beginnen met buitenrijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Latisha

beginnen met buitenrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 15:32

Hallo

ik heb nu ongeveer 5 maanden een nieuw paard. Onder het zadel is ze hartstikke braaf en schrikt ze echt nergens van. Ook in de buitenbak loopt ze gewoon braaf haar rondjes.
Ze is ook niet bang voor verkeer, dat maakt haar eigenlijk allemaal niks uit.
Je zou denken, fijn paardje om mee buiten te rijden. Maar toen ik haar nog niet zo lang had, liet ik nadat ik gereden had mijn nicht er buiten op uitstappen, ik liep er naast maar hield hem niet vast ofzo, want ik dacht dat ze wel braaf zou zijn. (had al een paar x met haar gewandeld buiten)
Maar nadat we ongeveer 10 min aan het lopen waren zag ze voor zich een paard dat n beetje vervelend deed, en ineens draaide ze om en galopeerde ze heel hard terug naar huis, gelukkig bleef mn nichtje erop zitten en was de weg autovrij. Maar toch ben ik nu een klein beetje bang om naar buiten toe te gaan, ik ben daarvoor ook al welles met haar naar buiten gegaan en toen ging alles goed, ze schrok wel n paar keer van vogels ofzo maar ze rende niet weg.
Dat ze dit bij mijn nicht deed, kan dat te maken hebben met dat ze haar helemaal niet kende en dat ze dus geen respect voor haar had, en dacht.. ik heb hier geen zin in, ga lekker naar huis?
Het lekkere seizoen begint weer en wil eigenlijk wel weer lekker buiten gaan rijden, daar heb ik haar tenslotte ook voor gekocht, maar dan moet het wel veilig natuurlijk!
Ohja, op het begin was ze heeeel rustig tijdens het wandelen, en nu vind ze het wel n beetje spannend af en toe heb ik het idee.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit aan moet pakken??
Gr Haha!

Montjee

Re: beginnen met buitenrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 18:56

Nou, ik denk dat ze inderdaad gedacht zou hebben van huh wie zit er nu weer op m'n rug, dat heb ik ook bij mijn eigen paardje, bij mij is ze heel braaf enzo, maar bij anderen is het toch meestal van 'sop het je maar op, ik doe wat ik wil'
nouja, ik denk als jij een heel goede band met haar hebt, en alert blijft dat je zonder problemen een lekker buitenritje kunt maken hoor! Haha!

oja, en als je nog bang bent, ga je de eerste keer niet zo ver, en ga je gewoon als ze braaf is steeds wat verder. komt wel helemaal goed dan. Knipoog

hlidar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 19:17

je kan ook de eerste keer iemand haar vast laten houden met jou erop, en een rondje stappen buiten. en met een ander paard mee...

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:03

ik ga met mijn paardje wat ik aan het inrijden ben ook oefenen met buiten rijden maar neem inderdaad wel iemand anders op een paard mee.
ik ga nog niet met hem alleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 08:15

Denk eigenlijk niet dat je paardje bij jouw nichtjes zoiets had van: zoek het uit. Denk eerder dat ze niet genoeg vertrouwen had en daardoor in paniek schoot en jouw nichtje haar niet kon geruststellen. Kans is groot dat ze, omdat ze jou waarschijnlijk beter en kent en vertrouwd, bij jou beter aan je hulpen blijft staan als ze bang is.

Zou beginnen met hele kleine stukjes, 5 minuten is dan al lang genoeg om jullie vertrouwen samen buiten te rijden weer op te bouwen. Als je op het bgin meteen teveel wil, raak je meestal meer kwijt als je gewonnen hebt. Desnoods vraag je of iemand meeloopt/rijd, dan zijn jullie beide mss wat rustiger.

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:26

Eerst zou ik voor het vertrouwen nog een paar keer buiten gaan wandelen met haar, vraag desnoods of je vriendin mee wilt wandelen. Voordat je naar buiten gaat zou ik haar eerst eventjes losgooien en/of longeren dan is ze haar ergste energie een beetje kwijt. Ga met iemand samen waarvan je zeker weet dat dat paard braaf en ervaren is en niet zomaar schrikt. Doe dan de eerste paar keer zomaar een klein rondje. Daarna zou je eens een groter rondje kunnen doen en als dat allemaal goed gaat kan je beginnen met alleen eerst eens een klein rondje (wat ze dan al kent) te doen.

Ik zelf heb het zo ook gedaan met mijn paardje. Ik heb hem nog helemaal niet zo lang en hij is ook nog maar 4 jaar maar nu wel heel erg braaf buiten.

rtfmlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:02

neem iemand mee
en dat je paard schrok
ieder paard schrikt wel eens hoe braaf ze ook zijn
het zijn en blijven kudde dieren

bikkellove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:21

Ik zou beginnen met na het rijden, lekker buiten uitstappen dan is de meeste energie er ook af, en dan vragen of er eventueel iemand met je mee stapt. Zo krijg je mischien weer wat zelfvertrouwen, en je paardje weer een beetje routine in het buitenrijden.

Veel plezier nog.

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 17:41

bedankt voor de reacties. @ rtfmlover: ik weet wel dat elk paard kan schrikken, maar niet elk paard gaat ervandoor als het schrik, en dat vond ik een beetje gevaarlijk en eng. Ben vandaag met haar na het rijden n stukje buiten gaan wandelen, ze schrok wel n paar keer en ze vond het ook wel een beetje spannend maar verder was ze braaf, ik denk dat ik dit een paar keer ga doen, en dan met iemand mee van stal die vaak buiten rijdt.