Paard loop onder mij weg als ik zweep erbij pak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Favodres

Paard loop onder mij weg als ik zweep erbij pak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 21:02

Hallo,

Ik heb een probleempje met rijden alles gaat perfect behalve als ik de zweep erbij pak.Mijn paard is nog niet zo oud ze is 4 jaar nu ik rijd meestal zonder maar , omdat ze soms moe wordt dan pak ik de zweep erbij.Ik gebruik de zweep nooit geen tikje of wat dan ook maar zodra ik hem pak dan gaat ze onder me weg lopen wat echt niet fijn is. Bij de vorige eigenaar is ze niet geslagen of wat dan ook met de zweep dat weet ik zeker , want ik ken die mensen heel goed. Want ik heb haar zelf doorgereden en alles. Alleen met longeren reageerd ze goed op de zweep niet dat ze hard gaat lopen maar bijvoorbeeld als je de zweep ervoor houdt dan gaat ze langzamer en erachter weer wat harder dus ze let heel goed op de zweep. Nou is mijn vraag wat moet ik doen ? Ik wil wel zonder maar als ze eenmaal moe is is ze niet meer vooruit te branden en ik rijd wedstrijden dus ik wil niet in de stress zitten voor de wedstrijd van ow straks wordt ze moe . Misschien dat sporen ook een optie is ? Maar ik houdt me benen opzich wel stil maar soms in galop houd ik ze niet stil dus ik weet niet of het dan wel zo verstandig is.

Groetjes

blieb01

Re: Paard loop onder mij weg als ik zweep erbij pak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:41

probeer het eens met een kort zweepje zodat je haar wilt aantikken je dat op de hals doet.

Favodres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 22:03

Ik heb een heel kort zweepje had eerst een dressuurzweep, maar nu had ik een springzweep hielp ook niet. En heb de zweep nooit bij de kont gehad alleen bij hals.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 01:20

Op zich is het natuurlijk al heel fijn dat je paard zo graag loopt dat je eigenlijk geen zweep nodig hebt. Ze is dus hard voor je aan het werk, en ze is pas vier. Je zegt dat ze moe wordt. Waarom stop je dan niet eerder? Dan blijft het voor je paard ook leuk. Als je op wedstrijd niet te lang losrijdt, zal ze in de ring niet in elkaar storten. Zodra ze een betere balans en conditie heeft, zal ze ongetwijfeld ook minder snel moe worden.

Dan even het zweep-probleem. Op zich doet ze precies wat ze moet doen als jij de zweep pakt, namelijk naar voren gaan. Misschien nog wat te overdreven, maar het idee is er bij haar. Ik zou vanaf het begin een zweepje erbij houden, en haar rustig terugnemen als ze het op een lopen zet. Want nogmaals, het idee is er wel.

En nee, als je je benen niet stil kunt houden, zou ik zeker niet aan sporen beginnen.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 02:43

Ik ben het idd met Sientje eens, had een heel verhaal al klaar, maar toen las ik eigenlijk pas haar reactie Bloos
Dus maar aansluiten bij Sientje Tong uitsteken

karlynnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:38

indd, als je pony moe wordt is het misschien een teken om het optebouwen.

ben het dus ook met sientje eens.

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:40

Ik heb het hele verhaal gelezen en ik ben het ook met sientje eens.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:42

Als een paard moe is, is een paard moe. En is het dus tijd om te stoppen. Ik vind het ontzettend respectloos om de zweep er dan maar bij te pakken.

Misschien is het een idee om de conditie van je paard te verbeteren?

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:08

Iets eerder stoppen, een paard van 4 jaar heeft meestal nog geen hele goede conditie en kan niet meteen een uur lopen. Lachen
Als je met zweep gaat rijden neem dan een klein springzweepje, raakt de kont niet aan en bijwijze van ziet ze het niet eens. Meteen mee opstappen, niet later gaan pakken.
Succes!

Favodres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 18:23

Nou het is misschien niet echt moe ze is soms lui voor het been. Maar als ik de zweep erbij pakt gaat ze idd voorwaarst lopen , maar ik kan haar wel terug pakken maar ze gaat dan net zo snel weer onder mij vandaan lopen. Maar ik zal zien wat ik eraan kan doen bedankt voor de tips Lachen

NicoleKelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:28

Verward is ze nou lui of moe? Vindt het een beetje vaag. Hoe lang ben je aan het rijden als ze "moe/lui" wordt?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:31

Als je paard lui is voor het been heb je dat nog altijd zelf in de hand gehad. Een paard is niet expres lui, je hebt er zelf voor gezorgd dat je beenhulpen een ruis zijn geworden.
Je zult haar dus weer gevoelig moeten maken voor hulpen... En naar mijn mening doe je dat niet met een zweep. Clown

Favodres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 18:38

Ja dat verschilt per keer.De ene keer is ze lekker voorwaarts en de andere keer is ze weer niet aan het been. Is denk ik puur omdat ze nog jong is. Ik pak meestal de zweep erbij dat ik ga galloperen omdat ik bang ben dat ze weer in draf valt wat niet zo is het zit dus ook grotendeels tussen mijn oren Clown Maar ik gebruik de zweep nooit alleen erbij pakken en dan wordt ze weer wat wakker. Maar ik ga wel zonder zweep rijden en haar proberen voorwaarts te houden en als ze moe is stop ik wel Knipoog

NicoleKelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:42

OK dan!

Jurjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 18:47

Inderdaad stoppen als ze erg moe is en proberen het rustig aan op te bouwen, eventueel ook met zweep erbij.

Gewoon rustig laten gewennen, 4 jaar is jong dus nog tijd zat om het aan te leren Lachen