Dode mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VinandoW

Dode mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 12:24

Hallo,

Mijn paard (5 jarige merrie) is 'dood in de mond' niet of nauwelijks kauwen en schuimen. Ook is ze erg zwaar in de hand. Mijn instructrice heeft er ook opgereden en zij vond dus ook dat ze erg dood in de mond was. De tandarts is ook nog geweest maar die had verder niks opmerkelijks. Ik weet wel dat toen ze werd ingereden er 3 verschillende ruiters er in korte tijd op hebben gezeten, weet niet of dat er iets mee te maken kan hebben. Nu zijn we tot de conclusie gekomen om een ander bit te proberen die dus het kauwen bevorderd. Misschien hebben jullie een idee welk bit ik zou kunnen proberen. Rij nu met een K&K koperen dubbelgebroken watertrens.

Groetjes Dian

ikenindi

Re: Dode mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:29

bedoel je hard in de mond? dat komt meestal door de hand van de ruiter.

kun je bitloos proberen?

ken je de 4 fases? zacht, iets harder, hard, hardst? steeds beginnen bij fase 1, en dan opvoeren totdat je paard reageert. dan gelijk de druk weghalen. je paard leert dan, dat reageren op de druk, rust betekend. op een gegeven moment zal ze eerer reageren (bij eerdere fases). maar dan moet je niet altijd al teveel druk geven terwijl ze niets moet doen. dus opletten wanneer je wel en niet een signaal afgeeft, en niet 2 tegenstrijdige signalen afgeven met hand en zit...

een scherper bit raad ik je niet aan. dan kun je bezig blijven...

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 12:35

ikenindi schreef:
bedoel je hard in de mond? dat komt meestal door de hand van de ruiter.

kun je bitloos proberen?

ken je de 4 fases? zacht, iets harder, hard, hardst? steeds beginnen bij fase 1, en dan opvoeren totdat je paard reageert. dan gelijk de druk weghalen. je paard leert dan, dat reageren op de druk, rust betekend. op een gegeven moment zal ze eerer reageren (bij eerdere fases). maar dan moet je niet altijd al teveel druk geven terwijl ze niets moet doen. dus opletten wanneer je wel en niet een signaal afgeeft, en niet 2 tegenstrijdige signalen afgeven met hand en zit...

een scherper bit raad ik je niet aan. dan kun je bezig blijven...

Ze is niet hard in de mond, ze reageert gewoon nergens op. Ze schuimt niet ze kauwt niet lekker op het bit, ze is niet fijn in de hand. Mijn pony waar ik Z2 mee rijdt die kauwt wel, lekker licht in de hand.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:38

is dat niet t zelfde dan? want nu ben ik wel benieuwd wat het verschil is...

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 12:47

Het is wel als ik de druk opvoer, dat ze er helemaal tegen in gaat. Ik heb juist geen harde hand, helemaal niet. Ik probeer de paarden juist zo licht mogelijk te houden in de mond.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:49

maar als ze er tegen in gaat dan reageert ze wel op de druk, en is ze niet dood toch? ik snap nog steeds het verschil tussen hard en dood niet.

hard:
paard reageert niet op normale druk, maar pas als je heel hard gaat trekken. (toch?)

dood:
reageert niet, maar als je de druk opvoert gaat ze er tegen in. (dat zei jij in je laatste post)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:05

Misschien een zacht bitje proberen die het kauwen stimuleerd? Je hebt verscheidene zachte bitjes die kauwen stimuleren. Verder veel voorwaarts rijden en vooral niet terug trekken.

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 15:20

Babeth schreef:
Misschien een zacht bitje proberen die het kauwen stimuleerd? Je hebt verscheidene zachte bitjes die kauwen stimuleren. Verder veel voorwaarts rijden en vooral niet terug trekken.

Op wat voor bit kom ik dan uit, heb bij mijn instructrice een K&K geprobeerd met zo'n balletje maar zelfs dat hielp niet

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 15:25

Ik zou het niet gelijk zoeken bij het bit, maar bekijk je gehele manier van rijden eens.
Een paard dat hard (of dood zoals jij het benoemd) in de mond is, kan je weldegelijk lichter maken door er op een andere manier aan te rijden.

Ga fanatiek aan de slag met overgangen en rijd hem goed van achter naar voor. Je zal zien dat je paardje dan echt lichter in de hand wordt en nageeflijk gaat lopen en dan lekker gaat knabbelen en schuimen.

Het paard moet op zijn eigen benen lopen en niet op jouw hand Knipoog

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 15:27

VinandoW schreef:
Babeth schreef:

Op wat voor bit kom ik dan uit, heb bij mijn instructrice een K&K geprobeerd met zo'n balletje maar zelfs dat hielp niet

Is die K&K ook een zacht bitje?

zap schreef:
Ik zou het niet gelijk zoeken bij het bit, maar bekijk je gehele manier van rijden eens.

Dat is ook erg belangrijk. Maar aangezien deze ruiter Z2 rijdt, lijkt het me dat deze wel aardig kan rijden. Ze zegt ook niet hard in de hand te zijn.
Dus denk ik dat je met een zachter bitje die het kauwen stimuleerd verder komt.

@ts: welke heb je er nu inzitten? Nog steeds die K&K?
Misschien een rubber bitje een ideetje?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:03

Babeth schreef:
zap schreef:

Dat is ook erg belangrijk. Maar aangezien deze ruiter Z2 rijdt, lijkt het me dat deze wel aardig kan rijden. Ze zegt ook niet hard in de hand te zijn.
Dus denk ik dat je met een zachter bitje die het kauwen stimuleerd verder komt.

Een ruiter die Z2 is met zijn paard of pony Haha! is niet per defenitie een goede ruiter Lachen . Een ruiter kan met zijn paard Z2 zijn en met een ander paard nog geen B-proefje doorlopen. Goed leren rijden leer je door verschillende paarden te rijden en mét die verschillende paarden de verschillende problemen op te lossen... en niet door met een paard Z2 te worden. Ik zeg overigens niet dat dat hier het geval is hoor, maar gewoon even in het algemeen Ja

TS geeft zelf al aan dat haar andere paard totaal anders is en wellicht heeft ts daardoor problemen met haar paard. Het paard is totaal anders en heeft ook totaal andere problemen. Je eigen methoden die op het andere paard wel werken hebben voor dit paard geen nut, maar dat wil niet zeggen dat je het niet opgelost krijgt met het rijden en er maar een ander bit in moet doen.
Natuurlijk dat een ander bit het kauwen wat kan stimuleren, maar dan nog ben je niet van het gehang af en daar kom je IMO alleen vanaf door er op een andere manier aan te rijden. Komt je paard van de hand af, dan zal het paard als reactie ook beter gaan nageven en het bit beter aannemen.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:29

Je kan ook proberen haar wat lekkers te geven als ze het bit in heeft. Een suikerklontje of een stukje appel. Wij smeerden het bit in met appelstroop heeft goed geholpen. Dan snappen ze dat ze lekker op het bit kunnen gaan sabbelen of mee spelen. En dan gaan ze zeker schuimen! Succes

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:33

Niet alle paarden waarderen een (dubbel)gebroken bit. Soms kan een ongebroken trens (eventueel met tongboog) een oplossing zijn.

Verkijk je ook niet op de dikte van het bit. Als jouw paard een smal mondje heeft, is een dikker bit absoluut niet prettig, en is juist een dun bit fijn. En zolang jij gewoon rust in je handen hebt, moet dit ook geen problemen geven.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 13:21

Je kan het idd eens een tijdje bitloos proberen, er gebeurd nog het een en ander in de mond bij een 5 jarige.
5 jaar en dan al hard in de mond is wel heel erg sneu, aar kan het niet zijn dat het een lichamelijk probleem is??
Misschien last van de rug spierpijn in de nek??
Is ze op beide handen zo stug??
Misschien even het rijden vergeten en lekker grondwerk gaan doen, rechtrichten vanaf de grond, misschien is er te veel geeist al op jonge leeftijd en is ze teveel in zichzelf gericht en krijg je geen contact daardoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 13:29

VinandoW schreef:
Ze is niet hard in de mond, ze reageert gewoon nergens op. Ze schuimt niet ze kauwt niet lekker op het bit, ze is niet fijn in de hand. Mijn pony waar ik Z2 mee rijdt die kauwt wel, lekker licht in de hand.

Waarom vind je het belangrijk dat ze kauwt op het bit?
Kauwen hoeft geen uiting van "lekker" te zijn.
Het belangrijkste is dat een paard tijdens het rijden ontspant, de tong ontspant en daarmee het hele lijf ontspant.
Jouw paard kan - zo te lezen - niet ontspannen. En de oorzaak daarvan kan juist het bit zijn.
Probeer het eens zonder bit en ervaar dan eens hoe ze loopt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:10

Te veel kauwen is idd ook niet goed, maar een paard moet wel af en toe knabbelen , zeker als je van hand verandert is het belangrijk dat je ook een knabbel volet, een paard moet wat knabbelen om zijn kaak te verplaatsen, zodat hij ook weer nageeflijk word, als hij zijn kaak niet verplaatst kun je hem niet nageeflijk krijgen,
Ook is te veel schuim niet goed, maar te weinig ook niet, dus ja ja het is van allemaal een beetje , maar dan is idd het juiste bit en zeker de hand die er aan vast zit erg belangrijk, je kan best soms een behoorlijk tijdje bezig zijn om een juist bit te vinden, ik zelf heb een paardje die een bit echt helemaal niet accepteerd en dat respecteer ik en rij haar dus zonder, dus zoeken wat het beste is , dan kan soms ook bitloos de beste keus zijn.

xFellty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:14

Probeer eerst is bitloos op haar te rijden, kijk hoe ze daar op reageerd..

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:23

Ik heb zomaar een idee dat dit paard als wedstrijdpaard bedoelt is. Dan is bitloos niet echt practisch Knipoog.

En inderdaad, soms ben je tijden bezig met het juiste bit te vinden. Wat vind een paard fijn?
Zo vind ik de mylerbitten vaak erg dun, maar er zijn veel paarden die ze heerlijk vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:40

Is het paard 'alleen maar' dood in de mond, of is het paard algeheel niet fijn aan de hulpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:50

midgie schreef:
een paard moet wat knabbelen om zijn kaak te verplaatsen, zodat hij ook weer nageeflijk word, als hij zijn kaak niet verplaatst kun je hem niet nageeflijk krijgen

Een paard hoeft niet wat te knabbelen hebben om nageeflijk te kunnen lopen. Bitloos heeft een paard ook niets te knabbelen. Knipoog

Ik zal een stukje quoten van http://www.bitloos.nl :

Wanneer een paard volledig ontspant, en volledig nageeflijk is in zijn lichaam, is ook de kaak ontspannen en daarmee ook de tongbeenspieren. De tongbeenspieren gaan weer over naar de spier die via de onderkaak naar het borstbeen loopt aan de onderkant van de paardenhals. Is die halsspier ontspannen, dan zal het paard afknikken in de nek, waardoor de ruimte achter de onderkaak smaller wordt. Hierdoor ontstaat er een lichte druk op de oorspeekselklieren, begint het speekselen en wanneer het paard op het speeksel gaat kauwen, komt het schuim.
Pas door een ontspannen tong (Dr. Hilary Clayton geeft met grafieken op haar site aan dat alleen bij een halster en een bitloze optoming de tong van het paard volkomen in rust ligt. Lees verder ook de anatomische uitleg van Dr. Joyce Harman in ons artikel Anatomie) is een paard in staat na te geven en door de kaak heen te komen. Dat afknikken drukt op de oorspeekselklieren en komt de speekselvorming op gang.
Het schuim dat bij bitloos vanuit ontspanning komt, is niet zo overvloedig zoals bij een bit, dat door de kauwende beweging van de onderkaak tot schuim wordt omgevormd. Schuim bij bitloos is dus heel lichtjes en vormt een klein randje rond de lippen.

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 18:28

Sonja schreef:
Is het paard 'alleen maar' dood in de mond, of is het paard algeheel niet fijn aan de hulpen?

Ze is verder netjes aan de hulpen, reageert echt goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 19:28

Dan zou ik toch eens met wat andere bitjes experimenteren. Als je nu met bv dubbelgebroken rijdt, eens een ongebroken proberen. Of eens een kunststofbitje met appelsmaakje.

TIJDELIJK zonder bitje rijden om een fijne aanleuning te fixen en daarna rustig het bit herintroduceren is natuurlijk ook een optie.
Hoe gaat het als je je teugel eens aan je neusriem doet ipv aan je bit? Ontspant 'ie dan wel wat in de mond?
En met longeren? Hoe gaat dat? Ook aan dubbele lijnen zodat je aanleuning op 2 kanten kunt nemen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:57

JoviBan schreef:
midgie schreef:
een paard moet wat knabbelen om zijn kaak te verplaatsen, zodat hij ook weer nageeflijk word, als hij zijn kaak niet verplaatst kun je hem niet nageeflijk krijgen

Een paard hoeft niet wat te knabbelen hebben om nageeflijk te kunnen lopen. Bitloos heeft een paard ook niets te knabbelen. Knipoog

.

Ik weet dat een paard nageeflijk kan lopen bitloos ik rij zelf bitloos, maar als je van stelling en buiging verandert, kanbbelt een paard met of zonder bit om de kaak te verplaatsen zodat ze buitenste kiezen op elkaar komen, omdat een boven kaak breder is dan een onder kaak.