Bit altijd alleen op links vastpakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nkitaa_

Bit altijd alleen op links vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 17:53

Hallo Bokkers, Haha!
Ik heb een vraag/probleem; Mijn pony pakt vaak (lees bijna altijd) het bit vast op links. Hierna is het moeilijker om haar nageeflijk te krijgen en stelling te rijden. Ze gaat niet harder lopen ofzo of onbestuurbaar worden, alleen aan de teugel rijden wordt er moeilijk door. Ze houdt dit heel de tijd vol, totdat ik afstap. Op sommige dagen gaat het ineens fantastisch en laat ze alles los en gaat het rijden helmaal super (ik beloon haar dan helemaal gek Knipoog Clown ) Als ze vastpakt laat ik meestal los en vraag ik daarna weer iets. Nu is mijn vraag, hoe komt dit? Wat doe ik fout? En hoe kan ik het proberen op te lossen? (ik kan me namelijk niet voorstellen dat dit fijn rijden is voor mijn pony).
Ik hoop dat iemand me uit kan leggen wat ik moet veranderen,
groetjes!

Joltsje

Re: Bit altijd alleen op links vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:55

het kan aan meerdere dingen liggen.

ik neem aan dat je rechtshandig bent en dus misschien wat moeilijker met links de boel kan coordineren (heb ik wel) dus dan doe je het toch wat mindergoed met je linkerhand. hierdoor zet jij de eerste stap. bij je pony voelt dit niet goed en daardoor houd hij vast.

ook kan het zijn dat je paard ergens lichamelijk last heeft. in de mond, of in zijn rug. dit lost hij op door het bit vast te houden.

Nkitaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 18:05

Ik ben inderdaad rechtshandig Knipoog, wat zou ik eraan moeten doen naar uw/jou idee?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:32

Het kan inderdaad iets lichamelijks zijn. Is er al een paarden tandarts geweest?
Ook kan het zijn dat jij zelf je linker hand vast zet.

_joy_c_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:58

.
Laatst bijgewerkt door _joy_c_ op 05-11-22 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:25

dit is denk ik ook eerder een ruiter probleem. de ruiter denk fat het paard het bit pakt en gaat harder trekken/knijpen waar het paard nog feller op gaat reageren. probeer eens lang en laag te rijden. zo kan je minder makkelijk aan de teugels (onbewust) 'hangen'

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 22:12

indd. naar mijn mening moet jij proberen links los te laten.

voel goed hoeveel druk je op rechts heb. probeer de druk gelijk te krijgen.

Nkitaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 14:39

Ik denk inderdaad dat het aan mezelf ligt, vooral door de opmerking van Jolentinus; ik heb rechts minder druk heb ik zojuist met rijden geconstateerd Schijnheilig dus ik zal dan op rechts meer druk moeten houden en op links verminderen. Hopelijk kan ik dan oplossen wat ik zelf fout doe, Thanks voor de reacties!

_joy_c_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:59

.
Laatst bijgewerkt door _joy_c_ op 05-11-22 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 09:03

_joy_c_ schreef:
Nkitaa_ schreef:
Ik denk inderdaad dat het aan mezelf ligt, vooral door de opmerking van Jolentinus; ik heb rechts minder druk heb ik zojuist met rijden geconstateerd Schijnheilig dus ik zal dan op rechts meer druk moeten houden en op links verminderen. Hopelijk kan ik dan oplossen wat ik zelf fout doe, Thanks voor de reacties!

maar met de druk die je nu op rechts hebt loopt 'ie toch fijn?? Tong uitsteken dan moet je hem aan die kant niet meer gaan vasthouden, maar alleen links de druk verminderen totdat die gelijk is aan rechts Tong uitsteken Koe

dat is indd de beste oplossing.. maar best wel m oeilijk haha

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 09:09

Als dit geen medich probleem is, maar wel een ruiter probleem, kan je proberen, zodat je voelt dat ze vastneemt, contra gewicht te geven, zodat ze haar linkerkant moet gebruiken om die gewichtsverplaatsing op te vangen, en ze zo loslaat met rechts. Zelf veel nageven, voorwaarts-neerwaarts rijden en op eigen benen laten lopen kan ook goed helpen om te leren geen steun te nemen aan 1 kant.
groeten!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 09:18

een scheef paard heeft op 1 teugel meer druk dan op de ander.
Zoals jij al zegt, moet je de druk op de linkerteugel verminderen en de druk op de rechterteugel. je kan dit doen door contrastelling op de linkerhand. Als je paard nageeft, ontspannen.

voor zover dat nog niet duidelijk is bij jouw paard, eerst tanden of zadel-problemen uitsluiten....

succes!!!

Nkitaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 13:17

_joy_c_ schreef:
Nkitaa_ schreef:

maar met de druk die je nu op rechts hebt loopt 'ie toch fijn?? Tong uitsteken dan moet je hem aan die kant niet meer gaan vasthouden, maar alleen links de druk verminderen totdat die gelijk is aan rechts Tong uitsteken Koe

Haha klopt Clown alleen op links verminderen Tong uitsteken

Nkitaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 17:32

Nou mensen, ik heb net gereden en alle tips opgevolgd. Het ging hartstikke goed; Cool Haha! ik heb nu de druk beter verdeeld en ze liep heel goed aan de teugel en op het bit te kauwen. Bedankt voor de reacties!
(wat mij betreft kan het topic gesloten worden)

_joy_c_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:39

.
Laatst bijgewerkt door _joy_c_ op 05-11-22 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:46

mooizo.. en succes ermee..