Zweep verwisselen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ludo

Zweep verwisselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 10:07

Heej bokkers!

Ik rijd nu ongeveer 4 jaar op mijn lease paard [ik lease hem nu vanaf september] , en het nagevelijk rijden gaat steeds beter in stap en draf, met de galop gaat dit ook steeds beter maar hier ben ik nog bezig. Ik bouw dit alles rustig op, omdat het wel een manege paard is.

Maar nu het probleemje:
Het probleempje is vooral als ik aan het draven ben, en ik wil mijn zweep over pakken na dat ik heb van hand veranderd. Gooi ik mijn teugels een klein beetje los, waardoor hij zijn hoofd om hoog gooit. Ik weet dus wel dat het probleem bij mij ligt. Ook als ik mijn zweep over pak, dan verruimd hij een beetje als ik dit doe, twijl ik geen extra been geef. Na dat ik de zweep weer in mijn andere hand heb, is hij direct weer terug in zijn eigen tempo en loopt ook weer ontspannen.

Voor dat ik de zweep over wil pakken probeer hem altijd nog een keer goed na te laten geven, maar toch komt hij langzaam om hoog. Het is niet zo dat hij alles los gooit, maar ik wil wel graag dat hij lekker ontspannen blijft als ik mijn zweep over pak.

Kan iemand mij hier bij tips geven om dit probleempje een beetje op te lossen?

Groetjes Alexandra

Alicia2u

Re: Zweep verwisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:32

Veeeeeeel oefenen. In stap en in draf. Gewoon eens een heel uur elke 3 passen de zweep overnemen zodat je er zelf wat handiger in wordt.

Simone_40

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:34

Je moet gewoon niet elke keer je zweep verwisselen als je van hand verandert. Mag ook niet in je proef.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:38

hoe rij je je paard nagefelijk?
loopt je paard wel op eigen benen?
zo te horen niet, want hij gooit zijn hoofd omhoog als je je teugels laat vieren..
kleine test: als je aan het rijden bent je handen eens naar voren doen, wat gebeurd er dan? Vliegt hij meteen met zijn hoofd omhoog? Dan heb je teveel steun in je handen, dat moet je eerst oplossen...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:41

Volgens mij zijn er twee dingen aan de hand:
Ten eerste slaag je er niet in om je teugels op normaal contact te houden als je je zweep overpakt, dus is het logisch dat je paard de ruimte pakt die hij op dat moment krijgt. Oplossing: oefenen met een kortere zweep? Of leren aanleuning te houden als je twee teugels in één hand hebt?

Twee: bij het wisselen van hand, verandert je tempo. Verplaats je eens in het paard. Die heeft als het goed is geleerd te reageren op gebruik van de zweep. Hij ziet dat de zweep van positie verandert, en verrruimt dus. Heel logisch. Oplossing: probeer de beweging die je maakt bij het overpakken van de zweep zo klein mogelijk te houden. En ga desnoods een paar keer in stilstand het overpakken oefenen, zodat je paard weet dat daar niet meer op gereageerd hoeft te worden. Lachen

Paulinepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:05

Misschien kun je eens proberen met een kort zweepje...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:06

imke schreef:
Je moet gewoon niet elke keer je zweep verwisselen als je van hand verandert. Mag ook niet in je proef.

ja dat zij mn instructrice vandaag ook.
je raakt dan het contact kwijt.
dus niet overpakken. ik deed het altijd wel, uit gewoonte.

Ludo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 12:36

Liezel1 schreef:
hoe rij je je paard nagefelijk?
loopt je paard wel op eigen benen?
zo te horen niet, want hij gooit zijn hoofd omhoog als je je teugels laat vieren..
kleine test: als je aan het rijden bent je handen eens naar voren doen, wat gebeurd er dan? Vliegt hij meteen met zijn hoofd omhoog? Dan heb je teveel steun in je handen, dat moet je eerst oplossen...

Hij loopt meestal op zijn eigen benen, maar niet altijd hier ben ik dus gewoon goed mee aan het oefenen. Maar als ik mijn tegels los laat dan blijft hij wel onderlopen niet dat hij dan in één keer met zijn hoofd om hoog gaat.. Maar het kan wel klopen dat hij nog te veel steun in mijn handen zoekt, maar dat gaat heel erg langzaam omdat ik niet de enige ben die op hem rijd.. Omdat het een manege paard is, bij de meeste mensen die op hem rijden mag hij gewoon lekker lang lopen. Dus ik moet alles weer op pakken in dat ene uurtje, maar het is dus ook voornamelijk in de draf.

Ludo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 12:41

Sientje schreef:
Volgens mij zijn er twee dingen aan de hand:
Ten eerste slaag je er niet in om je teugels op normaal contact te houden als je je zweep overpakt, dus is het logisch dat je paard de ruimte pakt die hij op dat moment krijgt. Oplossing: oefenen met een kortere zweep? Of leren aanleuning te houden als je twee teugels in één hand hebt?

Twee: bij het wisselen van hand, verandert je tempo. Verplaats je eens in het paard. Die heeft als het goed is geleerd te reageren op gebruik van de zweep. Hij ziet dat de zweep van positie verandert, en verrruimt dus. Heel logisch. Oplossing: probeer de beweging die je maakt bij het overpakken van de zweep zo klein mogelijk te houden. En ga desnoods een paar keer in stilstand het overpakken oefenen, zodat je paard weet dat daar niet meer op gereageerd hoeft te worden. Lachen

Ja dat is denk ik ook het probleem want ik heb het ook alleen als ik mijn zweep over pak.. als ik hem lange tuigel geef gaat hij ook niet in een keer met zijn hoofd de lucht in... Ik rijd meestal met lange zweep ja, dus ik zal vanavond eens proberen met een korter zweepje te rijden... en zaterdag rijd ik toch voor me zelf en dan ga ik eens proberen om de aanleuning te houden als ik de teugels in één hand heb.

Ik heb hier heel erg veel aan bedankt, ik zal er eens mee bezig gaan.

Ludo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 12:42

Marigold schreef:
imke schreef:

Ik rijd dus geen wedstrijden met hem.. en het is gewoon een gewoonte geworden dat ik mijn zweep over pak.. Maar ik vind het ook prettiger rijden als hij aan de binnen kant is, want heb een vrij lange zweep en anders tikt hij zo tegen de muur aan.

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:55

Ik pak mijn zweep eigenlijk nooit over.
Ik houd hem altijd in mijn rechterhand.
Alleen als ik hem echt nodig heb links (bijv beetje bijtikken met het wijken) dan doe ik hem in mijn linkerhand.

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:54

zweep niet verwisselen, en steeds in dezelfde hand houden.
je mag in de proef je zweep ook niet verwisselen!

ikke0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:12

Ik pak mijn zweep ook nooit over, zou ook niet weten hoe je dat onder het rijden even snel wil doen.. (?) Tong uitsteken

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 10:51

Hebben jullie dan nooit een paard dat bijvoorbeeld op twee handen door je binnen- of buitenbeen valt? Dan moet je in mijn ogen toch echt je zweep van hand wisselen om je hulpen te verduidelijken. Overigens sla ik nooit met zweep, het in de hand hebben is al hulp genoeg. Lachen

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 11:51

Ik doe altijd de teugels in 1 hand nemen (wel gewoon dezelfde lengte houden die ik had) en dan me zweep overpakken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 11:53

Marigold schreef:
imke schreef:

als ik mijn zweep niet overpak dan zit ik steed tegen de bakrand aan (dressuurzweep)

orion92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:56

Als je telkens tegen de bakrand aan komt dan is het zo dat de buitenhand, naar mijn idee, niet genoeg opgesloten is. Dit zou je eventueel ook op kunnen proberen te lossen met je been of je hand. Maar ik zou je zweep niet telkens proberen over te pakken. Het mag, zoals hier boven gezegt, ook in de proef niet.

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 10:06

Ik snap niet waar jullie het vandaan halen dat je in de proef niet van zweep mag wisselen. (zou dan graag het stukje willen zien waar dat in de regelementen staat). Oke het wordt vaak niet op prijs gesteld, omdat het een storend beeld vaak veroorzaakt (net zoals nu bij de TS), maar als je keurig de zweep overpakt zonder dat er verder wat veranderd aan de tact, regelmaat, tempo, hoofdhouding enz. is, kun je gerust de zweep een keer overpakken in de proef. Dus wat dat betreft vind ik het juist heel goed dat TS dit wil oefenen.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:39

rosanne1988 schreef:
zweep niet verwisselen, en steeds in dezelfde hand houden.
je mag in de proef je zweep ook niet verwisselen!

Zo los je het probleem toch niet op? Met je zweep niet over te pakkken. Oefening baart kunst! Probeer het desnoods gewoon een paar keer in stap en als je paard daar geen reactie op geeft in draf.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:40

Shirley__ schreef:
Ik doe altijd de teugels in 1 hand nemen (wel gewoon dezelfde lengte houden die ik had) en dan me zweep overpakken...

Ja inderdaad volgens mij doen de meesten dat zou? Dan heb je nog gewoon contact!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:43

orion92 schreef:
Als je telkens tegen de bakrand aan komt dan is het zo dat de buitenhand, naar mijn idee, niet genoeg opgesloten is. Dit zou je eventueel ook op kunnen proberen te lossen met je been of je hand. Maar ik zou je zweep niet telkens proberen over te pakken. Het mag, zoals hier boven gezegt, ook in de proef niet.

ik heb een lange zweep en de bakrand is vrij dicht langs de hoefslag Knipoog maar ik rij met mijn eigen pony alleen outdoor dus geen bakrand Lachen

Ludo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 07:57

Maar ik rijd dus geen wedstrijden. Maar ik vind het gewoon persoonlijk handiger als ik mijn zweep over pak, omdat ik met een dressuur zweep rijd zit hij altijd tegen de bakrand aan zit te tikken. Maar ook als ik buiten rijd tikt hij tegen het schokdraad aan, en dit is niet zo prettig, en het is niet zo dat hij naar de rand toe trekt.

Maar ook gebruik ik mijn zweepje soms om hem een beetje te helpen met mijn hulpen. Maar ik ben al druk aan het oefenen met het steeds om pakken van de zweep, ik ga gewoon lekker veel oefenen. Dan gaat het me vast wel lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:26

vast wel ja Ja

_Susanne_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:27

Binnenlangs overpakken, wil nog wel eens helpen

Ludo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 11:33

_Susanne_85 schreef:
Binnenlangs overpakken, wil nog wel eens helpen

Hoe/wat bedoel je precies met binnenlangs overpakken?