Fries gooit op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silfie35

Fries gooit op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 16:06

Hallo,

Ik verzorg een fries van iemand waar ik op rijd en wat supergoed gaat... nou heeft dat paard een kleine blessure dus kan er even niet op gereden worden. dus heb ik een paar keer op de andere fries gereden en die gooit heel erg op... ik vind het heel erg moeilijk om goed te blijven zitten (ik kan niet lichtrijden i.v.m benen)... Hoe kan ik dit het beste oplossen en wie heeft er nog meer ervaring met friezen die nogal opgooien?

alvast bedankt

Sieppus

Re: Fries gooit op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:07

FriezenPOWER heet dat, dat doen ze nu bijna allemaal eenmaal. Die van mij (waar ik op mag rijden)doet dat ook! Ik vind het een geweldig gevoel. Haha!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:09

Kan je wel "klemmen" met je benen? Als je namelijk vast in het zadel wilt blijven zitten, zul je je bovenbenen aan moeten spannen...Denk er wel aan dat je je onderbenen dan niet ook overdreven aanspant, want dat gaat je paard waarschijnlijk wat te hard Knipoog
Verder moet je jezelf goed lang maken en je gewicht in je kont verplaatsen, als je begrijpt wat ik bedoel Knipoog Succes!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 16:20

misschien is dat het probleem dat ik mn benen niet kan klemmen... moet me echt super concentreren om te blijven zitten...

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:44

dan moet je er op oefenen Knipoog

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:45

Oefenen oefenen oefenen. Ik heb meer moeite om op een ander ras goed te blijven dan op een fries, het went vanzelf

lovepardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:16

Misschien in het begin proberen een gaatje korter te gaan zitten, geeft meestal een gevoel van meer stevigheid

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:23

die van mij gooit ook hoog op,er is haast niet op door te zitten...
een kennis van mij,met eigen paard(!!!)is er vanaf gevallen in draf,ze kon er niet op zitten...

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:25

Haha ik ken ook het probleem. Die van mij doet dat ook vreselijk , terwijl de merrie het juist niet doet, het blijft wennen. Ik heb het wel kunnen verbeteren om aan de longe te gaan en me puur op mn zit te consentreren en er aan te wennen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 14:04

Zonder zadel gaan rijden en juist niet klemmen, maar heel ontspannen blijven zitten,ook kan het zijn dat het friesje niet helemaal in balans loopt , voel je ook vaak door in je zit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 14:07

Paard goed door de rug rijden, tot ze zo ontspannen zijn dat je bijna niet uit het zadel wordt gegooid. Het opgooien komt ook niet van de hogere knie-actie van een Fries maar doordat de meesten worden gereden met de kop in de lucht en dan zit het inderdaad voor geen meter. Rij je het paard veel dieper, goed door de hals en rug, dan heb je er weinig last van.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 14:10

suleilitha schreef:
Paard goed door de rug rijden, tot ze zo ontspannen zijn dat je bijna niet uit het zadel wordt gegooid. Het opgooien komt ook niet van de hogere knie-actie van een Fries maar doordat de meesten worden gereden met de kop in de lucht en dan zit het inderdaad voor geen meter. Rij je het paard veel dieper, goed door de hals en rug, dan heb je er weinig last van.

Die van mij is nog ontzettend groen, en kan slechts van hem verlangen dat hij zo loopt zoals het hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 14:35

Je kunt een groen paard al wel leren om nageeflijk te zijn en het is niet erg, zelfs goed, om daar meteen in de africhting al mee te beinnen, vooral met een Fries. Van nature zet een Fries de kop er graag op, sta je dat in het begin toe, dan maken ze alleen maar meer front. Als je hem nu al leert waar hij moet lopen, en dat hij daar moet blijven, heb je daar in de toekomst ook minder problemen mee.
Ook een groen paard moet ontspannen door zijn hele lijf leren lopen. Dat is juist de basis.