Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

ikenindi schreef:bedoel je hard in de mond? dat komt meestal door de hand van de ruiter.
kun je bitloos proberen?
ken je de 4 fases? zacht, iets harder, hard, hardst? steeds beginnen bij fase 1, en dan opvoeren totdat je paard reageert. dan gelijk de druk weghalen. je paard leert dan, dat reageren op de druk, rust betekend. op een gegeven moment zal ze eerer reageren (bij eerdere fases). maar dan moet je niet altijd al teveel druk geven terwijl ze niets moet doen. dus opletten wanneer je wel en niet een signaal afgeeft, en niet 2 tegenstrijdige signalen afgeven met hand en zit...
een scherper bit raad ik je niet aan. dan kun je bezig blijven...

Babeth schreef:Misschien een zacht bitje proberen die het kauwen stimuleerd? Je hebt verscheidene zachte bitjes die kauwen stimuleren. Verder veel voorwaarts rijden en vooral niet terug trekken.
VinandoW schreef:Babeth schreef:Misschien een zacht bitje proberen die het kauwen stimuleerd? Je hebt verscheidene zachte bitjes die kauwen stimuleren. Verder veel voorwaarts rijden en vooral niet terug trekken.
Op wat voor bit kom ik dan uit, heb bij mijn instructrice een K&K geprobeerd met zo'n balletje maar zelfs dat hielp niet
zap schreef:Ik zou het niet gelijk zoeken bij het bit, maar bekijk je gehele manier van rijden eens.
Babeth schreef:zap schreef:Ik zou het niet gelijk zoeken bij het bit, maar bekijk je gehele manier van rijden eens.
Dat is ook erg belangrijk. Maar aangezien deze ruiter Z2 rijdt, lijkt het me dat deze wel aardig kan rijden. Ze zegt ook niet hard in de hand te zijn.
Dus denk ik dat je met een zachter bitje die het kauwen stimuleerd verder komt.
is niet per defenitie een goede ruiter
. Een ruiter kan met zijn paard Z2 zijn en met een ander paard nog geen B-proefje doorlopen. Goed leren rijden leer je door verschillende paarden te rijden en mét die verschillende paarden de verschillende problemen op te lossen... en niet door met een paard Z2 te worden. Ik zeg overigens niet dat dat hier het geval is hoor, maar gewoon even in het algemeen 
VinandoW schreef:Ze is niet hard in de mond, ze reageert gewoon nergens op. Ze schuimt niet ze kauwt niet lekker op het bit, ze is niet fijn in de hand. Mijn pony waar ik Z2 mee rijdt die kauwt wel, lekker licht in de hand.
.midgie schreef:een paard moet wat knabbelen om zijn kaak te verplaatsen, zodat hij ook weer nageeflijk word, als hij zijn kaak niet verplaatst kun je hem niet nageeflijk krijgen

Sonja schreef:Is het paard 'alleen maar' dood in de mond, of is het paard algeheel niet fijn aan de hulpen?
JoviBan schreef:midgie schreef:een paard moet wat knabbelen om zijn kaak te verplaatsen, zodat hij ook weer nageeflijk word, als hij zijn kaak niet verplaatst kun je hem niet nageeflijk krijgen
Een paard hoeft niet wat te knabbelen hebben om nageeflijk te kunnen lopen. Bitloos heeft een paard ook niets te knabbelen.
.