hoe weer opbouwen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

hoe weer opbouwen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 14:45

hey,
een maandje geleden, ben ik na een hele boksessie van mijn pony gevallen.
dit is een beetje hard aangekomen en ik ben met ambulance naar het ziekenhuis gebracht, omdat ze dachten dat mijn nek gebroken was..
je kunt je vast wel voorstellen wat daar bij komt kijken.. en hoe hard je daar van schrikt..
nou had ik alleen een nekwerfel beschadigt, en ik rijd al lang weer paard. week erna alweer..
maar het probleem is, dat ik op elke pony stap.. maar niet meer op mijn eigen!!
ik ben gewoon echt bang, voor haar geworden Huilen
ik wil heel graag mijn vertrouwen in haar terug vinden, maar de angst dat ze weer begint te bokken is zoooooo sterk aanwezig!!

hoe moet ik dit aanpakken?!

alvast bedankt!!

Babeth

Re: hoe weer opbouwen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:48

De eerste keren dat je erop zit even met iemand samen. Paardje aan de longe doen en dan jij erop terwijl de ander de longe vasthoud. Net zo lang tot je het weer vertrouwd. En dan gewoon stukjes los stappen en draven. En na de longe even zonder longe uitstappen.
Net zo lang tot je weer het gevoel hebt dat je het weer durft.

bjorn_borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 14:56

Ik kan goed begrijpen wat je hebt meegemaakt.
Ik heb vorig jaar mijn nek en rug gebroken en het is echt een traumatische ervaring.
Je zou kunnen beginnen met grondwerk zodat je eerst op deze manier het vertrouwen weer terug krijgt. En daarna er weer op gaat, met iemand erbij is dat wel fijn.
Sterkte ermee Ach gut

marie08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 19:49

misschien kun je ook iemand anders even vragen erop te gaan voordat jij er weer op stapt, dan is je pony misschien al wat moe en zal ze minder snel gekke dingen doen.
en inderdaad aan de longe en zorg dat er iemand bij is als je weer gaat rijden die ook jou rust kan geven, want als jij bang en gespannen bent zal je paard eerder gekke dingen doen dan wanneer je dat niet bent.

sterkte ermee iig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 19:53

Weet je WAAROM jouw pony zo ging bokken, zodat we dat kunnen gaan terugredeneren?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 19:58

waarom ze bokte is eigenlijk heel simpel..
valessa is sinds een jaar onder het zadel, en kan niet zonder haar moeder. (ze is 8 jaar!)
maar ik reed al een tijdje alleen, maar toch deed ze weer moeilijk..
wat ze vaker doet als ik alleen rijd..

de rest ook bedankt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:05

Hmmmzzzz dat vind ik toch niet zo'n hele goede reden om dan zo heftig in protest te gaan... Betekent dat ze toch niet heel erg goed opgevoed is.
Ik kan me voorstellen dat de drempel om er dan weer op te stappen vrij groot is, want dan is er een goede kans op herhaling. Of is het paard de laatste tijd door een wat strengere/betere/consequentere ruiter gereden en is dus een gedragsverandering waarneembaar?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 20:09

toch doet ze het alleen als valessa alleen in de bak is..
ze is voordat ik haar ging rijden.. ingereden door een beginner, toen was het ook nog niet mijn pony Knipoog
daarna heeft ze stilgestaan door een gebroken been en nou mag ze van de dierenarts weer bereden worden enzo.

ze is nog niet gereden door een betere ruiter, maar dat kan nog wel gebeuren Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:15

Misschien wel fijn, voor zowel haar opvoeding als jouw vertrouwen...
Weet je, als het nou gebeurd was door iets uitzonderlijks, dan hadden we het probleem een beetje kunnen relativeren voor je. Dan stap je met een wat geruster gevoel op, dus minder spanning in jou, waardoor het paard minder opspant etc. Was makkelijker geweest.

Maar als ze het alleen doet als ze in haar eentje in de bak is, dan is dat toch wel te trainen? Aan de (dubbele?) longe, en aan het werk. Minder rampzalig als ze dan eens flink in verzet gaat want je zit er toch niet op, en madame zal er toch aan moeten wennen dat ze aan het werk moet, óók als ze zo ongezellig alleen in de bak is...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 20:31

gelongeerd word ze heel vaak, dat gaat goed.. ze neemt soms even flink de benen, maar verder doet ze het heel braaf Lachen

mijn zus kan haar wel een tijdje rijden.. als ze dat wil iig Knipoog

op wedstrijden, doet ze niks.. al is ze alleen Verward
alleen galopeerd ze de ring uit..
maar het zal toch niet aan onze bak liggen?
is gewoon heel normale bak.
wel loopt ze er ook met haar vriendjes in.. t word gebruikt als paddock..

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:49

Ik heb dit laatst zelf ook nog mee gemaakt.. Ik was ook ontzettend bang om er weer op te stappen.
Maar ik ben toen eerst begonnen met vertrouwen te winnen op de grond zeg maar. Eerst gewoon begonnen met poetsen, wandelen en toen longeren. Toen heb ik iemand anders erop laten rijden, die niet bang was en goed kon rijden, en zelf toe gekeken. Dat gaf mij wel vertrouwen. Toen is die vriendin nog eens gekomen en heeft zij eerst gereden en daarna ben ik er aan de longe op gegaan. Ik ben begonnen met stap en klein drafje. Dit uitgebouwd tot galopperen aan de longe en uiteindelijk ook weer los rijden. Toen ik weer wat durfde en ook alleen durfde te longeren ben ik begonnen met alleen uitstappen na het longeren. Zo wist ik zeker dat ze moe was en dit gaf me tegelijkertijd wat vertrouwen. Ook dit weer allemaal uitgebreid. En nu ga ik zelfs het bos weer in. Ze kan bij springen nog wel een bokpartij geven maar daar ben ik niet meer bang voor. Ik durf haar weer op haar plaats te zetten. En zelfs als buiten schrikt ofzo schrik ik er niet nog veel meer van. Het heeft me wel meer als een maand gekost, maar dan heb je wel ook wat.

Ik zou zeggen neem de tijd. En begin met wat grondwerk. Eerst dat vertrouwen terug krijgen. En wees niet bang om hulp van anderen te vragen. Het is heel begrijpelijk dat je bang bent.

En als je de oorzaak weet, zou ik daar ook zeker meer mee gaan oefenen. Of voor nu, iemand anders Knipoog

Veel succes en geef vooral niet op!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 20:11

jaja, na 17 april heb ik mijn pony niet meer gereden..!
en vandaag heeft mijn zus eerst even gereden en toen ben ik er zelf weer opgestapt Haha!
een minuutje gestapt, toen 2 rondjes gedraafd en daarna ben ik gaan galoperen Haha!
ze was heeeeel lief! en ik heb mijn vertrouwen... TERUG!

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:52

Heel goed Haha! Blijf dit vooral zo door zetten. Je hoeft niet te veel in een keer, maar doe het lekker rustig aan en dan komt alles vanzelf!
Succes Haha!

marie08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:22

top das goed om te horen.