Rechtrichten; links- of rechtsgebogen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Rechtrichten; links- of rechtsgebogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 19:02

Omdat mijn paardje al een tijdje om de zoveel passen onregelmatig is, zonder duidelijke aanleiding, ben ik me eens gaan verdiepen in het rechtrichten. Toen in hem voor mijn gevoel rechtzette, liep hij opeens wel zuiver. Ik denk dus dat daar een mogelijke oplossing ligt.

Het eerste wat me aan mijn paard opvalt is zijn scheve bekken. Ik weet niet of het altijd al zo scheef is geweest, dat het me nu pas opvalt, of dat het iets van de laatste weken is, met de onregelmatigeheid en rugproblemen. Ik heb een foto gemaakt en wat lijntjes getekend:

Afbeelding

foto

De horizontale rode lijn is de linkerheup, de groene lijn de rechter. Daar zit een groot verschil in. Dit uit zich in het rijden door rechtsachter een kortere pas te maken dan linksachter. De onregelmatigheid komt ook vanuit linksachter.

Nu komt het rare; volgens de website van Antoine de Bodt duidt dit op een linksgebogen paard (ik heb even dik gemaakt wat ik voel/ervaar):

Citaat:
De linker zijde van dit paard is de

holle zijde
kort bespierde zijde
sterk bespierde zijde
stijve zijde
Het linkerachterbeen is het been dat het meeste stuwt en het sterkst is.

De linkerheup is vaak hoger dan de rechter.
De rechterzijde van dit paard is de

bolle zijde
lang bespierde zijde
slap bespierde zijde
soepele zijde
Het rechterachterbeen is het zwakke achterbeen.

Het rechtervoorbeen draagt meer gewicht dan het linkervoorbeen.

Echter ik ervaar met rijden meer een rechtsgebogen paard :

Citaat:
De linkerzijde van dit paard is de

bolle zijde
lang bespierde zijde

slap bespierde zijde
soepele zijde
Het linkerachterbeen is het zwakke achterbeen.

Het linkervoorbeen draagt meer gewicht dan het rechtervoorbeen.

De rechter zijde van dit paard is de

holle zijde
kort bespierde zijde

sterk bespierde zijde
stijve zijde
Het rechterachterbeen is het been dat het meeste stuwt en het sterkst is.

De rechterheup is vaak hoger dan de linker

Verder ervaar ik:
Rechtsachter wil mijn paard niet dragen.
Hij is rechtsom makkelijker te buigen dan linksom.
Hij gooit me rechtsom enorm naar buiten op het linkervoorbeen.
Als ik mijn rechterbeen op de juiste positie leg (voor mijn gevoel te ver naar voren) komt de achterhand naar binnen (als ik niet corrigeer op de schouder)
Hij galopeert rechtsom moeilijker dan linksom.
Hij is meer onregelmatig op de rechterhand.
Hij heeft/ik heb de neiging de linkerteugel te pakken.

Al deze dingen lijken me tegenstrijdig. Wat voor paard heb ik nou? Een links- of rechtsgebogen paard?

P.S. Natuurlijk is het paard nagekeken door de DA en op zijn advies is er een osteopaat bij geweest. Deze week zijn we rustig aan het opbouwen en kijken we op advies van osteopaat nog een weekje aan. Komende dinsdag evalueer ik het probleem en de mogelijke oplossing in het rechtrichten met mijn instrctrice.

Cardy

Re: Rechtrichten; links- of rechtsgebogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 22:35

Het is erg moeilijk om te zeggen van hoe en wat, zo achter de computer.

Het beste wat je kan doen lijkt mij is iemand IRL laten kijken/les nemen van iemand die er echt verstand van hebt.

De dingen die je zegt zijn inderdaad tegenstrijdig, ik ben er ook niet 100% zeker van welke kant je paard gebogen is. Dit soort dingen moet ik bijv. echt met mijn eigen ogen zien, kijken hoe hij loopt, enz.

Misschien even contact opnemen met Antoine? Of één van zijn leerlingen?

Succes!

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 09:55

De natuurlijke buiging van het paard kan heel goed veranderen door bijv. een val, invloed van de ruiter (als het paard al langere tijd onder het zadel is) o.i.d. En dan kan je inderdaad tegenstrijdige info van je paard krijgen. Sommige paarden zijn van voor rechts- en van achter zgn linksgebogen. Dat noemen wij voor de grap een wokkelpaard. Dan hebben ze een aantal punten die overeenkomen met een rechtsgebogen paard en weer andere van het linksgebogen paard.

Het belangrijkste waar je op moet letten tijdens je rijden is dat je paard onder je blijft en niet van jou lijn afwijkt. Door telkens van de schouder af te sturen naar je ideale lijn toe komt het paard steeds rechter (verticaal), vandaar uit zul je nog beter gaan voelen of je paard makkelijker naar links of naar rechts buigt. Natuurlijk allemaal onder begeleiding van goede instructie, zodat je een oog hebt bij het gevoel.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 09:58

Dit vind ik heel interessant dus ik volg even!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:03

Een paard heeft meestal een voorkeurskant en kan vastgereden zijn aan 1 kant door de ruiter. Maar van nature kan een paard ook wisselen. Het paard kan van links naar rechtsgebogen gaan en andersom. Vaak als je paard aan 1 kant heel vast en scheef is en je gaat rechtrichten "schiet" hij door naar de andere kant omdat hij gewoon nog moet leren wat de middenweg is....

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:13

Ik denk linksgebogen, maar wat jij ervaart als makkelijk naar rechts buigen is volgens mij gewoon vallen. Je moet leren voelen en onderscheiden wanneer een paard op zijn schouder valt of daadwerkelijk buigt.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 05:20

mariska75 schreef:
De natuurlijke buiging van het paard kan heel goed veranderen door bijv. een val, invloed van de ruiter (als het paard al langere tijd onder het zadel is) o.i.d. En dan kan je inderdaad tegenstrijdige info van je paard krijgen. Sommige paarden zijn van voor rechts- en van achter zgn linksgebogen. Dat noemen wij voor de grap een wokkelpaard. Dan hebben ze een aantal punten die overeenkomen met een rechtsgebogen paard en weer andere van het linksgebogen paard.

Het belangrijkste waar je op moet letten tijdens je rijden is dat je paard onder je blijft en niet van jou lijn afwijkt. Door telkens van de schouder af te sturen naar je ideale lijn toe komt het paard steeds rechter (verticaal), vandaar uit zul je nog beter gaan voelen of je paard makkelijker naar links of naar rechts buigt. Natuurlijk allemaal onder begeleiding van goede instructie, zodat je een oog hebt bij het gevoel.

Ja, hier kan ik me wel in vinden, wat je daar zegt. Ik heb de laatste tijd ook steeds meer het idee dat het af en toe wisselt. Met name de achterhand. Is het mogelijk dat een paard hierdoor onregelmatig wordt? Zijn er nog speciale oefeningen die je voor een 'wokkelpaard' kunt gebruiken om recht te richten.

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 08:00

een mevrouw bij mij op stal heeft een paar dagen geleden les gehad van iemand die ook bij Antoine reed. En nu ging het gelijk een stuk beter, het bleek dat dat paard helemaal vast zat in z'n rug.. Misschien is dat voor jou ook n oplossing? les nemen bij hun.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 11:23

Ik heb geen trailer en les op locatie is bij de meeste stallen ontzettend duur. Ik hoop en denk dat mijn eigen instructrice er ook wel wat op weet.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 17:48

Niemand meer?

Ik ga vandaag eens kijken aan de dubbele longe, wat er daar gebeurt. Ik ben er niet heel erg handig in, maar kan allicht proberen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:15

Er zijn genoeg mensen die naar jou toekomen, misschien dat een idee?
Maar wat zegt je eigen instructrice over je paard? Want zij had dit allang aan moeten geven/moeten zien tijdens de les.
Rechtrichten vind ik 1 van de belangrijk(st)e dingen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 21:24

Het is ook gezien en er is ook aan gewerkt. Zelfs tot het punt dat hij regelmatig van moeilijke kant wisselde. Ik heb één keer in de twee weken les. Vaker kan helaas niet. Ik denk dat het door een misstap is doorgeslagen en dat ik vandaaruit te weinig heb gecorrigeerd (mijn bijrijdster is 3 weken terug gestopt, waardoor m'n paard wat minder heeft gedaan dan normaal en ik alles een paar dagen achter elkaar een beetje snel-snel heb gedaan). Zulke dingen gebeuren nu eenmaal.
Dubbele longe was geen succes; ik ben er niet handig genoeg voor. Heb nog wel even los met hem gewerkt en hij was lekker aan het rennen en springen (ik heb 4 dagen niets met hem kunnen doen). Morgen heb ik verenigingsles (wat niet zo goed is als mn eigen instructrice) en dinsdag privéles.
De mensen die speciaal voor jou op locatie komen zijn hardstikke duur. Dat kan ik echt niet betalen als student; dan moet ik 3 maanden sparen, dan hoop ik toch van de problemen af te zijn.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:03

Cardy schreef:
Maar wat zegt je eigen instructrice over je paard? Want zij had dit allang aan moeten geven/moeten zien tijdens de les.

ik wil helemaal niet zeggen dat de huidige instructie die je nu krijgt niet goed is, maar soms roest je ook vast. Dan ben je zo "gewend" aan de manier van lesgeven dat het allemaal niet meer zo goed door komt. Je komt in een cirkel waar je niet meer uit komt. Soms kan het helpen om naast je instructrice even van een ander les te nemen. Dat het net even op een andere manier verteld wordt ed, dat kan soms voor 'aha momenten zorgen!".
Je zou op de site van Antoine kunnen kijken wie er bij jou in de buurt les geeft. Ik ben echt heel toevallig tegen een leerling van hem aangelopen en het heeft mij echt geholpen! En deze was niet duurder dan een "gewone" gediplomeerde instructeur.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 13:39

Ik heb sowiesow al les van 3 verschillende mensen en maar met 1 van hen heb ik aan het rechtrichten gewerkt. De andere twee besteden er eigenlijk een aandacht aan, tenzij ik aangeef dat ik er zelf mee bezig ben. Aan variatie dus geen gebrek.
Ik heb al op de website van antoine gekeken, maar geen mensen gevonden die hier in de buurt zitten. Marijke de Jong van Paarden Begrijpen zit wél in de buurt, maar die kan ik niet betalen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:46

De trainers van Antoine waarschijnlijk ook niet, die vragen rond de 40 euro per 3 kwartier. Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 19:15

Vandaag weer eens opgezeten. Ik voelde duidelijk verschil. Ben in stap op gevoel wat gaan puzzelen en ineens liep hij goed! Ik thuis dus kijken en ja hoor; bekken staat weer recht. Soms sta ik echt versteld van dat paard. Ik ben benieuwd hoe het morgen gaat.
Vandaag was ik mn telefoon vergeten, maar ik zal morgen nog eens een foto maken.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 17:24

Neem eens contact op met bokker Renske, zij heeft ook zo'n verhaal en haar paard loopt nu weer goed door hulp van Antoine de Bodt!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 17:34

Ja, de succesverhalen ken ik wel.

Vandaag les gehad. Alleen maar gestapt. Hij voelde naar afloop goed recht. Heeft een paar misstappen gedaan, maar die waren op het rechtervoorbeen en hij was in de heup wel stabiel. We gaan op advies van de instructrice een weekje staparbeid doen, met veel zijwaarts en buigarbeid (lateraal een verticaal) en daarna zien in hoeverre we weer kunnen oppakken. Gewoon even rustig aan doen en zorgen dat het bekken stabiel blijft en sterker wordt.

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:23

Ik snap niet zo goed hoe het bekken ineens recht kan gaan staan? Mijn paard heeft nmlk ook een scheef bekken, paar keer een DA naar laten kijken, ostheopaat etc. maar hij bleef scheef lopen. Paar maanden geleden zakte hij een paar keer half door zijn achterhand, weer DA laten komen en die heeft toen heel duidelijk laten zien dat mijn paard een scheef bekken heeft. Hij heeft mij geadviseerd veel naar het strand etc te gaan, heuvels op en af zodat zijn achterhand sterker wordt, heel veel overgangen en tempowisselingen en veel slangenvoltes en 8-jes, van hand veranderen zodat hij losser wordt. Met mijn instructrice ben k daar ook mee bezig, en rechtmaken en houden. Hij drukt zijn rechterschouder naar rechts (op de linkerhand dus naar buiten en op de rechterhand naar binnen) en zijn kont naar links. Bij het halthouden bijvoorbeeld drukt hij zijn kont ook naar links en staat hij dus helemaal scheef. Bij het inrijden laat ik hem altijd op de linkerhand een paar vierkantjes lopen, daarbij zijn buitenschouder extreem begrenzen, en op de rechterhand een paar voltes waarbij ik zijn achterhand met mijn buitenbeen helemaal naar binnen druk, zodat hij bijna zijwaarts loopt. Meestal is hij dan wel redelijl recht. Dit hoef ik ook lang niet elke keer te doen als ik ga rijden, maar soms merk k gewoon dat hij scheef is als k erop stap. En stelling blijft hij moeilijk vinden. Met stelling naar rechts buigt hij ergens vlak na de schouder en met stelling links buigt hij vlak achter de oren, en hij houdt zijn hoofd ook vaak scheef, zijn neus meer naar links. Meestal is dit er ook binnen 5 a 10 minuten uit te rijden en is het dus gewoon een kweste van spieren opbouwen en hem goed los maken en houden, veel stukjes schoudervoor, overgangen, tempowisselingen, van hand veranderen etc. dan zal hij er steeds minder last van hebben en is het er steeds sneller en makkelijker uit te rijden, maar een scheef bekken zal hij altijd houden. Spieren kun je rijtechnisch beïnvloeden, maar botten niet.