tips gevraagd contragalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juliette_88

tips gevraagd contragalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 21:17

hoii,

ik rijd momenteel in het M1 en hik nu al tegen de contragalop aan, ik heb al een erg overdreven zit, en hulp zodat hij net tot de hoefslag in galop blijft... ik heb ook echt het idee dat hij het niet snapt en hij heeft hiervoor ook niks gelopen dus kan zijn dat hij het nooit geleerd heeft..
meestal ziet hij dan net een kans om van achteren over te springen of hij valt terug in draf...
ik heb al veel geprobeert ook met kleine stukjes van handveranderen maar als ik aan de andere kant ben is het weer raak..
verder is hij m2 klaar,alleen zou de overstap niet kunnen maken door de contra...
wie o wie heeft er tips zodat ik kan gaan oefenen..

MaaikeMo

Re: tips gevraagd contragalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:26

ik zit nu in de B, maar ben al bewust spelenderwijs begonnen aan contra, zodat er geen druk op zit, want als het dan al bijna bevestigd moet zijn, ga je toch 'gefrustreerder' rijden.. maar probeer anders een keer op concour als je groot losrijterrein hebt, om daar stukjes contra te oefenen.. dan kan je grotere en ruimere bochten nemen.. en als ie t goed doet, um overdreven duidelijk maken hoe knap ie wel niet is..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 07:28

Misschien een domme vraag maar zit je hem niet juist door overdreven te gaan zitten, een beetje in de weg? Is maar een ideetje hoor.

Is het paard voldoende sterk in de verzamelde, arbeids en middengalop? Kun je je voltes verkleinen tot minstens een meter of acht? Gaan je gebroken lijnen en FXC's zeg maar in de contragalop wel fijn?

Kent hij de galophulp goed? Kun je hem op de AClijn in de gewenste galop aanzetten zonder dat je 'mee moet gaan zitten'?
Kan hij op de lange zijde in contragalop aanspringen?

Is hij goed recht gericht en heeft hij nog moeite met zijn balans soms?

Dat zijn allemaal dingetjes waar je aan kunt werken als voorbereiding op je contra.

Dan een hele fijne oefening (vind ik) met een paard wat de gebroken lijnen fijn doet: je springt aan in de linkergalop. In de hoek bij F rij je een kleine volte, liefst iets van 8 meter ofzo. Dan heb je hem gesloten en op het achterbeen (let dus wel op dat hij genoeg sprong houdt). Dan rij je die volte nog een keer (gelijk erachteraan) en dan maak je de volte niet af maar rij je met een flauwe boog in contragalop verder over de hoefslag bij K-H. Voor de korte zijde vang je hem op en rij je terug naar draf. Dat ga je uitbreiden tot je hem gewoon de korte zijde door kunt laten springen en tot je je kleine volte in het begin kunt vergroten en gewoon een S kunt rijden, of je zet de kleine volte in als begin van een slangenvolte in galop oid.

Juliette_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 10:12

Urielle schreef:
Misschien een domme vraag maar zit je hem niet juist door overdreven te gaan zitten, een beetje in de weg? Is maar een ideetje hoor.

Is het paard voldoende sterk in de verzamelde, arbeids en middengalop? Kun je je voltes verkleinen tot minstens een meter of acht? Gaan je gebroken lijnen en FXC's zeg maar in de contragalop wel fijn?

Kent hij de galophulp goed? Kun je hem op de AClijn in de gewenste galop aanzetten zonder dat je 'mee moet gaan zitten'?
Kan hij op de lange zijde in contragalop aanspringen?

Is hij goed recht gericht en heeft hij nog moeite met zijn balans soms?

Dat zijn allemaal dingetjes waar je aan kunt werken als voorbereiding op je contra.

Dan een hele fijne oefening (vind ik) met een paard wat de gebroken lijnen fijn doet: je springt aan in de linkergalop. In de hoek bij F rij je een kleine volte, liefst iets van 8 meter ofzo. Dan heb je hem gesloten en op het achterbeen (let dus wel op dat hij genoeg sprong houdt). Dan rij je die volte nog een keer (gelijk erachteraan) en dan maak je de volte niet af maar rij je met een flauwe boog in contragalop verder over de hoefslag bij K-H. Voor de korte zijde vang je hem op en rij je terug naar draf. Dat ga je uitbreiden tot je hem gewoon de korte zijde door kunt laten springen en tot je je kleine volte in het begin kunt vergroten en gewoon een S kunt rijden, of je zet de kleine volte in als begin van een slangenvolte in galop oid.

bedankt voor beide tips,
de gebroken lijn contra galop gaat gemakkelijk, zit vaak ook nog wel wat spanning op maar hij springt niet over , ( deed hij aan het begin wel )
hij kon eerst ook niet aanspringen hiervoor heb ik een jaar moeten trainen en spelenderwijs is het gelukt hij springt nu keurig recht op mijn hulpen aan,vooral op de rechte lijnen springt hij fijn aan.,
zijn galop is erg sterk, al mag hij idd van achter nog wel sterker worden, hierdoor zal waarschijnlijk zijn contra voor hem ook lastiger zijn. Ik kan hem al niet op de langezijde in contra aanspringen, naja hij springt wel aan, maar schiet gelijk onder mij vandaan en de 1ste beste hoek springt hij over of valt hij terug,meestal geeft hij bij de contra aanspringen ook een bok en springt dan gelijk over..

ik heb er absoluut geen haast mee, want ben nog geen m2 startgerechtig maar wil het M1 er wel mee verbeteren.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:04

Die 2e oefening van Urielle is heel handig! Die gebruikte ik ook. Mijn contraprobleem licht aan mezelf, ik begin te veel in te houden. Als je er gewoon lekker op blijft zitten, zonder anders te gaan rijden, helpt ook al veel

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 16:11

Contra aanspringen op de lange zijde (evt vanuit stap) en voor de hoek weer terug nemen. Belonen (met je nieuwe binnenhand) tijdens de contra, niet na het terugnemen. Gaat dit goed dan pak je een keer een hoek mee.
Verder vind ik wat Urielle zegt helemaal prima.