Een jong paard dat ik aan het rijden ben voor iemand blijft steeds hetzelfde probleem vertonen.
Ik heb het dier zadelmak gemaakt op drie jaar. Ondertussen, een dik halfjaar verder, is het probleem dat ik in de titel van het topic vermeld sterk verergerd.
In het begin nam het paard best goed aan. Het paard liep reeds snel met aanleuning, maar nooit niet lang. Ongeveer 10m, vervolgens kwam het paard tegen de hand in.
Dat ging dan gepaard met een sterke krachtontwikkeling van het paard vanuit zijn mond tegen mijn hand in. Het paard maakt de hals zo lang mogelijk, en probeert de neus richting de lucht te sturen...
In begin heb ik er niet meteen veel erg in gehad. Het paard is dan ook pas onder het zadel. Toch bleef het probleem aanhouden.
ik heb ondertussen al enkele stappen uitgeprobeerd waardoor enkele dingen misschien zijn uit te sluiten.
1. De eigenaren hebben het paard volledig laten keuren, en het paard is 100% gezond bevonden.
2. De DA is later nog eens teruggekomen om de mond nog eens grondig te onderzoeken. Niets mis in de mond.
Ik heb het paard toen voorgereden om te laten zien wat er gebeurde. De DA meldde dat het paard het bit niet aannam, en raadde aan om het paard via een rubberen bit gewend te laten worden aan het bit.
3. Lesgever raadde aan om een slof te gebruiken als begrenzing, ik zeg wel begrenzing... Ook dit bracht geen oplossing. Integendeel, het paard reageert hier zeer fel op.
Volgens de de DA heeft het paard gevoelige mondhoeken, en moet het paard echt gewend worden aan het bit. De DA raadt nu aan het paard gedurende 3 weken bijna alles met bit te laten doen, dus eigenlijk 24/24 u met bit op stal staan. Hierdoor zou het paard leren op het bit te kauwen, en het bit dus te aanvaarden.
Ik voeg eraan toe dat het paard tot nu toe niet schuimt op het bit.
De DA raadde ook aan het paard niet te rijden tijdens deze periode.
Hebben mensen hier op bokt hier ervaringen mee. Alle tips zijn natuurlijk welkom.
Alvast bedankt