aanleuning?/ wie herkent dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mt12345

aanleuning?/ wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 11:54

Ik heb een 3jarige haflinger. Hij is nu ongeveer een half jaar onder het zadel.
Sinds enige tijd heb ik problemen met het rijden.
Het gaat dan om het draven. Zodra ik ga aandraven, gaat hij aan de voorkant galopperen. Of hij probeert dat te doen. Dit doet hij vooral als hij in zijn mond enige vorm van 'druk' voelt, dus bij gewoon contact. Gooi je de teugels los dan stopt hij met die rare sprongen, maar zodra je de teugels weer op maat neemt probeert hij het weer. Als ik zorg dat hij meteen voorwaarts is, en op allebei de teugels evenveel druk is, gaat hij wel weer gewoon draven. Maar heb je net op de ene teugel ietsiepietsie meer druk doet hij het weer.
Volgens mijn instructrice is het een combinatie van niet willen( onder het werk uit komen), niet snappen en puberen. En eventueel wat last van het wisselen.
Herkent iemand dit probleem en zoja, hoe zijn jullie hiermee omgegaan?

pubelia

Re: aanleuning?/ wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:00

Ik herken het probleem niet helemaal, mijn haflinger probeert onder het werk uit te komen dmv hard te gaan. Ik heb het op gelost dmv dan een kleine volte in te draaien. zodra ze weer rustig is beloon ik haar dmv mijn stem en dat ze weer uit de volte mag. Wat ik ook fijn hier aan vind is dat ik haar hierbij wat losser in haar hals kan krijgen.

Ow ja welkom op dit forum!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:05

Mischien vraag je ineens te veel,ik ken ook een paard waar je het eerste kwartier niet aan kan komen,qua hand.Dan rijd je hem los en kom je er heel voorzichtig steeds meer aan totdat hij lekker op 2 teugels loopt.Ook moet je heel erg oppassen dat je niet trekt.Gewoon naar voren drijven en een licht weerstand biedende hand houden.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:07

Een paard van 3 dat al een halfjaar onder het zadel is? Ik vind persoonlijk dat ie dan veel te vroeg is ingereden! Hoevaak komt ie nu onder het zadel? Ik denk dat ie het allemaal niet meer kan bolwerken..ik zou maar een beetje gas terug nemen!

mt12345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 08:09

Jeanine84 schreef:
Een paard van 3 dat al een halfjaar onder het zadel is? Ik vind persoonlijk dat ie dan veel te vroeg is ingereden! Hoevaak komt ie nu onder het zadel? Ik denk dat ie het allemaal niet meer kan bolwerken..ik zou maar een beetje gas terug nemen!

Hij wordt deze maand al 4. Hij is dus pas met 3,5 zadelmak gemaakt en ingereden. Er wordt hoogstens 3 ik in de week mee gereden, en dan ook echt niet zware dressuur.

Contigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 08:22

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn paard. Bij haar was het als ze moest aandraven ging ze huppelen met de voorhand moet zeggen dat het nu al een heel stuk beter is door haar heel voorwaarts te houden en heel goed op te letten dat je op 2 teugels evenveel druk hebt. Ook geef ik met mijn buitenhand soms een kleine ophouding zodat ze echt de aanleuning op mijn hand heeft en niet op de bakrand want dat wil ook nog wel eens gebeuren. Het gaat wel heel langzaam hoor maar uiteindelijk gaat het een stuk beter. Mijn merrie heeft het ongeveer 3 maanden gedaan en nu bijna niet meer.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 08:25

Is er al eens een tandarts bij dit paard geweest?
Was het eerste dat in mij opkwam nadat ik dit las:

Citaat:
Dit doet hij vooral als hij in zijn mond enige vorm van 'druk' voelt, dus bij gewoon contact. Gooi je de teugels los dan stopt hij met die rare sprongen, maar zodra je de teugels weer op maat neemt probeert hij het weer.

Contigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:11

Bij de mijne wel er zaten wolfskiezen die zijn eruit gehaald maar daarna begon ze dus met dat huppelen met haar voorhand. Nu is dat over heb er later ook nog een tandarts bij gehad omdat ik zoiets had van misschien zit er nog wel meer maar was dus niet het geval. Dus is nu rijtechnisch probleem zeg maar bij de mijne dan he

Unique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:08

Ken dit probleem zelf niet, maar heb dit weleens gezien bij iemand op stal.

Volgens mij is dit het beste op te lossen door je pony juist goed voorwaarts te houden, en zorgen dat de druk op twee teugels gelijk blijft.
Duidelijk zijn in je hulpen, is uiteraard heel belangrijk.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:27

Ik herken dit probleem wel degelijk!
mijn verzorghaffie heeft het ook een tijd geprobeerd, bij haar was het het geval van onder het werk proberen uit te komen..

Wij hebben dit verholpen door wanneer zei dit weer deed, teugels los en rondje middendraf te laten doen.. zodra ze normaal deed, weer oppakken en weer werken, zodra ze weer begon, weer los en middendraf.. enz.. ze werd hier zo moe van.. dat ze na een tijdje door had dat het geen zin had;)..
Ook had ze wel last van haar rug, heb je daar al eens naar gekeken? Wanneer zij ietsjes druk voelde in haar mond, wist ze dat ze haar rug moest gaan gebruiken en dit deed pijn..

Veel succes!