Paard verpest????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

UniqueZam

Paard verpest????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 22:30

Ik heb sinds een jaar mijn 7 jarige merrie.
Toen ik haar kreeg was het echt een heethoofd. Met rijden bokte en steigerde ze heel veel, dus heb ik er een dierenarts en fysio naar laten kijken.
Lichamelijk bleek er niks aan de hand, we zijn gewoon weer opnieuw begonnen, en na een paar maandjes ging het hartstikke goed. Na de zomer kreeg ik echter een ongeluk waar door mijn merrie 5 maanden dus niet gereden is. Om de training na die tijd weer op te pakken hebben we het weer rustig aan opgebouwd, met longeerwerk afgewisseld met wat rijden. Na ruim een maand liep ze nog beter als voorheen, ik heb les van een centered riding instructrice, en we werken volkomen uit de ontspanning en de zit. Toen nam ik haar echter mee naar de Orun cursus die ik volg, en na het dressuur gedeelte volgde het spring gedeelte, de cursusleidster(welke ook op PC's lesgeeft) kwam naar mij toe met de mededeling dat ze vond dat mijn merrie niet nageefelijk genoeg liep(ik reed mijn merrie net iets voor de loodlijn), ze wilde dat ik mijn handen vast zette en dan been geven, en dan zodra mijn merrie door "knikte" moest ik mijn hand weer ontspannen. Mijn merrie reageert normaal super op het been, maar door haar tegen te moeten houden tot ze "los" liet, kreeg ik haar amper voorwaarts!
Nou komt helemaal het vervelende, de dag hierna, had ik met kennissen afgesproken, dat mocht het goed gaan, hun dochter af en toe wel even op mijn merrie mocht komen rijden, omdat haar paard verkocht was, omdat hij zo onhandelbaar was, hij scheen zich steeds maar achterover te gooien als ze erop zat.
Nou die ochtend kwam ze aan, sporen aan, zweepje mee, eigen zadel mee.
Sporen moesten van mij af, en mijn paard heeft een eigen zadel welke goed past, dus die moest er van mij op, ja, maar ik kan niet met dressuurzadel rijden(2 irritatie van mijn kant)...
Maar goed, zo gezegd, zo gedaan, mijn zadel erop, geen sporen aan, paard mee naar de bak, en rijden maar.
Mijn paard wordt direct in de krul gezaagd, en daar blijft het niet bij, ze blijft tanden flossen, en het bit maar piepen...
Ik uiteindelijk helemaal over de zeik, net als mijn paard.
De volgende dag keek ik in haar mond, en aan de linkerkant had ze een bloeduitstorting. De dag erna heb ik haar gereden met een bitloos hoofdstel, en toen deed ze heel erg vervelend, ze zette zich links vast zodra er ook maar een lichte druk op kwam en ging er dan in een spurt vandoor. Ik heb haar toen een tijdje van het rijden ontzien, en heb gewoon grondwerk met haar gedaan, en haar laten losspringen.
Toen haar mond weer genezen was ben ik weer begonnen met rijden, en ze is sindsdien niet meer hetzelfde. Pas na minimaal een half uur stappen, begint ze zich eindelijk wat te ontspannen en staat ze het toe dat ik contact neem, doe ik dit voordat ze helemaal ontspannen is, dan pakt ze links vast en gaat ze er in een spurt vandoor met haar hoofd naar rechts gekanteld.
Ik heb het idee dat ze een beetje een trauma opgelopen heeft door deze 2 zeer nare ervaringen, en hoop dat het met veel geduld weer overgaat, maar andere ruiters zeggen dat ze gewoon aan het klieren is, en dat ik dus gewoon links een zeer forse ophouding(een sjor aan de teugel) moet geven als ze weer vastpakt. Ik heb altijd geleerd om met een zachte hand te rijden, dus vertik het om het zo te proberen op te lossen.
Mijn merrie is op dit moment zeer eenkennig, en valt uit naar andere mensen dan ik.
Hebben jullie hier ervaring mee, en weten jullie hoe ik mijn paard weer het vertrouwen terug kan geven?
Ze loopt L dressuur en L springen, terwijl ik nu niet eens een B proefje met haar kan rijden.

unamie

Re: Paard verpest????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:35

"Onhandelbare" paarden hebben bijna altijd ergens last van
Laat het paard eens nakijken door iemand van www.happy-athlete.nl

UniqueZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 22:37

Ben al op de site aan het kijken, THNX

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:44

Ik ben bang dat dit een hele dure les is geweest. Erg jammer dat je nr 1 een instructrice van de orun even laat vertellen hoe jij je paard moet rijden terwijl je eigenlijk heel goed weet dat het, in elk geval voor jou paard, niet de goede manier is en vervolgens nr 2 een klein verwend ( sorrie sorrie) koter even op je paard laat, die hem vervolgens even naar de....je weet wel ...helpt. Ik zou haar even met rust laten en lekker longeren, spelen en vooral niet op rijden of lekker op buitenrit.

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 22:50

idd geduld is denk ik het beste, rustig aan het vertrouwen weer opbouwen. klinkt alsof het beest ernstig getraumatiseerd is door die nare ervaringen, ik hoop dat je dat kind een flinke uitbrander hebt gegeven.

succes

UniqueZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 22:52

Je hebt helemaal gelijk.. Bloos
Het leuke is, is dat ze op buitenrit niks van dit alles vertoont, dus daar wel heel ontspannen loopt...

UniqueZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 22:54

Ik was aan het janken, zo kwaad was ik. Gelukkig was haar moeder het met me eens....
1 wijze les geleerd, niemand op je paard laten, waarvan je niet weet hoe ze rijden...

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 23:19

hmmm... als er buiten niks aan de hand is klinkt het inderdaad meer als klieren.... wil inderdaad ook niet zeggen dat dat opgelost is met een ruk... aangezien een harde hand het juist heeft veroorzaakt....

pff, het blijven beesten en allemaal hebben ze een andere aanpak. Jij kent haar het beste, jij weet hoe ze op dingen reageert, je hebt je les geleerd, alleen doen wat bij jou goed voelt Ja

UniqueZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 23:30

Ja, en buiten rij ik eigenlijk altijd met een los teugeltje, dus eigenlijk zonder contact, denk dat dat er ook mee te maken heeft, ze heeft niet het gevoel dat ze gedwongen gaat worden, vermoed ik... ??

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 23:47

shadowlover schreef:
hmmm... als er buiten niks aan de hand is klinkt het inderdaad meer als klieren.... wil inderdaad ook niet zeggen dat dat opgelost is met een ruk... aangezien een harde hand het juist heeft veroorzaakt....

pff, het blijven beesten en allemaal hebben ze een andere aanpak. Jij kent haar het beste, jij weet hoe ze op dingen reageert, je hebt je les geleerd, alleen doen wat bij jou goed voelt Ja

Eerder associatie : bak = pijnlijke mond.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 23:56

Ik denk dat peerd vertrouwen in de hand een beetje kwijt is...

UniqueZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 00:11

Wat zouden jullie adviseren dan? Buiten, maakt het niet uit of met bit of bitloos rijd, in de bak ook niet. Buiten is ze braaf, in de bak dus niet... Geen enkele bak trouwens...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 00:15

ik adviseer een GOEDE instructeur, iemand die buiten het kadertje kan kijken

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 00:17

Idd, goede instructie die jou langzaamaan kan helpen het vertrouwen weer terug te krijgen.. Niet makkelijk, maar met de juiste begeleiding komt dat wel goed!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 00:19

Kun je het niet combineren? De bak wat aantrekkelijker maken door daar bijvoorbeeld aan een los teugeltje in te stappen, en daarna naar buiten te gaan? En dan langzaam aan het beginnetje in de bak uitbreiden? Of andere leuke dingen met haar doen in de bak?
Kennelijk was ze al niet te dol op de bak, en deze twee ervaringen hebben het er niet beter op gemaakt. De kunst is om het haar weer de associatie 'prettig' te geven, in plaats van 'stress'. Inderdaad zou een goede instructeur je daarbij moeten kunnen helpen, maar neem dan niet degene van je cursus... Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 06:09

Zegt weer genoeg over het niveau van de instanties waar tegenwoordig instructeurspapiertje word gehaald Lips are sealed

De osteopaten,fysio etc etc zijn er mooi goed mee dat in nederland zo word geleerd les te geven Lips are sealed

Blij dat ik het nog wel op de normale , ouderwetse manier heb geleerd.

TS , in principe kan zo'n tuthola niet in een keer je paard verpesten. Meestal duid het toch echt op een medische oorzaak.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 10:40

Is er niet iets aan de hand met mond of rug? Misschien heeft ze door een vreemde beweging om onder de druk uit te komen iets beschadigd? En anders eens laten rijden door een echt goede ruiter (geen verwende tuthola met een grote mond).

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:28

aan de ene kant heb ik zo mijn bedenkingen bij een "trauma".
Mijn ( wedstrijd) paarden worden hier thuis soms door beginners gereden die ook soms alternatieve manieren gebruiken om de boel gaande te houden ( natuurlijk wordt dit in goede banen geleid, maar je snapt denk ik wel dat kindertjes en zelfs volwassenen zelf dingen gaan proberen voor het plaatje).
Mijn paarden zijn daana soms wel even vervelend,maar binnen een uur heb ik ze altijd wel weer in het gareel en ook de dagen erna nooit last van gehad.

Compleet in elkaar schoppen, ja.. daar kunnen ze een trauma van krijgen, maar een hardere druk op de teugels, meer opsluiten of zelfs een keer onpedagogisch flossen moet in mijn ogen door een gezond normaal paard "getolereerd" worden eenmalig.
het is niet goed dat flossen,maar een paard hoort hier niet zo extreem op te reageren naderhand voor zo'n lange periode. Een dag erna wat reacties.. OK.. logisch.. maar daarna moet hij het achter zich kunnen laten en het reguliere werk weer oppakken.

Denk eraan dat een paard extreem gevoelig is voor de ruiter, hij voelt donderdsgoed aan dat jij hierdoor anders bent gewordne en wat dit met je heeft gedaan.
Haast onmerkbare andere hulpen die nu misschien gegeven worden dankzij wat je hebt gezien en hebt moeten doen kunnen er al toe leiden dat je paard daarop reageert op de manier die hij nu heeft.
goed les nemen en zelf het vertrouwen terugkrijgen is de enige oplossing hiervoor denk ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:06

crossmonster schreef:
Zegt weer genoeg over het niveau van de instanties waar tegenwoordig instructeurspapiertje word gehaald Lips are sealed

De osteopaten,fysio etc etc zijn er mooi goed mee dat in nederland zo word geleerd les te geven Lips are sealed

Blij dat ik het nog wel op de normale , ouderwetse manier heb geleerd.

TS , in principe kan zo'n tuthola niet in een keer je paard verpesten. Meestal duid het toch echt op een medische oorzaak.

dat hangt er maar net vanaf hoe fel het paardje beschadigt is geweest voor ze bij de TS kwam...Als ze Pret zo zouden aanpakken zou ik daar ook weer van begin af aan mee moeten starten... Lachen

Ts; wees geduldig met het dier, vraag idd les van iemand die buiten het paardje durft te denken. Maak fijn buitenritten en ga eventueel na een buitenrit eens de bak in, al is het maar 1 rondje, gewoon met een los teugeltje. Ze zal het al doende weer moeten leren dus als je in de bak wil rijden, rijd dan eens een paar dagen, weken, maanden, hoe lang zíj nodig heeft met een los teugeltje, leer haar weer dat een hand heel ontspannen kan zijn. Neem geleidelijk aan weer contact met haar mondje, word ze bang neem dan weer een stapje terug, dan gaat het te snel. Lachen Ik weet natuurlijk niet of je dit al geprobeerd hebt, maar zo zou ik het proberen....

en lowara, idd normale paarden...Maar uit het verhaal van TS maak ik op dat ze niet een "normaal paard" heeft. Eentje die al beschadigt is of eentje die gewoon bijzonder gevoelig is...
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 30-04-08 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:07

Als je een paard goed op orde hebt, kan deze niet door een ander in een keertje rijden naar zijn filestijnen zijn

Dan was ie van te voren ook niet in orde

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:09

crossmonster schreef:
Als je een paard goed op orde hebt, kan deze niet door een ander in een keertje rijden naar zijn filestijnen zijn

Dan was ie van te voren ook niet in orde

die kleine van mij is prima "op orde" maar ik durf er mijn hoofd op te zetten dat ik weer problemen heb als iemand anders haar nu een keer verkeerd aan pakt...Er zijn nu eenmaal paarden die anders zijn. Dit paard is ook niet helemaal naar de filestijnen want ze kan wel nog buiten rijden met hem. Maar hij is bang voor de bak, en dat is niet meer dan normaal want stel je voor dat ze je "weer" pijn doen in die bak... Knipoog Kennelijk reageert dit ene paard nu net wat feller. 200 andere paarden waarmee het zelfde gebeurt reageren niet, deze wel...Zo heb je ook mensen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:17

Paardje heeft idd een flinke deuk opgelopen.. maar dat is te herstellen met tijd en geduld.

Zadel haar een paar keer op, en ga er in de bak op zitten met een lange teugel. Stap zo een kwartiertje rond, met wat ruimere wendingen. Daarna gewoon afstappen, klaar..
Zo bouw je het heel langzaam op, ook in draf met een los teugeltje.. en na een tijdje ook galop..

Als dat eenmaal relaxed gaat, kan je voorzichtig de teugels wat korter pakken voor een lichte verbinding, verder niet vragen iod..
Zo kan je langzaam het contact weer opzoeken naar jullie oude niveau..
Paard moet de ruiterhand weer gaan vertrouwen, en denk dat jij daar juist de geschikte persoon voor bent, jij weet hoe gevoelig ze is..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:22

Ik zou er net als femmefatale1 niet een andere ruiter op zetten...Paardje vertrouwd jou! niet die andere ruiter, dus jij lijkt mij ook de ideale persoon om haar weer dat vertrouwen te geven.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 14:25

heb niet alles gelezen.

maar ik denk dat jij het beste je paard kent. ga lekker veel buitenrijden als ik het zo lees. je geeft je paard de tijd en dat is super.

ga buitenrijden en vraag daar na een tijdje nageefelijkheid.
ga daarna lekker buiternrijden en dan uitstappen in de bak.
daarna buiten instappen en dan in de bak. dat het paard gaat denken. ooh is toch wel leuk

en gewoon goed overleggen met de instructrice die jullie zover heeft gebracht.

en geloof in jezelf. je kan het wel...

c_manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:54

Het meisje zal waarschijnlijk wel iets kapot gemaakt hebben wat van te voren al niet in orde was idd.

Het is wel verschrikkelijk dat iemand zo fout en zo agressief wil rijden en totaal niet denkend aan het paardje maar aan zichzelf.

Blijf het vertrouwen in je paard geven en jezelf. En het blijft een dier dat vertrouwen en ontspanning nodig heeft van zijn ruiter.

Jij kent je paard en de reacties het beste en vertrouw daarop!