Opbouwen met het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Udella

Opbouwen met het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 12:21

Hoi,

Ik heb een jong paard (5) met hoefkatrolontsteking 4. Op de foto's is het straalbeentje erg slecht, maar onder het rijden loopt hij niet kreupel, af en toe struikelt hij wel.

Nu had hij vanwege een verkeerde bekapping zeer dunne zolen, en hij kon absoluut niet meer op zijn hoeven staan. We wisten niet wat het was, hoefbevangen, dunne zolen, of toch zijn hoefkatrolontsteking!? Hij was zo vreselijk kreupel, het was echt heel naar om te zien.

Hij heeft een paar dagen op zware pijnstillers gestaan, en toen zijn moesten we naar de kliniek voor foto's. Je zag gewoon een slecht straalbeen, maar hij leek niet last te hebben van hoefbevangenheid. Hij ging met een hamertje tikken op zijn zolen en het begon te bloeden.. Dat had hij in 20 jaar nog nooit gezien, extreem dun dus. Hij moest meteen op ijzers en nu staat hij inmiddels op balkijzers, met siliconen en leren zolen.

Ik denk dus zelf dat het met de dunne zolen had te maken, en niet met zijn hoefkatrolontsteking..

Nu loopt hij weer perfect zonder pijnstillers, hij vliegt werkelijk door de wei heen. Hij staat nu al erg lang stil en heeft gewoon geen conditie, maar ik zou dus erg graag tips willen hebben zodat ik het op een goede manier weer kan opbouwen.

Ik wil niét met hem trainen. Ik wil alleen dat ik langzaam zijn conditie weer opbouw zodat we af en toe weer een buitenrit kunnen maken. Maar wat is een goede en veilige manier!? Want ik wil hem niet overbelasten.. Iets van veel stappen en dan een paar rondjes draven ofzo?

Longeren doen we niet.

Graag hoor ik goed advies..

Linda29

Re: Opbouwen met het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:01

Om weer conditie op te bouwen zou ik beginnen met veel lopen..
en dan heel rustig op bouwen met stukjes draven tussendoor..
en dat eerst zonder er op te zitte.. en dan naar mate dat steeds beter gaat en dat ie het langer vol hou, er zelf es keertje op zitte.. en dan dat ook heel rustig aan opbouwen..
maar waarom longeer je niet? dat is om conditie op te bouwen juist echt een goede manier, lijkt mij.. Lachen

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 14:29

Voor het paard zal het niet veel uitmaken of ik erop zit of niet.
En zoals je las, heeft hij HKO. Hem longeren is dan ook te belastend voor hem en ook afgeraden door de DA.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:36

Lange rechten stukken stappen buiten (in overleg met de DA)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:27

Tips:
1. stapwerk, zelf ernaast lopen, dus wandelen.
2. ook erg leuk: op de fiets, fietspaden op, kun je stappen en langzaam drafwerk doen, ook mooi rechtuit
3. als handpaard meenemen met ander paard
4. weet niet of dat kan, maar werkt wel erg goed, freestyle/parelli/nh. Dan heb je de belasting niet van de longeerlijn, loopt hij vrij.Kun je hem ook leren door de hele bak te lopen, zonder jou erop.
Hoop dat je er wat aan hebt.