wijken en appuyeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Okira

wijken en appuyeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 18:36

Laatst had ik hier een discussie over. Volgens mij is wijken :

Je paard gaat bv wijken naar rechts, dan moet zn hoofd naar links gebogen zijn.

Appuyeren :

je paard gaat naar rechts, dan moet paard ook naar rechts gebogen zijn. Dus je paard kijkt in de richting naar waar hij loopt.

Is dit nu juist of wat is dan wel het verschil tussen de twee?

Vonnie84

Re: wijken en appuyeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:41

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:50

Dus TS heeft gelijk?

_joy_c_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:52

.
Laatst bijgewerkt door _joy_c_ op 05-11-22 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:25

Als je paard goed wijkt niet, maar je kan je paard altijd een beetje instellen om het makkelijker te maken

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:19

Ik denk dat de TS hetzelfde bedoelt als ik, alleen zegt ze het een beetje krom Lachen

Bij een appuyement neemt een paard dezelfde stelling en buiging aan als de kant waar hij naar toe gaat.
Bij wijken neemt een paard de stelling en buiging naar de contrazijde aan als waar hij naar toe wijkt.

In beide gevallen hoort het paard om je binnenbeen te buigen. Met appuyeren geef je de zijwaartse hulp met je buitenbeen, en met wijken geef je je zijwaartse hulp met je binnenbeen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:43

Dat laatste wat je zegt is niet correct Vvalar. Bij wijken hoort het paard niet gebogen te zijn, alleen een lichte stelling te hebben. Het paard moet voorwaarts-zijwaarts gaan en daarbij parallel aan de hoefslag te blijven, dus zonder buiging.

In het appuyement moet het paard wel gebogen zijn, in de richting waar hij naar toe gaat.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:52

Paard moet ook in het wijken lichte buiging en stelling om je binnenbeen houden Urielle. Het is niet de bedoeling dat hij recht in zijn lijf blijft bij deze zijgang.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:23

Appuyeren kan je ook anders uitleggen. Het is van hand veranderen in travers. Travers wordt zover ingezet dat je paard parallel aan de lange zijde komt. In het Duits heet appuyeren ook gewoon traversalen!
Als je het zo uitlegd in plaats van denken vanuit het wijken is het veel duidelijker.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:12

VValar schreef:
Paard moet ook in het wijken lichte buiging en stelling om je binnenbeen houden Urielle. Het is niet de bedoeling dat hij recht in zijn lijf blijft bij deze zijgang.

Heel minimaal is toegestaan. Maar je mag slechts de wimpers van het paard zien en zodra je het lichaam buigt zie je al snel veel meer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:16

Don_Marcello schreef:
Appuyeren kan je ook anders uitleggen. Het is van hand veranderen in travers. Travers wordt zover ingezet dat je paard parallel aan de lange zijde komt. In het Duits heet appuyeren ook gewoon traversalen!
Als je het zo uitlegd in plaats van denken vanuit het wijken is het veel duidelijker.

Ik snap die theorie nog steeds niet zo goed.
Bij travers op de diagonaal komt de achterhand voor en bij het appuyement is dat ongewenst. Hij wordt ook meestal ingegaan vanuit schouderbinnenwaarts. Daarom zit ik nog steeds wel eens te bedenken of het wel hetzelfde is, ook al heb je de buiging in dezelfde richting. Zou je het voor mij eens willen toelichten?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:29

Urielle, dat dacht ik ook altijd. Maar probeer het maar eens, dan zie je dat het idd klopt.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:31

Zet mijn appuyementen (zeker omdat hij het nog moet leren) vanuit schouderbinnenwaarts in. Dan heeft hij al de juiste buiging en stelling, en hoef je alleen nog maar met je buitenbeen de hulp geven om de appuyement in te gaan.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:06

Don_Marcello schreef:

Urielle schreef:
Ik snap die theorie nog steeds niet zo goed.
Bij travers op de diagonaal komt de achterhand voor en bij het appuyement is dat ongewenst. Hij wordt ook meestal ingegaan vanuit schouderbinnenwaarts. Daarom zit ik nog steeds wel eens te bedenken of het wel hetzelfde is, ook al heb je de buiging in dezelfde richting. Zou je het voor mij eens willen toelichten?

Denk eerst aan van hand veranderen over de diagonaal en dan pas aan travers. De achterhand komt dan juist veel minder snel voor dan wanneer je eerst gaat wijken en dan omstellen!

Als je moeite hebt met de inzet van de travers, kan je in de training na de wending net voor je diagonaal oprijdt, de buiging die ontstaat in de wending vasthouden in schouderbinnenwaarts. Dan ga je van hand veranderen over de diagonaal zonder buiging te verliezen. Je rijdt (en kijkt) dan dus recht naar de letter aan de andere kant van de diagonaal. Hierdoor blijft de richting van de voorhand correct. Door je buiging te vergroten of te verminderen komt de achterhand meer of minder mee. Streef ernaar juist zoveel buiging te verkrijgen dat het paard parallel aan de lange zijde komt. Als op deze manier je achterhand voorkomt heb je wel héél veel buiging in travers. Dat is eenvoudig op te lossen door minder te buigen.

Als je denkt vanuit eerst wijken en dan omstellen en buigen naar appuyeren is het veel ingewikkelder. Dan moet je zowel aan de voorhand als aan de achterhand de richting veranderen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:17

Ik doe niet met wijken en omstellen hoor, ik doe net als Vvalar, schouderbinnenwaarts en dan de achterhand meenemen op de lijn. Alleen als ik travers rij langs de hoefslag probeer ik mijn paard meer te buigen dan hij heeft in het appuyement als ik travers op de diagonaal zou rijden. Vraag ik dan wellicht in de travers te veel buiging? Mijn paard pakt het appuyement iig makkelijker op dan die *&é! travers Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:19

toch werkt het echt. Je zet eerst de schouder de diagonaal op, en dan rijd je travers door.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:52

Urielle schreef:
Ik doe niet met wijken en omstellen hoor, ik doe net als Vvalar, schouderbinnenwaarts en dan de achterhand meenemen op de lijn. Alleen als ik travers rij langs de hoefslag probeer ik mijn paard meer te buigen dan hij heeft in het appuyement als ik travers op de diagonaal zou rijden. Vraag ik dan wellicht in de travers te veel buiging? Mijn paard pakt het appuyement iig makkelijker op dan die *&é! travers Clown

Vanuit schouderbinnenwaarts net na de wending, van hand veranderen over de diagonaal en de achterhand meenemen. dan zit je daarna toch in travers op de diagonaal!

Waarin verschilt het dan volgens jou?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:01

Ik heb zelf het idee dat ik hem met de travers veel meer gebogen heb dan in het appuyement? Daarom zit ik me nu af te vragen of ik in travers niet gewoon wil overbuigen en daardoor zo'n moeite heb met de oefening.

_joy_c_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:18

.