Hoe galopwissel (aan)leren ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Hoe galopwissel (aan)leren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 12:49

Hoii Knipoog

Ik heb (alweer) een vraagje Clown
Ik wil graag een galopwissel kunnen met mijn paard,maarja,hoe ? *schaamschaam Bloos *
Ik weet best wat de hulpen zijn,maar m'n paard kent het volgens mij nog niet helemaal.
Ook als ik in galop van hand verander wisselt ze ook niet.
Dusja,ik zou graag tips & advies willen om dit te kunnen Knipoog

Alvast bedankt ! Haha!

Anoniem

Re: Hoe galopwissel (aan)leren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:56

vliegende of eenvoudige?
welke klasse rij je nu?
Hoe is je paard in galop, kun je de hele galop beheersen?
Dus schouder voor, verzamelen en daarbij goed op de achterhand blijvend en actief doorspringend? Middengalop en netjes terug rijdend op de achterhand?

Marjoleinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:17

Als wij dat in de les behandelen, en gaan oefenen, leggen we soms een balkje net voor de hoek. Op de X neem je alvast de goede beenhulp aan en op het moment dat ze haar ´sprong´ over het balkje maakt geef je haar wat extra beendruk mee. Vaak lukt het wel, en zo kan ze het gevoel een beetje krijgen. Ga dit na vaak gedaan te hebben goed, kan je zonder balkje proberen.
Ik weet niet of dit een goede manier is om te beginnen, maar zo heb ik het altijd aangeleerd Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:38

Dat balkje mag je alleen doen voor het springen, als het paard ook in de dressuur een nette wissel moet leren springen gaat hij scheef springen en naspringen.

Ik wacht op meer informatie van de TS, voor welke discipline het is en hoe ze er nu bij staan qua training.

Kimm_Ramon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 12:13

en als je het wilt aanleren voor de dressuur?

ik wil er ook gan beginnen mar met een balkje werkt bij de onze niet

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:30

Ik heb altijd geleerd dat het niet met balk mag omdat ze µ
1 niet springen op de hulp maar op het balkje.
2 geen lesgever dat balkje constant verlegd en het dier dus leert om te wisselen op een bepaalde plek ipv op een bepaalde hulp => contra-galop aanleren kan je vergeten
3 Het paard springt de wissel in twee tijden... (eerst voor wisselen en dan pas achter wisselen of zelfs achter helemaal niet meer wisselen waardoor je kruisgalop krijgt.)

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:57

Gezien je profiel en HAW-topic heb je nog geen rijervaring op hoger niveau en zou ik er persoonlijk nog even mee wachten... Lachen. Een galopwissel springen lijkt heel makkelijk, maar er komt toch echt wel even wat meer bij kijken. Maar dit kan ik natuurlijk fout hebben, kan tenslotte niet door de pc heen kijken Haha!.

Het is in ieder geval belangrijk dat je de controle hebt over het tempo van je paard. Dat je hem/haar dus goed kunt verzamelen en ook weer kunt verruimen waarbij je paard goed op het achterbeen blijft. Handig is ook als de contragalop duidelijk bevestigd is en jij en je paard de overgangen stap-galop en galop-stap beheersen. Oefenen met eenvoudige galopwissels kan ook helpen!

Dan, als je de wissel wil springen duidelijk de hulp geven met je nieuwe buitenbeen en met je nieuwe binnenteugel en buitenbeen de buiging ondersteunen. Het is belangrijk dat je je paard hierbij goed voorwaarts rijdt. Misschien helpt het als je je paard ietwat scherper de wending doorstuurt en dan de wissel maakt? Zo wordt het misschien wat duidelijker voor hem/haar. Succes ermee in ieder geval Knipoog

coooockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:25

Ik kijk ook even mee!
Ik kan mijn pony verzamelen, stap-galop, galop-stap rijden, voorwaart op beendruk. maar het lukt mij ook niet...
Soms doet ze alleen voor.. dus ik wacht ook even af op meer reactie's.

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:20

bij ons word het geleerd
door op bijvoorbeeld op X een paar pasjes terug naar draf tegaan en anhup andere galop endat steeds door blijven doen e natuurlijk extreem belonen als ze het goed doen!
Probeer het dan ook met slangenvoltes enz.

Maar het verstandigdste lijtk me om les te nemen want van een pc kan je dit niet leren!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:33

je kunt wel al oefenen met het aanspringen in de galop die jij vraagt, dus op een recht stuk op de linkerhand, rechter galop vragen, dat hij echt leert die hulp is die galop

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 12:55

hoe ik het geleerd heb, is je rijdt eerst een galopappyment naar de overkant. dan stel je hem recht je schakelt naar voren en terug heel kort maar in 2 passen ofzo en dan voor de bocht moet je wachten tot het paard het juiste been naar voren zetn en dan stel je hem om van stelling/buiging en geef je je beenhulp dus op dat moment dan je binnenbeen naar voren !

coooockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:28

Mijn pony kan contragalop op lange lengte zegmaar aan galoperen in contra en ook normaal maar ze snapt niet over springen in de andere galop..help!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:36

eerst eenvoudige overgang
dus terug naar stap (of draf) en andere galop aanspringen

Marntja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:17

mijn paard kan het de laatste steeds wel beter, gewoon blijven oefenen...maar ik doe het ook niet helemaal volgens het 'boekje'
ik verander eigenlijk alleen maar van hand en dan geef ik de hulp voor de andere galop.....op zich doet ze het wel, alleen niet op een recht stuk. iemand tips?

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:38

Verdrietig ik word gewoon verdrietig als ik de reacties lees hoe je zogenaamd een paard een vliegende gallopwissel aan moet leren dit is (dressuur)rijtechnisch gezien vloeken in de kerk wat hier allemaal word "geadviseerd"

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:44

Linda_E schreef:
Verdrietig ik word gewoon verdrietig als ik de reacties lees hoe je zogenaamd een paard een vliegende gallopwissel aan moet leren dit is (dressuur)rijtechnisch gezien vloeken in de kerk wat hier allemaal word "geadviseerd"

Hoe moet het dan wel? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:45

Les nemen misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:46

Het gaat als vanzelf als jij gewoon zo alle controle al hebt over de galop.
Dan is het niet veel meer dan je gewicht plus hulp verleggen.

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:48

Jorine_Falco schreef:
Les nemen misschien?

Ik denk dat alle tips die hier door verschillende mensen zijn gegeven, ook komen van een instucteur/instructrice die hun les geven. Zo zie je maar weer, iedereen heeft eigen manieren. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden zeggen ze ook wel eens;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:49

Op een volte bij A met een zweepje in de buitenhand. Op X wisselen van volte en een tikje geven, en de hulpen voor een andere galop.... Én ook nog stelling vragen naar de kant van de andere galop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:51

En ik vindt, dat je zoits absoluut niet via de computer kan leren.
Wie weet gefet ze wel geen goede hulpen en leert het paard het verkeerd aan als ze geen instructrice heeft, bijv. als ze vrij rijdt.
Dan probeert ze gewoon maar wat, doordat ze tips via een computer krijgt. Ze weten niet hoe het in het echt er uitziet, en of ze de galop wel genoeg beheersen.

En ik denk niet dat alleen maar instructeurs hier reageren.

_sammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:23

ik zou gewoon in galop op de volte gaan, vlak voor x terug in draf en aanspringen in andere galop. en de volte dus ook de andere kant op afmaken. dit doe je steeds overnieuw maar dan is het 'drafmoment' steeds kleiner totdat je gewoon zonder te draven kan overspringen.
succes x

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:11

Ik zou gewoon eerst de basis onder de knie krijgen en pas galopswissels gaan doen als jullie er aan toe zijn en het nodig is, natuurlijk onder toeziend oog van een instructrice. Zelf dingen ondernemen kunnen veel fouten veroorzaken waar je later veel last mee krijgt. Stapje voor stapje dus..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 07:51

Het aanleren van een wissel gaat niet bij elk paard op dezelfde manier.

Met mijn volbloedje heb ik het nooit geprobeerd, totdat ze L2 liep. Toen kwam ik erachter dat als ik gewoon een grote S in galop reed en dan op X omstelde en de hulpen gaf ze zomaar omsprong.
Dan heb ik nog een merrie die het al met 4 jaar kende. Maar zij is door een springruiter ingereden.
Maar ik heb ook een Z1 paard die ze gewoon niet doet. We zijn er al jaren mee bezig en we hebben alles geprobeerd. Het balkje ook, en ook in de dressuurles. Dat balkje leggen we op de AC lijn. Daarna maak ik hem iets heter, sluit hem zoveel mogelijk en dan op de balk geef ik de hulpen. En dan nog lukt het maar 1 op de 5 keer.
Het ene paard is het andere niet. En ik zie dus ook geen probleem in het balkje. Maar niet voor elk paard.

xpasalx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:13

lees een boek Knipoog