Hoe leer ik mijn pony haar hals strekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiimmiie

Hoe leer ik mijn pony haar hals strekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 18:45

Heeee,

Hoe leer ik mijn pony haar hals goed strekken.
Hier heb ik meestal een 5 voor en weet niet zo goed hoe ik dit eigenlijk
moet aanpakken.
Ik hoor van iedereen dat je hier een 7 voor kunt halen..
Maar hoe?
Ik hoop dat ik van jullie tips krijg en er morgen gelijk mee aan de slag kan gaan, ik heb in mei 2 wedstrijden.

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes Kim

kiimmiie

Re: Hoe leer ik mijn pony haar hals strekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 19:32

niemand? Boos!

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:37

van voren goed je hand mee geven en met je been erachteraanblijven rijden! niet gelijk je teugels losgooien maar gewoon stukje voor stukje en dan erachter aan blijven rijden met je been!

Succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:11

Ik denk dat je je niet moet richten op de oefening, maar op de gedachte erachter. Het paard moet jouw hand volgen. In nagefelijkheid, in oprichting, maar ook voorwaarts/neerwaarts. Dit pak je niet aan als specifieke oefening, maar in je hele training.
Werk je hier nooit aan met je instructeur? Je zou er eens specifiek naar kunnen vragen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:14

Helemaal met Sonja eens.

Mijn instructeur zei altijd dat het stom is om die punten te laten liggen, want dit zijn punten die iedereen kan hebben, omdat gewoon ieder paard zijn hals kan strekken, een uitgestrekte draf bijvoorbeeld daar is ook al weer wat meer (aanleg) voor nodig.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:17

Ik ga volkomen met Sonja mee, een fijn nageeflijk paard heeft geen enkele moeite met hals strekken. Veel overgangen, zodat ze beter aan je been komen, veel afwisselen in hoofd/hals houding, veel schouderbinnenwaarts om hem meer op het achterbeen te krijgen en soepeler te maken.

Valyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:23

Als je je paard goed en lekker los hebt ingereden en hij al lekker aan het werk is en jij dus toestaat met je hand dat hij mag halsstrekken doet hij dat vanzelf (het lukt mij nu ookal een stuk beter, oefen gewoon elke dag na het rijden halsstrekken en ga daarna uitstappen) oefen het ook tussendoor. Gaat hij niet genoeg naar kniehoogte pak hem dan weer op en probeer het later nog eens! Knipoog
succes!
xx

maaikee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:16

het ziet er dom uit en het klinkt ook dom maar: je handen ver naar voren doen. zo strekt ze vanzelf. oefen dit veel. laat haar weten dat ze haar hals mag strekken en laat haar niet te snel weer terugkomen. goed belonen als ze het goed doet.

veel succes met de wedstrijden en veel plezier.

lovepardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:33

Je paardje moet de teugels uit je hand willen nemen, het is zo'n beetje hetzeflde als nageefelijk rijden en veel van achter naar voor dus, niet meteen losgooien maar stukje bij beetje meegeven. En gaat hij met zjn neus naar voren of omhoog gewoon weer opnieuw proberen. Ik heb hier laatst nog een 8 voor gehad;) Veel succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 22:07

maaikee_ schreef:
het ziet er dom uit en het klinkt ook dom maar: je handen ver naar voren doen. zo strekt ze vanzelf. oefen dit veel. laat haar weten dat ze haar hals mag strekken en laat haar niet te snel weer terugkomen. goed belonen als ze het goed doet.

veel succes met de wedstrijden en veel plezier.

Dan gooi je gewoon je teugels los. Dat heeft helemaal niets met halsstrekken of hand willen volgen te maken.

Wendelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 15:34

Als je je handen iets uit elkaar doet gaat het hoofd ook iets om laag. Met de nadruk op iets want ik heb hetzelfde probleem met mn paard, alleen dan alleen in de draf.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 15:37

Inderdaad Sonja, eigenlijk moet je het zo zien: als het goed is heb jij de hele tijd contact, zodra jij iets meer teugel geeft dan zal hij daar ook gebruik van maken omdat hij dan als het ware beloond wordt. En natuurlijk van achter bijdrijven zodat hij niet uit elkaar valt. Lachen

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 15:39

En is het halsstrekken hetzelfde als je het aanleert bij een pony die ong. 2 jaar onder het zadel is? Of moet je het dan anders aanpakken?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 15:40

precies hetzelfde. 'Gewoon' zorgen dat je pony nageeflijk is en aan hand en been is, dan gaat hals strekken vanzelf goed.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 15:41

Halsstrekken is niet zozeer een kwestie van aanleren, als een paard verder correct gereden wordt (dan doel ik vooral op contact en duidelijke hulpen) dan gaat het als het ware vanzelf.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 15:42

rrf, *LOL* Twee zielen, een gedachte

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 15:42

Haha!

tropic02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 16:44

Tja mij wordt altijd gezegd dat ik iets meer moet toestaan met de hand.
Ik heb er ook moeite mee gehad aan het begin. Ik oefen het elke keer
weer en het gaat steeds beter.Ik vind ook dat je moet kijken naar de
achtergrond van je paard. Met name.......hoe is hij/zij ingereden en wat
is haar/zijn levens ervaring.
Gewoon blijven oefenen en bij elke pas die hij/zij goed doet met de stem belonen.
Dat doet soms wonderen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 16:49

Als ik zo de foto's in je profiel zie dan heeft je pony een behoorlijke onderhals. Ik vraag me af wat je instructeur of trice jou laat rijden in de les? Rij je sowieso wel vw nw?

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 17:50

Redrumfox schreef:
Halsstrekken is niet zozeer een kwestie van aanleren, als een paard verder correct gereden wordt (dan doel ik vooral op contact en duidelijke hulpen) dan gaat het als het ware vanzelf.

Mijn pony kan absoluut niet halsstrekken, ik rij haar wel actief met impuls en rij veel overgangen, ze luistert goed naar mn hulpen maar halsstrekken lukt gewoon absoluut niet, dus vanzelf gaat het zeker niet?! ik zou echt niet weten hoe ik het haar nu zou moeten aanleren..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:13

dan is ze toch niet fijn nageeflijk. Wat zegt je instructeur ervan?

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:16

Volgt ze jouw hand wel AnkeVivaldi? Dus als jij iets bijgeeft (nog niet voldoende om de hals te strekken) dat ze hier dan ook gebruik van maakt? Dan is het begin er al namelijk, dan kan je iets gaan bijgeven, weer oppakken, iets meer bijgeven, weer oppakken etc.

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 15:21

mijn pony is goed nagefelijk.. alleen wanneer ik
dit doe, advies van jullie en mijn intructrise gaat het op het begin goed maar wanneer ik haar te veel teugel geeft gaat ze met haar hoofd schudden......

JdBZadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:10

goed losgereden hebben en voorwaarts houden.
Zodra je gaat beginnen met hals laten strekken goed je been er aan houden zodat het paard niet langzamer gaat.
Dan je teugels steeds een heel klein stukje laten weglijden als het ware zodat het paard z'n neus naar beneden gaat doen.
Zodra ze niet meer vraagt teugels rustig weer opmaat maken en doorrijden.
Als je dat een paar keer doet (niet allemaal in een dag maar de tijd nemen) strekt je paard op een gegeven moment geweldig:D

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 15:16

het is vandaag gelukt!
ik hielt me been eraan maar bleef ook vragen met me handen, en gaf op deze manier steeds meer teugels en ze ging 1x helemaal tot de grond!
echt heel blij ben ik