Waar hulp zoeken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frannik

Waar hulp zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 11:20

Ik ben echt radeloos, ik weet niet waar ik moet beginnen maar ik zit serieus helemaal vol met vraagtekens.

Mijn paard staakt, ik heb geen idee waarom en weet ook echt niet meer wat ik moet doen.
Als ik aan het rijden ben wil hij zich helemaal niet loslaten, en als ik hem er door heen wil vragen, gaat hij staan. HIj gaat werkelijkwaar om alles staan, ik kan hem een rondje loslaten maar dan gebeurt er weer iets waardoor hij gaat staan.
Zondag gooide hij ineens raar met zijn hoofd en raakte hij helemaal in paniek van zichzelf.
HIj bokt dan op het been, steigert op de hand en ik kan helemaal niets meer doen. Ik weet echt niet waar het aan licht, het is zo raar.

Ik heb hem laatst laten controleren door de tandarts en hij is behandeld aan zijn rug.
Ik weet niet meer wat ik moet doen, ik zit eigenlijk te denken aan iets van natural horsemanship, maar dan weet ik ook weer niet waar ik moet zijn.
MIjn paard heeft een trauma van vroeger. Hij staakt al jaren, maar ik was eigenlijk op de goede weg, hij had 3 weken niet gestaakt en liep heerlijk ontspannen en deed alles wat ik vroeg.. en nu.. ik weet het gewoon echt niet meer..
Ik hoop dat iemand me kan/wil helpen..

silfie35

Re: Waar hulp zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:25

Inderdaad hulp zoeken.... misschien is het ook een goed idee om grondwerk te doen... en dan langzaam weer opbouwen....

_Ivana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:27

Weet je zeker dat hij fysiek helemaal in orde is nu? Dat hij geen last meer heeft van zijn rug? En je tuigage is dat in orde? Wanneer je dit zeker hebt gestelt, kun je verder aan de slag met hem qua trainen.

Wat doet hij aan de longe? Ik zou proberen hem een tijdje alleen te longeren, en met touwtjes bij te zetten. Dit even een tijd vol te houden zodat hij weer even tot zich zelf komt.
Daarnaast zou je ook proffessionele hulp kunnen zoeken. Iemand die hier ervaring mee heeft.

Ik heb nml ook een paard dat gemakkelijk staakt. Ik heb ook met mijn handen in het haar gezeten, maar heb hier ook instructie bij gekregen, die er af en toe ook zelf op ging zitten.
Daarnaast zorg ik ervoor dat ze altijd optijd naar tandarts en hoefsmid gaat. Ook wordt ze verder fysiek regelmatig gecheckt en het zadel ook. Zo zorg ik iig voor de optimale omstandigheden.

Verder veel les!

Succes

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:41

Heb je na het verbeteren van zijn rug ook zijn zadel na laten kijken? Last van de rug krijgen ze niet zomaar, dus misschien dat het zadel wel de oorzaak was.
Dan is nou de pijn in de rug wel weg, maar dat kan zo weer terug zijn als het zadel alsnog niet goed blijkt te zijn.

Verder: hulp zoeken.

Heb je les? Je hebt het over 'hem erdoorheen vragen', hoe doe je dat?
Daarbij is het belangrijk je eigen rijden goed onder de loep te nemen om te kijken of je zelf toevallig niet een (mede)oorzaak bent van zijn protest.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:03

Als je de tanden, de rug en het zadel hebt laten nakijken, blijft uiteindelijk over dat je een dominantieprobleem hebt.

Je paard weet dat jij bang wordt als hij zich op die manier gedraagt en komt zo onder het werk uit. Ik heb hetzelfde probleem gehad. Mijn paard heeft me er in een grote boog afgebokt en ik was zo in de kreukels dat ik 3 maanden niet kon rijden. Dat heeft me denk ik gered.

Ik heb een professionele ruiter aangesproken die veel afweet van jonge paarden en die heeft mijn paard gereden totdat ik beter was. Hij heeft de verhoudingen weer recht gezet. daarna heb ik les van hem genomen en geleerd hoe ik mijn paard moet aanpakken bij het minste teken van dominant gedrag (het begint veel subtieler dan bokken en steigeren. Dat soort gedrag is een eindstadium). Ik heb mijn angst aan de kant geschoven en het precies zo gedaan als hij zei. Ook op de grond hebben we de verhoudingen tussen ons rechtgezet.

Ik heb nu een gehoorzaam en lief paard dat weet wat zijn plaats is. Maar dat was me zonder professionele hulp nooit gelukt. Achteraf bekeken was het mijn schuld en niet die van het paard. Ik had het niet zover moeten laten komen dat ik zo'n zware val moest maken voordat ik in de gaten had dat het fout zat tussen ons.

Zoek dus snel professionele hulp, veel succes!

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 20:24

De tandarts komt ieder jaar,maar zijn gebit is tiptop in orde, de zadelmaker is pas geweest en het zit denk ik niet in zijn rug, want die is zo los als ik weet niet wat.
Aan de longe doet hij bijna nooit iets, dan gooit hij wel eens wat met zijn hoofd, maar niet extreem, hij raakt alleen in paniek als ik erop zit. Ook longeer ik hem wel eens met zadel op, en dan reageert hij ook niet op het zadel.
Volgens de zadelmaker lag het zadel ook als gegoten.
Ik heb iedere week privéles, en Marian kan mij erg goed helpen en ik ben al een heel stuk verder gekomen.. maar hij doet het gewoon op de meest rare momenten, het is niet zo, dat als ik hem iets vraag dat hij het op dat moment doet, maar dat kan bij alles zijn.
Dat kan bij losrijden zijn, bij stelling vragen, zelfs bij gewoon rustig lekker stappen.. Ik heb echt totaal geen idee waarom hij het doet..
hij is ook niet jong meer, hij is al 12 jaar oud, dus het ligt ook niet aan de jongigheid.. en verder heeft hij altijd op grote stallen gestaan zoals bij van balen, dus of het een dominantieprobleem is weet ik ook niet...

Ik heb het idee dat hij druk in zijn hoofd heeft ofzo, dat hij hoofdpijn heeft.. Ook als hij gewoon in de wei van zijn hooi staat te eten maakt hij rare bewegingen met zijn hoofd of gooit hij er ineens enorm mee. Verder schud hij op een hele rare manier met zijn hoofd, door alleen zijn mond op en neer te bewegen, wat voor mij ook wijst op hoofdpijn...
Maar verder is het me allemaal niet duidelijk... Ik weet echt niet waar ik hulp moet zoeken..

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 06:14

Ik heb dit ook zien gebeuren bij een paard van een kennis. Bleek later dat het paard vergroeide halswervels had. Zeer ongebruikelijk zei Utrecht maar paard had hier dus pijn aan en staakte daarom.

Als we ervan uit gaan dat het niets lichamelijks is dan karakterprobleem. Veel herhalen, grens iedere keer opzoeken, bij staken opnieuw beginnen (RUST). Als het paard betere conditie krijgt en beter besprierd wordt, wordt het steeds makkelijker en zou het dus ook steeds minder voor moeten komen.
Vraagt een goede, gevoelige ruiter die het staken al voelt aankomen en de spanning dan daarvoor al kan laten afvloeien.

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 09:05

dit lukt ook steeds beter, hij is al onwijs gespierd dus daar ligt het niet aan. Ik wil hem inderdaad door Utrecht een keer helemaal na laten kijken.. Ik ben benieuwd wat daar uit komt.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:20

Dat lijkt me dan eigenlijk de enige optie, als je het zelf niet meer weet, en je hebt alles na laten kijken, zou ik ook eens door een echo of iets dergelijks in zijn hoofd laten kijken, want de kat van een kennis van ons maakte ook hele rare bewegingen met het hoofd, die had een tumor en ook nog eens een hersenbloeding.. Dus het is zeker zaak om toch ff te laten kijken!!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:17

Ik krijg nu pas in de gaten dat het een ouder paard is. In dat geval neem ik mijn hele verhaal van hierboven terug: die van mij was nog heel jong. Als een paard met ervaring, dat anders gewoon braaf is iopeens zulke streken krijgt moet je hem iig medisch laten nakijken. Zeker als je zelf al de indruk hebt dat hij pijn heeft.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:56

laat een hoofdscan maken!
zoals eerder vermeld kan een tumor of halswervel dit veoorzaken maar ook een zenuwbeschadeging!
alleen een scan geeft uitsluitsel daarin.

sterkte