eigenwijs?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiimSharon

eigenwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 19:00

Ik heb problemen met buiterijden op mijn pony Sharon. Ze gaat zomaar stilstaan en als ik dan been geef gaat ze achteruit. Als ik dan afstap en aan de hand loop loopt ze gewoon door. De ene keer loopt ze gewoon door en de andere keer niet. Dus bijvoorbeeld ik heb 3 keer die weg genomen en de 4de keer gaat ze achteruit. Als ik haar een tikje met mijn zweep geef heeft het geen zin ze gaat dan gewoon achteruit lopen. Als er iemand naast loopt, loopt ze een paar meter mee en dan gaat ze ook niet mee met iemand ernaast.

Wat kan ik nu het beste doen??

groetjes Kim

Boktpony

Re: eigenwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 19:07

ik denk dat ze jou een beetje voor de gek aan het houden is Ach gut en het enigste wat je daar aan kan doen is zorgen dat ze niet stil gaat staan of goed aanpakken... die persoon die erbij is kan eventueel ook een longeerzweep meenemen. laat de pony maar een keertje schrikken als ie achteruit loopt door de zweep er zachtjes tegen aan te zwiepen. vaak is 1 schrikreactie genoeg voor de hele rit en voor sommige voor hun hele leven Haha!

KiimSharon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 19:08

Okee dankjewel dat ga ik eens proberen we hebben wel al eens met zweep gedaan dat iemand achter haar stond en een tik gaf maar dat hielp niet.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 19:12

Wat ik vaak doe met zulke paarden is, dat ik ze omdraai en dus achterwaarts die pad opstuur. Meestal zijn ze op den duur blij als ze gewoon weer normaal kunnen stappen.. Maar dan wel gewoon in de richting waar je op wou..
En zeker niet af stappen, dan laat je je paard winnen.

KiimSharon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 19:20

Oke dankjewel. Maar dan word ik heel gek ervan en dan stap ik maar af. Ik heb een paatje waar ik heen ga vaak en dat is eerst weg dan moet ik altijd lopen anders stopt ze ben ik in het paatje daar loopt ze gewoon weer verder.

marie08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 14:46

afstappen zal ik idd echt niet doen. volgens mij speelt ze een spelletje. ik zal een keertje flink boos worden zodat ze dat niet zomaar vergeet, hoeft niet met slaan kunt ook gewoon je stem gebruiken.

en verder tis maar een idee maar vind je pony het erg leuk om buiten te rijden? doet ze dan zo strontvervelend dan zal ik gewoon omdraaien terug naar stal, meteen op stal zetten zonder liefkozingen. vind ze vast niet leuk en mss dat ze dan haar spelletje op een gegeven moment opgeeft omdat hij toch wel graag naar buiten wil.

Shannon_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:11

dit komt mij heel bekend voor.. ik heb precies het zelfde gehad met mijn haflinger... die was nooit eerder alleen naar het bos geweest (omdat ze eerst van een manege was) en deed dat toen ik haar had gekocht ook nog steeds niet.. ze deed dan precies hetzelfde als jou pony nu doet.. stil staan, en achteruit lopen.. ik heb haar gewoon verder achteruit laten lopen, gewoon het hele bos door, en toen was ze het zo zat, dat ze ineens weer braaf voorwaards ging..
succes er mee !

Unique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:28

Dit is heel herkenbaar, en volgens mij gewoon een "ik test mijn ruiter uit" streek.

Het is heel belangrijk, dat je consequent blijf, en vooral niet opgeeft.

Ik zag hier dat iemand je de tip gaf, om te draaien en dan achteruit het zelfde pad te volgen.
Ik vind dit niet de perfecte oplossing, maar als het werkt, wel een goede oplossing. Lachen

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:32

been blijven geven, ook al loopt ze nog zo ver achterwaarts.. Ooit zal ze het wel moe worden en voorwaarts gaan, gewoon blijven volhouden!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:36

Ja ik stap dus juist wel af , wat heeft het voor zin om te gaan slaan met de zweep, het paard heeft op dat moment geen vertrouwen er in om verder te lopen, de zweep er over is dan niet echt een eerlijke oplossing, misschien moet jet het 50 x zo doen, maar als je dan de 51ste keer niet af hoeft te stappen, heb je veel meer gewonnen en ook meer vertrouwen in mekaar.
Een paard speelt geen spel.

KiimSharon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 21:41

Jaa bedankt voor de tips ik ga het morgen eens uitproberen! Ze heeft wel plezier in het buiterijde hoor Haha! altijd vrolijk de oortjes naar vore en om haar heen kijken