zover iedereen