Het gaat steeds slechter met rijden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessy_1

Het gaat steeds slechter met rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 08:42

Hallo allemaal,,

Ik heb in september een nieuw rijpaard gekergen.
Nou het rijden ging super en ik had nergens problemen mee enz..
Maar sinds een week of 2 gaat het echt super slecht!! Huilen
Het enige wat ze wilt is rennen, en ze luistert niet meer naar me benen (rij met sporen en dat ging altijd super), en als ik der naar beneden wil rijden dan stopt ze of gaat ze crossen!?
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt..

Anoniem

Re: Het gaat steeds slechter met rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 08:44

past je zadel wel goed ? is het een jong paard ? heeft ze niet iets in dr gebit ? of iets aan dr rug ?

ga al deze dingen eerst eens na voordat je kwaad op dr gaat worden.

Jessy_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 08:49

Ik heb toen ik begon met haar te rijden een nieuwe zadel en hoofdstel gekregen, en dat hebben we allemaal laten passen en op maat maken door de winkeleigenaar. En het rijden ging gewoon goed. En de dierenarts heeft ook al naar der neke en rug gekeken, en er is niks te zien.
Ik ben ook niet echt kwaad op der.. maar vind het wel raar dat ze ineens zo deed.

Jessy_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 08:50

Oohjaa.. en het is niet echt een jong paard, want ze is nu 11 jaar. Knipoog

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 08:52

les nemen?

Jessy_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 08:56

Ik heb 1× per week les. En dan gaat het aan het einde van de les goed, en wil ik de volgende dag weer rijden dan gat het weer slecht..

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 08:57

advies is misschien toch een keer het zadel checken.
Als je nl een nieuw zadel koopt, gaat deze nog vormen naar de ruiter en paard (vooral de kussens). Misschien moet je zadel iets of wat aangepast worden. Of misschien probeert ze je nu gewoon uit...

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 08:57

verandering in voer mischien??, en ook verandering van omgeving, ik zou de vorige eigenaar eens bellen en even het een en ander bespreken met hun, als dat mogenlijk is, en ga bij een goede instructeur rijden die je helpt, met je paard. succes verder.

Jessy_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 09:02

Ik zal het zadel dan wel even laten checken! En tog blijf ik het raar vinden want ik rij nu al 7 maanden met der! Maarjaa..
Ik heb ook vorige week van voer gewisselt, Van dat kalmerende muselie Knipoog Kijken of dat misschien helpt.
Mijn instructisse is wel goed hoor, aan het einde van de les gaat het gewoon goed! Maar de volgende dag gaat het gewoon weer niet, en dan probeer ik hetzelfde als wat ik heb geleerd van mijn instructrisse en dan doet ze dat ook niet meer.. Gaaaap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:53

misschien moet je dan voor een tijdje om de dag lessen (ik weet dat dat erg veel geld kost) maar mss dat het zo opgelost kan worden. wat voor kwalieteit hooi geef je ? zitten er veel eiwitten enz in ? dit kan nl ook de oorzaak zijn. altans dit was bij mijn paard zo.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:55

hormoontjes?het is voorjaar.....

Jessy_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 10:10

Mmm.. om de dag lijkt me best duur... of gewoon om de dag een kwartiertje les en de rest zelf dat kan ook.
Ze krijgt hooi met ontzettend wijnig eiwitten.. Dat hebben we speciaal gedaan omdat ze zoiezo best levendig is!
Haha, mm hoormoontjes kunnen het ook wel zijn ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 11:31

idd en doet ze het ook bij andere mensen ?

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 11:35

Hormonen kan heel goed kunnen, je hebt het paard alleen in de winter periode gereden dan hebben de merrie's geen cyclus, nu is het sinds een week of 2 week lekker weer aan het worden en komt de cyclus weer op gang. Grote kans dat je een "pismerrie" hebt die veel reageert op haar cyclus. Is de merrie ook hengstig of niet? Je zou ze eens kunnen laten controleren door de dierenarts en eventueel aan de regumate kunnen zetten. Misschien dat dat kan helpen.

greetz

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 11:37

iedereen heeft zo z'n mindere en betere tijden, waarschijnlijk zit je gewoon in een dipje

Lotte91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:25

Ik heb mijn paardje nu ongeveer evenlang als jij het jouwe. Bij mij beterde het altijd tot op een moment dat het slechter en slechter ging. Ik heb gewoon elke keer doorgereden totdat ze weer normaal deed en nu gaat alles weer gewoon.

Jessy_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 14:20

ik denk ook beetje de hormonen.
Maar ik blijf gewoon doorrijden want met stoppen komt het nooit goed..
Dusjaa..
nee ze is nu niet hengstig, ze is het net geweest Knipoog
groetjes.

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:09

Misschien moet je haar aan het begin de hand iets toestaan en lekker ontspannen rijden, lekker figuren rijden. Als ze lekker soepel en ontspannen loopt moet je langzaam proberen het op te pakken, geef haar niet haar zin, desnoods laat je haar een kwartier lang galloperen!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:17

Komt ze op het land, want veel paarden hebben op dit moment het voorjaar in hun bol, zijn in de rui is het een merrie dan kan ze ook last hebben van haar eerste voorjaars hengstigheid.

Of misschien meer afwisselen.
= ma rijden in de bak + los of wei
= di longeren + los of wei
= woe vrij los of wei
= do rijden lekker naar buiten
= vrij weer in de bak rijden
= za weer in de bak rijden
= zo vrij lekker los of in de wei

af en toe springen of balkje lopen met rijden of aan de longe.

Of je paardje een keer na laten kijken door een fisio of osteopaat.
Of even naar zijn tanden laten kijken
en zoals eerder werdt genoemd je zadel na laten kijken.

succes Knipoog

_YVN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:05

Rij je altijd dezelfde dicipline? Misschien kan het verveling zijn.. Of is ze gespierder geworden dat het zadel niet goed meer ligt?

Jessy_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 19:51

Ik rij in het begin ALTIJD los. Zo'n 15 min en soms half uur ofzo... Ligt er maar net aan hoe ontspannen ze is Knipoog

Nee ze staat NOG niet in de wei.
Als het mooi weer is in het weekend dan gaat ze zaterdag/zondag de wei in. Tussen alle veulentjes en dat jong spul! En dan hopen dat ze een beetje haar energie daarin kwijt kan! Tong uitsteken

ik heb ook zo'n roostertje!
ik rijd zeker niet iedere dag het zelfde!
De ene dag veel wijken enz.. En de andere dag bijvoorbeeld veel voltes en dan weer rustig en dan een keer longeren etc! Knipoog

Ja ze is wel wat gespierder geworden omdat ik veel spiertrainingen heb gereden, en heb het zadel laten natesten en het past gewoon..
En de dierenarts zei dat het gewoon de lentekriebels zijn.. en dat ik maar gewoon de komende 2/3 weken geduld moet hebben!

in ieder geval!
Bedankt voor de tips!!!

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:04

Ik heb hetzelfde gehad met mijn paard. Toen ik hem net had ging alles erg goed. Na een paar maand wou hij niet meer rond lopen, reageerde niet meer op mijn been en begon te rennen met zijn hoofd in de lucht.
Ik dacht dat hij pijn had en dacht dat het van het zadel kwam. Dat was niet zo. Ik heb een fysio erbij gehad, voer gewisseld en van alles en nog wat gedacht. Ik durfde hem niet aan te pakken, omdat ik dacht dat hij pijn had. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om hem toch maar aan te pakken. Een week later liep hij weer de sterren van de hemel (in mijn ogen). Vanaf dat moment is het niet weer fout gedaan.
Ik denk dat het een kwestie van uitproberen is of inderdaad de hormoontjes bij jouw paard.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:48

De ene keer wijken en de andere keer voltes lijkt me toch wat weinig afwisseling. En staat ze verder 23 uur/dag op stal, of komt ze er verder ook nog uit? Als ze altijd op stal staat denk ik dat daar in ieder geval een deel van het probleem zit.

Jessy_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 09:59

Kendra schreef:
De ene keer wijken en de andere keer voltes lijkt me toch wat weinig afwisseling. En staat ze verder 23 uur/dag op stal, of komt ze er verder ook nog uit? Als ze altijd op stal staat denk ik dat daar in ieder geval een deel van het probleem zit.

Het was maar als voorbeeld..
ik doe niet de ene dag volte en da wijken, en dan weer;)
en de andere dag dit en de andere dat,,
ik had maar 2 voorbeeldjes gezegd maar tis wel meer hoor Tong uitsteken
groetjess..

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:32

ik heb mijn paard nu 3 maanden, hij liep ook super, maa rnu heeft hij geen zin meer, hij begint te begrijpen dattie spierpijn krijgt enzo, nu is hij mij ontzettend aan het uitproberen. Ik moet gewoon strenger zijn, en zelf zorg ik ook voor afwisseling, vandaag gaan we bijv ontzettend lang het bos in, genieten van de wilde zwijnen en de reetjes Lachen
misschien heeft ze heel even een duidelijke aanpak nodig, niet gaan trekken of schoppen, maar gewoon even duidelijk zijn...suc6