Nageven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Mara_

Nageven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 18:02

Haai, ik weet niet of het hier goed staat want het is niet echt een probleem het is meer een vraagje.

Ik moest gister rijden en het paard waarop ik zat is niet echt makkelijk nagevelijk te rijden. Toen zei de intructrice dat ik na moest geven met mijn hand wanneer ik met datzelfde been aandreef. Zij legde dat nageven uit als je hand wat naar voren schuiven. Maar ik had een beetje het gevoel dat dit op zagen ging lijken. Want ik moest dan soms links, rechts, en weer rechtuit. Is dit nou hoe je hoort na te geven of heb ik het misschien verkeerd begrepen of ben ik nou gewoon simpel weg aan het zagen? Dit vroeg ik mij even af.

Anoniem

Re: Nageven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 19:33

Ik vind dat de omgekeerde wereld. Het paard moet nageven op de weerstandbiedende hand, en daarná pas de ruiter.
Wat jij moest doen klinkt mij inderdaad in de oren als zagen. Een paard zal dat ook net snappen, linkerbeen drijven = linkerteugel losser, rechterbeen drijven = rechterteugel losser?
"Aparte" instructie Haha!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:16

Je moet zorgen dat je contact hebt met de mond. Daarbij moet je paard voorwaarts zijn, aan het been en zijn achterhand eronder hebben. Dan komt het paard vanzelf naar je hand toe.
Ik snap alleen de theorie van jou rij instructrice niet zo...

xLeyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:23

Dat van dat uitschuiven zegt mijn instructrice ook altijd, alleen bedoeld zij hiermee dat ik als het ware mijn paard haar neusje eruit duw. Dus zeg maar dat het de bedoeling is dat ze mijn hand volgt!
Ik weet niet of jouw instructrice het ook zo bedoelde ?
Als ze het niet zo bedoelde klinkt het inderdaad meer als zagen.. Bloos

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 16:05

Nee zoals jij zegt ja, hand volgen ja. Moest ik dan doen op de kleine volte en kijken als die me hand wilde volgen.

carisback

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 17:10

halve ophoudingen ... goed voorwaarts neerwaarts
stelling en elastiseren op beide kanten

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:15

Lijkt zoals je het uitlegt idd op zagen.
Je moet gewoon zorgen dat je paard ontspannen loopt, rest word meestal vanzelf wel beter. Idd halve ophoudingen .

KJR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:52

Lijkt inderdaad op zagen hoe je het zo zegt. Ik rij mijn paard nagevelijk door voorwaarts en actief te rijden, en voor gewoon contact te houden, en dan halve ophoudingen.

AlaskaFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 10:53

Het is natuurlijk wel afhankelijk van hoe stevig de hulpen gegeven worden of dit zagen is....

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 16:23

Het viel wel mee hoe hard ik liep te 'zagen'. Ik deed gewoon me hand 5 cm naar voren en dan heel voorzichtig weer terug. Ik zag er zelf niet heel veel 'nut' in om het zo maar te zeggen, ja ik kon wel zien dat die me hand volgde want hij ging wel wat naar beneden. Maar ik had zelf al zoiets van; oke, volgens mij is dit zagen maar ik doe het maar want ze is tenslotte wel mijn intructrice. Maar ik deed het dus wel 'met mate' (in tot hoeverre je dit in mate kunt doen) maar ik heb dus niet enorm zitten trekken ofzo, gewoon voorzichtig me hand wat naar voren.

Nu xLeyx zei dat ze dit ook moest doen om me hand te volgen, daar zie ik nog wel wat in. Maar is hand volgen en nageven hetzelfde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:25

Nee, nageven is wijken voor druk.
Hand volgen is (lichte) druk op durven zoeken door het paard, 'uit durven schuiven' richting voorwaarts/neerwaarts.

Eline_Fergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:49

Zoals je het beschrijft is dit zagen ja...

Nageven is dat je paard reageert op de druk van de teugels door te zakken met zijn hoofd. Dit houdt niet in dat je moet trekken aan je teugels natuurlijk . Je moet je paard naar je handen toe drijven. Dus je geeft been en duwt je paard als het ware naar je teugels. Je paard moet eerst goed voorwaarts lopen voordat je met nageven aan de slag gaat. Loopt je paard goed voorwaarts, dan kun je kleine ophoudingen maken met je handen. Dit doe je niet met beide handen tegelijk. Je wisselt links en rechts af. Hierbij moet je aan gaan voelen met welke hand je een kleine ophouding moet maken. Het nageven van je paard is dus een reactie op de kleine ophoudingen in combinatie met het voorwaarts rijden. Bij mijn paard geldt: hoe meer aan het been ze is, hoe minder ik met mijn handen hoef te doen Pling .Of dit ook voor jouw paard geldt, zul je moeten gaan ontdekken. Veel succes!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:57

Door je hand naar voren te doen en vervolgens weer terug te nemen zoals jij zegt; krijg je een los vast contact en op deze manier kan je paard nooit de steun vinden die jij hem als ruiter moet geven! Hou je handen netjes stil op de plaats en rijd er van achter tegen aan! Wat je paard van achter brengt en jij van voren opvangt zal je paard compenseren door zijn hoofd netjes te laten zakken!