stoute pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shannon_14

stoute pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 16:07

hoi, ik heb nu bijna 2 jaar een haflinger die 6 jaar lang van een manege is geweest en dus 6 jaar lang in de lessen liep..
wanneer ik in de bak rij, en ik ben alleen gaat alles prima! ze is dan super braaf, en ze word zelfs goed in dressuur.
Maar, wanneer er een ander paard (of meerdere) ook in de bak rijden, is ze erg stout.
ze rent bijvoorbeeld ineens naar de andere kant van de bak (waar dan net dat andere paard loopt) en snijd de hoeken af.. dit doet ze vooral in galop..
in draf gaat ze vaak rakelings langs dat paard zijn kont ..

veel van jullie zullen nu zeggen ; AANPAKKEN!
maar welke manier van aanpakken moet ik dan gebruiken?! want wanneer ik probeer de buitenteugel iets strakker te houden (zodat ze niet naar binnen toe kan rennen) heeft dat heel weinig zin, omdat ze nogal hard in haar mond is.. ze trekt gewoon weg haar hoofd naar dat andere paard, en dan is het meestal onmogelijk om haar gewoon door te laten lopen..

dus mensen .. Help?

Anoniem

Re: stoute pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:29

Zo te lezen is je pony nog best wel sterk voor je. Haffies zijn vreselijk lief en mooi, maar kunnen ook ontzettend sterk en eigenwijs zijn. Maar daar was je ondertussen wel achter Knipoog
Misschien is het handiger om je instructeur eens te vragen om deze situatie te oefenen.
Heb je normaliter privéles? Dan zou je eens aan wat stalgenootjes kunnen vragen of ze halverwege jouw les (kun je eerst "fijn" rijden zonder het probleem) erbij willen komen rijden. Dan kun je het ongewenste gedrag van je pony als het ware een beetje uitlokken, en dan kan je instructeur je precies op het juiste moment en op de voor jullie beste manier, ermee helpen!

Unique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:16

Uit dit verhaal kan je ten eerste opmaken dat je een haflinger heb met echte haflinger streken.
Heb zelf ook een haflinger staan, en die heeft dit ook een paar keer geprobeert, vooral toen ze hengstig was.

Het is op zo'n moment echt heel lastig om je pony aan te pakken, en ik kan me wel voorstellen dat je pony zich sterk maakt, en volledig zijn / haar eigen gang gaat.

Aanpakken blijft dus heel lastig.
Het is vooral heel belangrijk dat je consequent het zelfde blijft reageren ( als je goed reageerd ).
Niet te snel opgeven, en vooral zorgen dat de haflinger zich niet NOG sterker gaat maken.

Ik denk dat dit een probleem is, waar je zo zelf niet uitkomt?
Is het geen verstandig idee om dit met een instructeur te bespreken, die je hier "doorheen" sleept, door middel van tips te geven op het moment dat dit gebeurt?

Edit: Je hebt het erover, dat je je buitenteugel extra strak houdt , zodat de pony niet naar binnen komt.
Maar het is dus juist ook heel belangrijk, dat je je binnenteugel strak en aangesloten houdt.
Niet met een hand willen "sturen" maar met twee. Knipoog

xJessiicaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:40

Misschien kun je les nemen? Haha!

_Ilse__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:57

Bij mij op de manege hebben we er ook zo'n een (ook een haflinger)
Probeer goed op m te letten, vaak kan je van tevoren zien wanneer hij zoiets van plan is (aan oren en ogen) Als je ziet dat hij de andere kant op wilt, meteen been eraan, desnoods een tikje.
Bij mij helpt dit altijd super, dus beste is om gewoon goed op zijn lichaamstaal te letten.
Ik hoop voor je dat het helpt want het kan echt heel vervelend zijn!
Groetjes!

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 18:00

Goed binnenbeen en buitenteugel erbij houden en net zoals er al is vermeld, meestal merk je het van te voren, dus goed allert zijn op je pony en als ie toch weer dwars is, van tevoren opvangen en corrigeren! Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

_Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:12

probeer goed aan te voelen wanneer ze gaat ''uitbreken'' ga probeer in het begin niet te dicht naar die andere toe te rijden en zorg eerst dat je weer de controle hebt vraag andere je instructeur voor hulp?

Terpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:15

Jah een instructeur is handig. En veel oefenen. Gewoon consequent blijven is erg belangrijk, als je hem/haar de ene keer z'n gang laat gaan en de andere keer opeens aanpakt dan snapt de haflinger ook niet meer wat ie mag. Succes ermee