Ik heb dit laatst zelf ook nog mee gemaakt.. Ik was ook ontzettend bang om er weer op te stappen.
Maar ik ben toen eerst begonnen met vertrouwen te winnen op de grond zeg maar. Eerst gewoon begonnen met poetsen, wandelen en toen longeren. Toen heb ik iemand anders erop laten rijden, die niet bang was en goed kon rijden, en zelf toe gekeken. Dat gaf mij wel vertrouwen. Toen is die vriendin nog eens gekomen en heeft zij eerst gereden en daarna ben ik er aan de longe op gegaan. Ik ben begonnen met stap en klein drafje. Dit uitgebouwd tot galopperen aan de longe en uiteindelijk ook weer los rijden. Toen ik weer wat durfde en ook alleen durfde te longeren ben ik begonnen met alleen uitstappen na het longeren. Zo wist ik zeker dat ze moe was en dit gaf me tegelijkertijd wat vertrouwen. Ook dit weer allemaal uitgebreid. En nu ga ik zelfs het bos weer in. Ze kan bij springen nog wel een bokpartij geven maar daar ben ik niet meer bang voor. Ik durf haar weer op haar plaats te zetten. En zelfs als buiten schrikt ofzo schrik ik er niet nog veel meer van. Het heeft me wel meer als een maand gekost, maar dan heb je wel ook wat.
Ik zou zeggen neem de tijd. En begin met wat grondwerk. Eerst dat vertrouwen terug krijgen. En wees niet bang om hulp van anderen te vragen. Het is heel begrijpelijk dat je bang bent.
En als je de oorzaak weet, zou ik daar ook zeker meer mee gaan oefenen. Of voor nu, iemand anders 
Veel succes en geef vooral niet op!