Niet nagevelijk in galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nette

Niet nagevelijk in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 16:29

Hallo!

Ik rij nu sinds dik een jaar op een Fjord. Ze is 15 jaar en heet Norge.
Als ik vergelijk met hoe het nu gaat en hoe het in het begin ging, ben ik dik tevreden.
In stap loopt ze heel gemakkelijk aan de teugel, in draf lukt het me vaak ook wel, maar in galop gooit ze nog altijd haar hoofd omhoog.
Als ik heel veel kracht zet op de teugels en heel veel vraag, veel been & vooral veel zweep, dan zijn er soms momenten dat ze nageeft, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling van het nagevelijk lopen.. Bloos
Norge is nooit echt voorwaarts, maar toch denk ik dat het me moet lukken, als het ons in stap & draf ook lukt.. Cool

Wie weet hoe dit komt? Wat ik eraan kan doen? Waarom? Tips? Iemand die hetzelfde heeft? enz?

Groetjes Nette

Bellissima_

Re: Niet nagevelijk in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 16:41

Zet haar aan de longe, en dan met een borsttuig. dan moet ze wel na gaan geven. als ze het dan goed doet, dan ga je erop en vraag je of iemand haar wil longeren. dan ga je veel met de teugels spelen, maar niet te lomp en doe haar vooral geen pijn. als dat na een paar keer zo gewerkt te hebben goed gaat ga je zonder longe om iemand heen galopperen. zorg dat ze goed aan de teugel blijft, en ga daarna gewoon los in de bak galopperen, maak veel voltes en blijf streng. hou je been er goed bij, en praat veel tegen haar! beloon haar veel en straf haar niet als het lang duurt voordat ze luistert, dan gaat ze er alleen maar een hekel aan krijgen.. veel succes!

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 16:56

Nette schreef:
Als ik heel veel kracht zet op de teugels en heel veel vraag, veel been & vooral veel zweep, dan zijn er soms momenten dat ze nageeft

Dát is geen nageven Boos!

Hoe is ze op je zithulpen?
Veel tempowisselingen binnen de galopen rijden en er om denken dat je mee blijft in je teugelhulpen. Daarnaast overgangen stap-galop en galop-stap (NIET door aan de teugels te trekken) oefenen.

Neem vooral een keer goed les. Een goede instructrice kan je hier goed mee verder helpen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 16:57

Margoot schreef:
Zet haar aan de longe, en dan met een borsttuig. dan moet ze wel na gaan geven. ! dan ga je erop en vraag je of iemand haar wil longeren. dan ga je veel met de teugels spelen

Euhm... en wat heeft dat met nageven te maken Verward

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:00

dan snapt ze dat als jij erop zit, ze na moet geven. dat het een gewoonte voor haar word

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:05

Een borsttuig? Nou weet ik niet wat jou definitie is van een borsttuig maar die van mij is anders...
http://www.datwinkeltje.nl/images/4191_160.jpg
Dit is namelijk een borsttuig..
Als de TS het al met longeren wil doen dan kan ze er voor kiezen om touwtjes of een pessoa te gebruiken, de pessoa lijkt me in haar geval een hele geschikte oplossing!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:06

Nageven is niet meer of minder dan ontspannen zijn door het lichaam. Je kunt een paard niet straffen voor het niet ontspannen. Daar wordt ie alleen maar gespannender van...
Jouw paardje is duidelijk niet ontspannen in de galop, dat kan betekenen dat ze moeilijk haar evenwicht kan bewaren, dat ze rugpijn heeft of dat er iets anders haar belemmert (bv jouw houding). Neem les van een goede instructrice.
Ondertussen kun je je focussen op het schakelen in en naar de galop. Hierdoor gaat het paardje het achterbeen beter onder het lichaam plaatsen waardoor ze sterker wordt in de bovenlijn. Met als gevolg dat ze na gaat geven. Maar, dit heeft veel tijd nodig en is niet in een uurtje te realiseren!!!

Nageven doe je iig niet door tikken met de zweep te geven of door te gaan 'spelen met de teugels'. Aan mensen die dat denken: neem goede les!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:10

Niet te snel willen..een 15 jarige is sowieso al niet meer zo soepel als een jong paard. En laat de zweep in godsnaam thuis volgende keer. Hoogst waarschijnlijk kan deze al wat oudere fjord het gewoon nog niet. Wil je verder, ga dan les nemen.

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 19:55

Okee! Ik zal eens kijken!
Ik heb al elke week les van een Grand-Prix ruiter! Knipoog
En het is niet dat ze het niet kan, want bij de oude eigenaar, deed ze het ook altijd.. En nu nog steeds, als die erop rijdt! Knipoog

helenspaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:05

staar je niet blind op die KRUL, omdat de vorrige eigenaar dit wel lukte.
Leer eerst met veel plezier hoe je meer impuls kan bewaren in de galop stille hand houden en diep blijven zitten.
Het komt vanzelf en maak er geen strijd van. succes !!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:34

Dan is er dus iets in JOU wat haar tegen houdt! Dus is straffen ontzettend oneerlijk tegenover haar. Het enige wat je doet is dan jouw frustraties op haar botvieren...

En les hebben van een GP ruiter, ik denk dat hij/zij de aangewezen persoon is om jou te leren goed en meegaand te gaan zitten en het paard niet te hinderen in de bewegingen.

Succes!