Snapt mijn pony het niet of probeert ze me uit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yucome

Snapt mijn pony het niet of probeert ze me uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 17:02

Hoi allemaal Lachen,

Ik heb nu bijna twee maanden mijn eigen pony Lachen Ik heb iedere week 3 keer privéles Bloos Het klinkt een beetje verwent maar ik vond het wel nodig aangezien Linda zelf nog maar net 5 is geworden en nu bijna een jaar onder het zadel is.
Maar het probleem is dus dat ze onwijs moeilijk is met rijden. Met proefrijden was dit ook al zo maar ik dacht dat het wel over ging. Maar ik heb het idee dat het alleen maar erger wordt. Ze is ingereden door een meisje van 15 met weinig ervaring en daar was het ook niet helemaal goed gegaan. Ze is ontzettend hard in de mond. Zo erg zelfs dat ik haar niet goed kan sturen. Ook loopt ze weg over de schouder. En als ik dan mijn buitenbeen eraan hou gaat ze alleen maar harder voor de rest reageert ze er niet op.
Laatst in de les ging ik bij A op de grote volte op de rechterhand. Ze was weer heel hard in de mond en ik kan der dus niet goed met mijn benen sturen. Opeens ging ze opeens linksaf. Ik hing er naast maar ik was wel wat gewent dus ik kon blijven zitten. Ik dacht oke, ik ga weer opnieuw op de volte. Draaf weer aan en hups doet ze het weer. Snapt ze nou niet dat ze met de hulpen die ik geef op de volte moet blijven of wil ze het niet snappen en probeert ze me maar uit?
Daarna met uitstappen wou ze zich weer de heletijd de andere kant uit. Mijn vader zegt dan: "Trek eens wat meer aan die binneteugel, en houd met de buitenteugel contact." Maar als ik harder ga trekken wordt ze alleen maar harder in de mond. Dus dat wil ik ook weer niet. Maar nu kan ik der niet sturen.
Wat moet ik nou doen? Of is ze gewoon een spelletje met me aan het spelen en moet ik blijven trekken. ( Dat wil ik trouwens niet eens want dat doet haar en mij pijn en dat is het laatste wat ik wil Knipoog )

Groetjes, Emmie

Urko

Re: Snapt mijn pony het niet of probeert ze me uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:08

Ik leer altijd dat je juist van de binnen teugel af moetblijven (wel contact) en meer met de buitenteugelmoet doen. En dat je met trekken niet kan winnen van een paard, maar met ophoudingen en vragen. Ik denk dat het een samen hang van beiden is.. Onwettigheid van jou en de pony heeft daar een spelletje van gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Urko op 24-04-08 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:09

Allereerst al fijn om te lezen dat je anti-trekken bent... Door aan de binnenteugel te trekken bereik je eigenlijk zo goed als niets. Verder heel goed dat je priveles hebt. Vraag ik mij wel af wat deze persoon ervan zegt? Verder heb je je paardje pas 2 maanden en het kan heel goed zijn dat ie je uitprobeert aangezien hij snel zat doorheeft of je em de baas bent of niet zo te zeggen. Helaas is de grens tussen uitproberen en echt niet snappen heel onduidelijk. Laat je instructrice eens op je paardje rijden. Die merkt misschien bepaalde dingen aan je paard en heeft wat meer verstand en kennis om eens wat dingetjes uit te proberen bij je paard. Probeer eens niet de focus op die figuren te leggen en laat je paard maar even lopen waar hij wilt bij wijze van en probeer eerst eens of je je paard ontspannen kan krijgen. Er zijn veel dingen te proberen. Met veel geduld, vastberadenheid en goede les kom je er vast wel!

Succes!

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:13

ja, je rijdt met de buitenteugel zeg maar, je moet bij wijze van spreken een volte kunnen maken met je binnenbeen, buitenteugel en buiten been. Binnenhand gebruik je dan voor de juiste stelling, en de buitenhand neemt de buitenschouder mee. Moet je paard wel op je binnenbeen reageren..
Tja, ik denk ook dat het met beide te maken heeft, maar je, je hebt wel priveles. Wat zegt hij/zij? Als het niet werkt zou ik iemand anders proberen, want met 3x per weer priveles vind ik dat dit niet zo voor mag komen. In het begin is het niet erg, maar er moet dan wel duidelijke verbeterig zichtbaar zijn, over langere termijn (dus niet per les, maar per week of per 2 weken oid, afhankelijk van je paard).

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:21

En heeft je pony niet een plek in de mond? Dat kan het ook zijn, aangezien je aangeeft dat ze de hele tijd de andere kant op wil, en als ik het goed begrijp linksaf!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:34

Ja ik sluit mij ook bij mistid aan. Ik zou er een tandarts of dierenarts naar laten kijken:). Mijn pony was vroeger ook zo hard in zijn mond(toen ik hem verzorgde) toen hij van mij werd naar is de tandarts geweest! Hij had wel haken van 1,5cm! beetse was nooit naar de tandarts geweest!(hij was 12) Daarna was hij juist heel fijn in zijn mond!:). En ik heb zelfs het idee dat als hij nog fijner gaat lopen als ik een zachter bit in zijn mond hang. Ik heb nu een dubbelgebroken maar soms wil hij weleens gaan wegrennen door het bit. Zijn mond is verder in orde en ik heb helemaal geen harde hand. Dus ligt het in dit geval bij het bit;).

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 18:35

Ik zal proberen op zoveel mogelijk vragen antwoord te geven:

@ Urko ja, ik weet het zo heb ik het ook geleerd maar als ik mijn binneteugel losser laat gaat ze helemaal naar links, of rechts. Licht eraan welke kant ik omga. En als ik de buitenteugel eraan houd dus ook. Daarom had ik het gevoel dat ze het niet snapt dat als je de buiten teugel eraan houd en de binneteugel gewoon.

@ Jana_en_Ik deze persoon zegt dus ook de buitenteugel meer contact houden en de binneteugel meer ontspannen en niet trekken en buitenbeen eraan houden en binnebeen voor stelling te houden. Maar dan gaat ze dus de verkeerde kant uit zoals ik net heb gezegt. En, mijn instructeur past echt niet meer op mijn d-pony. Maar misschien wil iemand anders een keer erop rijden. Ik zal eens op stal kijken en vragen. Bedankt voor je bericht! Lachen

@ Slotty er is wel verbetering hoor! Best veel zelfs! Alleen op dit gebied niet. En ik heb ook wel eens les van iemand anders. ( 1 keer in de twee weken ) Verderest bedankt voor je bericht Lachen

@ misted en roxxxiejjj de dierenarts is een week geleden geweest en heeft ook in der mond gekeken/gevoelt. Ze had twee wolfstandjes maar volgens haar had ze er geen last van omdat ze vrij dicht op de eerste kiezen zaten. Maar als ze er wel last van heeft dan laat ik ze zeker verwijderen!
Ook jullie bedankt voor het bericht Lachen

Niggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:38

Wellicht een keer 2 zweepjes erbij nemen. Niet om af te slaan ofzo hoor. Maar als je ze maar vast hebt is dat vaak al genoeg. Soms hou ik m'n zweep naar voren zeg maar, dat ze hem beter zien. Daar ga ik dan echt niet mee slaan ofzo, maar keer voorbij die ogen is vaak een teken van hallo: opletten!!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:53

dit deed mijn paard ook in het begin ook is dat een teken van geen balans hebben
van mijn instructeur moest ik ook mijn binnen teugel erbij houden en mijn buiten teugel op contact houden en hem met mijn binnebeen naar de buitenteugel duwen,

dit heeft best lang geduurt voordat hij een beetje snapte wat ik wilde ze nemen dan vanzelf contact op de buitenteugel waar je dan ook mee verder kan gaan.

geef je pony in ieder geval niet zijn zin en probeer toch duidelijk te zijn wat je wilt maar blijf wel eerlijk.

pak even tijdig een zweepje erbij en zorg eerst dat die aan je been word eerst drijven geen reactie nog een keer drijven
dan geen reactie dan maar een tik geven op de plek waar je drijft.
ik zou maar eerst terug gaan naar de basis voorwaarts neerwaarts en de moeilijke oefeningen achterwege laten
maar ook niks toelaten Lachen

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:09

ik heb van mij instructrice juist te horen gekregen dat ik mijn merrie er even doorheen moest trekken. Ze kan fantastisch voltes lopen maar af en toe breekt ze ineens uit op de volte en gaat dan keihard rennen. Van mijn instructrice moet ik haar dan de kant op laten wenden die ik eerst wou en als er dan hard aan de teugel getrokken moet worden dan is dat nou eenmaal niet anders. Verder ben ik zelf ook anti trekken maar die muts van mij heeft af en toe rare kuren.

mariannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 12:02

Ik heb ook een paard die daar last van heeft gehad. Bij haar was het een balans probleem. Aangezien jouw paardje ook nog vrij jong is kan dit bij haar ook het probleem zijn. Terug trekken heeft echt geen zin, je paard is veel sterker en zoals je al aangaf wordt ze daar alleen maar harder van.
Waarom begin je niet eerst aan de longe? Niet rond laten rennen, maar netjes tempo onder controle houden en juiste stelling laten nemen. Lees het boekje van Lammert Haanstra eens (Longeren) of Inge Teblick (van spelen tot gymnastiseren). Als je dat goed voor elkaar heb dan gaat het rijden ook veel beter. Leer haar aan de longe te wijken voor druk, dan reageert ze ook niet zo spastisch meer op je been. Als je de longe vast maakt door de binnen bit ring en de neusriem kan je ook het bit niet door haar mond trekken en aan de longe heeft het paardje geen last van de ruiter die af en toe uit balans is. Succes!

marie08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 12:12

ik heb een tijd op een pony gereden die net zo deed als jij hier vertelt, beestje was ook net onder het zadel gekomen en snapte de hulpen gewoon echt niet, daarnaast was ze ook super stijf op de ene hand.
ik heb dit opgelost door als ze de stal of de wei in ging haar juist over die hand te laten draaien, daarnaast heb ik een tijd voor ik ging rijden gelongeerd met een 2e lijn langs de kont zodat ze wel moest buigen (wel opletten dat de 2e lijn niet te laag komt want dan worden zebang) als laatste heb ik een tijd langzaam aan de volte gemaakt zeg maar de bak steeds korter maken tot ze op de volte kwam zodat ze het niet in de gaten had dat ze echt op de volte kwam, hierbij moet je eigenlijk dezelfde hulpen gebruiken als die je gebruikt voor de volte.
het resultaat hiervan was dat ze uiteindelijk niet meer zo stijf was en het buigen op de volte begon te accepteren, daarna ben ik begonnen met hele korte stukjes galopperen. na 3maanden was het probleem eindelijk opgelost.
kan ook zijn dat ze natuurlijk gaat wegrennen voor je, mijn oplossing daarvoor is laten lopen net wat harder dan ze eigenlijk wil en langer dan ze zelf wil, zodra ze terugvalt naar de draf doordrijven. dan vinden ze dat geren vanzelf niet meer leuk en houden ze ermee op.

hoop dat je hier wat aan hebt. succes

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:03

Mijn pony van 6 heeft hetzelfde probleem. Heb haar nu iets meer dan een maand en ik wil het ook niet oplossen door te trekken. Ze kan niet verpest zijn want er is eigelijk niks mee gedaan maar ze is gewoon zo sterk. Zelf sterk zijn heeft geen zin want je wint het toch niet qua krachtmeting. En het is gewoon onervarenheid. Ze moet haar evenwicht nog vinden en met name als we van de hoefslag af komen kun je merken dat ze t nog niet helemaal begrijpt en dat ze de "steun" kwijt is. Ze mag van mij het hoofd houden waar ze wil en ik word niet boos als ze een pasje harder gaat, daar kun je later nog aan werken. Ik hou mijn hand zo ontspannen mogelijk. En voor ons werkt dat heel goed. Ik hoef haar nu niet de volte op te sleuren maar ze is heel licht te sturen. Dit hou ik een tijdje vol tot dat ik merk dat zij haar balans gaat vinden. Je kunt dit eerst in stap en draf doen en de figuren steeds lastiger maken. Dan ga ik verder kijken. Let ook op je eigen balans, want als je zelf niet in balans zit maak je t haar niet makkelijker. En vooral belonen als ze zich makkelijk laat wenden. Gaat ze echt in protest dan kun je je stem gebruiken. De mijne is heel gevoelig voor stemgeluid.

maaikee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:13

ik vindt het moeilijk om te zien wat het probleem is. maar bij jonge paarden komt uittesten ook voor. ik denk dat je als het door de hardheid komt ook eens kunt proberen met een zweep of kleine spoortjes te rijden. anders misschien ook met een hulpteugel. dit kan ook goed zijn voor harde paarden. ik denk dat het ook wel veel met het inrijden te maken heeft. paarden hebben daar vaak last van dat heeft de mijne ook.

misschien is het een idee om haar zogenaamd 'opnieuw te berijden'
begin weer met stappen en draven enz..
gewoon helemaal opnieuw. zo voelt het voor een paard heel anders.

KusFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:13

Kun je het niet eens aan je instructrice te vragen? Die geef je toch 3 keer per week les, helpt zij jou daar niet mee dan?

lovepardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:18

Het klinkt niet alsof ze je in de maling neemt hoor maar eerder dat ze het nog niet helemaal snapt. Die les zal vast en zeker wel helpen en dat is alleen maar goed. Veel succes nog

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:24

Mijn paard maakt er ook zo een spelletje van. Zitten we links? Zodra ik een niet oplet, zitten we rechts. Eerst was het zo erg dat hij zich echt omgooide! En eenmaal een keer gelukt, bleef hij het proberen. Dan trok ik hem toch wel wat hard om, nu weet hij dat het echt niet de bedoeling is. Ik houd meer stelling naar binnen, buitenteugel goed begrenzen, buitenbeen eraan. Zodra ik voel dat hij toch wil gaan, geef ik een kleine hulp aan de binnenteugel voor de stelling en hij weet nu inmiddels dat ik hem door heb Knipoog Hij doet dit vooral als dingen moeilijk gemaakt worden. Bijvoorbeeld in galop of bij het vragen van meer stelling naar binnen. Toch strenger zijn denk ik zo: Ik ben ook iemand van niet te harde hulpen geven. Maar met dit soort acties is het dan toch wel even nodig! En nu weet hij het al als ik een kneepje in mn teugel geef..