hals omlaag bij jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

hals omlaag bij jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 20:19

hoe doen jullie dat nou? die hals omlaag zien te krijgen bij jonge dieren?

ik weet dat t vanuit ontspanning moet komen, indi doet het in stap wel, maar in draf gaat gelijk dat hoofd omhoog. zodra ik haar terug neem tot stap gaat gelijk dat hoofd weer omlaag. zeker bij figuurtjes loopt ze mooi laag. in draf helpen die figuurtjes niet...

tjalk

Re: hals omlaag bij jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:20

geef anders wat meer teugels, misschien ga je meer gespander zitten dat hij/zij dat voelt

Merel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:36

geef wat meer teugel. En zodra je in draf gaat, ga je figuren rijden, zoals in stap. Misschien krijgt ze door die figuren, in draf, wat meer ontspanning !
Veel succes ! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:44

Door goed van achter naar voren te rijden gaat het paard vanzelf de hand meer opzoeken. En als jouw hand dan rustig toestaat, dan zakt 'ie wel.
Waarschijnlijk heb je nog te weinig balans in de draf, waardoor ze zich nog onvoldoende kan ontspannen. Komt vanzelf goed. Nog helemaal niet druk om maken. Hoofdhouding is nog helemaal niet belangrijk bij een paard van Indi's leeftijd. Eerst de balans, kracht en soeplesse op orde hebben, dan komt die hoofd-halshouding wel.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 07:42

maar wat ik begreep was dat als ze met haar hoofd zakt, ze over haar rug gaat lopen, en dat ze dan minder stuitert... want nu gaat ze keihard en stuiter ik alle kanten op...

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:38

Het heeft weinig zin dat je aan de teugels gaat zitten peuteren om de hoofd-halshouding te veranderen. Dat moet vanuit het lijf komen, zoals hierboven al gezegd.

Rijd hem mooi voorwaarts met goede impuls, tegen een rustige hand aan. Dan komt de aanleuning en ontspanning vanzelf mettertijd.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 09:27

voorwaarts is ze wel. meestal iets te. zou ik haar dan aan de voorkant meer tegen moeten houden?

btw, ik rijd bitloos. maakt dat nog verschil?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:34

je moet wel contact hebben, dus niet alles losgooien, maar ook geen druk erop zetten. Als ze dan contact zoekt met je hand maak je het contact zo open mogelijk, om haar te belonen, en zeg je dat ze braaf is.
Bitloos zal wel hetzelfde werken denk ik? Dan is het de druk op de neus of achter de oren die minder wordt ofzo?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:37

Goh, ik weet niets af van bitloos rijden Bloos

Vraag het eens bij de naturals, misschien kan daar iemand je helpen?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 09:45

Urielle schreef:
je moet wel contact hebben, dus niet alles losgooien, maar ook geen druk erop zetten. Als ze dan contact zoekt met je hand maak je het contact zo open mogelijk, om haar te belonen, en zeg je dat ze braaf is.
Bitloos zal wel hetzelfde werken denk ik? Dan is het de druk op de neus of achter de oren die minder wordt ofzo?

nou, met grondwerk is het het principe dat zodra ze nageven de druk ophoudt, dus echt helemaal geen druk meer...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:06

Daarom weet ik ook niet precies hoe dat zit. Mijn paard heeft geleerd dat als er helemaal geen druk meer is, hij die op moet zoeken, dus dan gaat hij naar halsstrekken. Ik moet hem dus wel contact geven, anders blijft hij zakken. Wellicht dat iemand uit de NH beter weet hoe het met bitloos in zijn werk gaat, die aanleuning?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 10:08

ik heb daar al gevraagd inderdaad en een linkje naar hier neergezet...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:10

Ik heb ontzettend veel paarden zadelmak gemaakt en doorgereden, binnen enkele weken konden ze halsstrekken met de neus over de grond.

Eerlijk blijven in de hand. Begrenzen indien nodig, maar niet beginnen met "vragen"of iets in die trant.
Een paard komt vanzelf, als je maar vanuit been rijd, en vanuit been licht begrenst.

Voor de mensen die die feeling niet hebben , rijd dan met een losser teugeltje, en neem goed les zodat degene in het midden jou precies hierin kan begeleiden.

NOOIT het paard willen dwingen... zo krijg je paarden die vast gaan zitten in lijf...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 10:13

maar rijd jij ze dan ook bitloos in? of weet je of dat t zelfde is?

ik rijd inderdaad met erg losse teugels. juist om haar eerst te laten ontspannen en wennen aan de ruiter op haar rug, maar ik wil langzaam nu wel beginnen met haar wat rustiger te laten lopen. wat gecontroleerder eigenlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:28

Met of zonder bit maakt in dit geval niet uit. Ik rij paarden in principe bitloos in en begin pas met een bit introduceren als ik ze in alle gangen fijn rond kan sturen, ook nagefelijk. En dat is in de praktijk al heel snel.
Hoofdhouding komt goed als achterhand- en ruggebruik goed zijn. Niet andersom.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 10:36

Neem dan goed les. Wil je je rijtechnieken verbeteren dan moet je daar toch aan geloven.
Beter rijden kun je niet aan de hand van tips op internet Clown