Op je zit rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gucci_girl

Op je zit rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 15:35

Het lukt me dus gewoon echt niet om op mijn zit te rijden. Ik vind het erg frustrerend en oefen het steeds, maar het lukt gewoon niet! Ik rij op een haflinger die ook nog eens erg drammerig is, wat het extra moeilijk maakt! Ik krijg les, maar voor mijn gevoel leer ik dit punt nooit!

Heeft iemand goede tips om dit uit te voeren?

Wat ik tot nu toe weet is dat je met je gewicht in het zadel moet zitten en je met je bovenbenen kneepjes moet geven als het ware. Aanspannen en weer loslaten, enz.

maaikee_

Re: Op je zit rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:10

tja de een vindt het makkelijker dan de ander maar daar ben je natuurlijk niet mee geholpen.
het ligt ook aan het paard want op een tinker zit je makkelijker door dan op een fries die hoog opgooit.
probeer je beugels in te houden en goed op je kont te zitten. en als je dan nog ploft moet je gewoon blijven oefenen. maak je paard eerst goed moe zodat hij niet meer zo dramt. verzamelen kan ook goed werken.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:53

kneepjes geven met je bovenbenen dan moet een paard bij mij stoppen, hulpen met houding en zit is vergelijkbaar met hoe je loopt, als je zelf loopt dan doe je eerst je heupen naar voren en ga je lopen, ga je de bocht om dan doe je eerst je binnen heup de richting op van waar je naartoe wil, daarna de rest, je paard kan dat ook leren door dit uit te leggen zonder dat je je rug strak maakt, je handen moeten daar eerst nog bij helpen.(dan nog veeel meer). Ach gut

lovepardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:30

je zou eens moeten proberen om zonder je beugels te rijden, dat helpt al een heel stuk want je kunt moeilijker lichtrijden enz.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:45

Een drammerige haf is meestal niet echt ontspannen, daar zul je eerst op moeten trainen voordat je verder kan gaan met moeilijkere oefeningen. Ik vind dat altijd de basis; ontspannen kunnen stappen, draven en galopperen. Dan wordt het doorzitten vanzelf veel makkelijker, en dan pas kun je je helemaal gaan richten op het rijden op zit. Hoe je die hulpen aanleert moet je zelf beslissen. De een remt af door kneepjes met de bovenbenen, de ander remt af door zich lang te maken, en weer een ander remt af door diep te gaan zitten. Ik zelf doe drijven door met de bovenbenen te knijpen (eerst bovenbenen knijpen, geen reactie?->met kuiten knijpen, geen reactie?->met voeten/hakken knijpen, geen reactie?->been+tikje met de zweep) Steeds die zelfde lijst herhalen, en uiteindelijk loopt het paard dan al op de kleinste bovenbeendruk.
Zelfde geldt voor remmen; diep zitten, geen reactie?->beetje teugeldruk, geen reactie?->stem erbij 'Ho!', geen reactie?->op kleine volte.
Het belangrijkste is in ieder geval dat je steeds heel uitbundig doet belonen als het goed gaat. Zelfs als het een half uur heeft geduurd voordat het de eerste keer goed ging. Dan moet je juist extra belonen Lachen
Maargoed, eerst je paardje wat rustiger en ontspannen krijgen. Misschien ander/minder voer proberen? Vantevoren even longeren.. veel kleine figuren rijden zodat hij niet hard kán..

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 22:06

Het ligt in ieder geval niet zozeer aan het paard aangezien de eigenaresse het wel lukt. Het lukt mij gewoon niet om op mijn zit te rijden. Al is het iets wat je niet binnen een mum van tijd leert maar het blijft frustrerend

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:18

Waarschijnlijk doe je te veel met je zit. Clown

Ik geef veel mensen les en zelf het meest afgestopte manege paard leert binnen een paar maal op de zit te reageren, vooral voorwaarts te gaan. Afremmen duurt meestal iets langer maar als je het als ruiter goed doet, reageert het paard ook snel. Het zijn logische signalen voor een paard.

Als je meer wilt weten over het rijden op je zit: er zijn veel duidelijke boeken over geschreven.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:24

een drammerige koudbloed is niet echt het juiste voorbeeld om mee te beginnen en van te leren voelen.....

ik heb een rijpaard gehad die erg gevoelig was en op zulke paarden leer je het meeste!!
mijn fjord boeit het ook allemaal minder....

oefeningen:
-bij voorwaarts rijden, bovenlichaam even iets mee naar voren brengen
-bij 'remmen' bovenlichaam iets naar achter brengen
-in plaats van 2 x doorzitten om te wisselen van been, 2 x staan.... klap je terug in het zadel? heb je geen onafhankelijke zit! uiteindelijk is het de kunst om dan 2 x staan, 1 x zit, 2 x staan, 1 x zit, 2 x staan, 1 x zit etc iedere keer dat je terug klapt, zit je dus niet goed in evenwicht! dit is een hele fijne oefening om te proberen! want a) je drijft niet (alleen 1 x wanneer nodig en dan weer ontspannen) b) je bent in concentratie met je eigen lichaam waardoor je paard vaak sneller ontspant! goed je handen dragen, ellebogen langs je lichaam, onderarm horizontaal en oefenen maar! Haha!
-bij rechtsom rijden op de volte of hoek, even iets meer in je rechterbeugel 'staan' oftewel op je rechterzitbeenknobbel gaan zitten en linksom andersom natuurlijk!

succes!

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 08:02

Bedankt voor de tips Cindy Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 08:06

evt eerst op een ander paard leren als dat mogelijk is?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 14:20

ik vind dit net zo'n vaag begrip worden als 'aan de teugel'.
Wat wil je met je zit doen? Waarom geef jij kneepjes met je bovenbenen en laat je weer los?

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 15:18

Wat wil je met je zit doen Verward Ligt het aan mij of is het een rare vraag? Een paard terug nemen doe je met je zit en niet door aan de teugels te trekken..

En waarom die kneepjes.. omdat dat me dat verteld is

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 15:36

ik kan mijn paard op mijn zit voorwaarts rijden, terug rijden, achterwaarts zetten, laten wenden, een zijgang rijden Pling Alles wel met ondersteuning van andere hulpen (been, hand) maar vandaar dus mijn vraag, iets minder raar dan jij denkt Knipoog

Ik zie nl ook van alles over doorzitten, zonder beugels etc, maar dat is nergens voor nodig. 'Op je zit rijden' is zo subtiel dat ik denk dat je het veel te krampachtig aan het proberen bent. Ik heb de laatste weken heel veel verschillende paarden gereden, en ieder paard reageert op mijn zithulpen, niet omdat ik dat nu zo geweldig doe, maar omdat het een natuurlijke reactie van een paard is.

Maar ik begrijp dat je een overgang terug wil maken. Begin eens met in je draf heel bewust langzamer te gaan lichtrijden en te denken aan stap. Om het jezelf iets makkelijker te maken kun je je overgang rijden richting de bakrand, omdat ze dan al vanzelf wat terug komen. Evt nog een stemhulp erbij om het in het begin wat duidelijker te maken. Van stap naar halt kun je eens proberen om jezelf heel lang te maken en je rug te strekken zodat je niet meer zo meebeweegt in de stap.

Kneepjes in je bovenbeen e.d. leidt eerder tot klemmen en een juist daarom weglopend paard. Het kan wel, maar ik zou het eerst eens op de bovenstaande manier proberen.

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 17:52

@ Lielle: nu snap ik je reactie beter Lachen Je kan hem op verschillende manieren opvatten en ik deed het dus duidelijk verkeerd haha. Bedankt voor je tips Lachen

_joy_c_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 18:24

.