is schuimen op het bit nu wel ideaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

is schuimen op het bit nu wel ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 07:29

Mijn paard schuimt makkelijk op het bit. Maar dan begint een vervelende gewoonte.

Hij wil het schuim in zijn mondhoeken oplikken en is vreselijk druk bezig met zijn tong om daar bij te komen. Op zo een moment is hij wel heel ontspannen, heel goed aan het been, maar zijn hoofd is onrustig. Hij kantelt hem in de hoop dat hij dan makkelijker bij die mondhoek kan komen, schut even, dan weer rukje naar beneden en heel de tijd die tong eruit en maar rommelen ermee.

Het is niet omdat hij last van het bit heeft, hij doet het met alle bitjes. Ik heb dubbelgebroken bitjes gehad waar hij heel erg mee rommelde en speelde, dat hij de wereld en mij helemaal vergat. Het gekke is dat hij zich dan wel helemaal rond maakt, heel goed aan het been is, maar ook heel erg in zijn spel opgaat.

Ik vind het dan weer sneu om hem te straffen met extra been te geven, want dat maakt hem weer gespannen. Het is een trots paard dat pissig wordt als je hem straft voor iets wat hij niet expres doet en wordt gespannen als je hem te strak houdt.

Hoe los ik dat op.

Heel dubbel want ik vind het wel fijn dat hij goed schuimt, dat hij iig ontspannen is, maar het is geen gezicht, plus dat ik af en toe een flinke ruk krijg omdat hij zijn hoofd op zij gooit en zijn tong helemaal in zijn mondhoek steekt.

midgie

Re: is schuimen op het bit nu wel ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:03

Juist te veel schuimen is ook echt niet goed, ik denk dat hij zijn speeksel niet weg kan slikken, vaak komt dat door een verkeerd bit , te harde hand, te veel druk op de tong , hij kan dan niet slikken, een slikreflex gaat samen met de tong tegen je verhemelte, Probeer zelf maar eens te slikekn met je tong naar beneden gedrukt, denk eens aan de tandarts stoel b.v ,als je dat door een of andere rede niet kan doen gaat het uit je mond lopen, dus is niet fijn voor je paard, hij wil slikken en kan het niet , daarddor is hij steeds bezig met dat en kan idd zijn hoofd gaan kantelen.
Wat voor bit rij je mee??
Ik zou hem er zeker niet voor straffen, want hij doet niets fout, hij volet zich op dat moment niet echt fijn denk ik en is ook niet bij de les dan volgens mij.
Zelfde als een paard moe is hij kan niet slikken en ademen gelijk en als je heel erg lucht te kort komt kun je niet wegslikken en loopt het uit je mond, dus nooit je paard zo erg vermoeien , zodat hij erg gaat schuimen,
Ik zou echt de oorzaak gaan zoeken als ik jou was en dat is niet straffen, het paard geeft zelf aan dat er iets niet lekker loopt.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:05

anders dan zou je eens een keer moeten rijden met een bitloos hoofdstel.. Even kijken hoe hij dan reageert??

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:24

Hoe dik is je bit. Misschien heeft je paard erg weinig ruimte in zijn mond. Dan kan je dus beter met een dunner bit rijden. Ik weet niet of bitloos een optie is maar dat is altijd te proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:39

Midgie hij kan heel goed slikken, als hij niet kan slikken krijg je van die slierten en zoveel schuim is het ook niet, net de lippen en een belletje midden op de onderlip. Ik denk dat ik het niet zo goed heb uitgelegd. Soms doe ik alleen maar stappen met hem en natuurlijk is het niet met een los teugeltje, meer als ik hem aan het werk zet, maar dat is denk ik logisch. Als een paard met zijn neus los loopt dan merk je niet als ruiter dat hij dit doet.

Ik snap wat je bedoelt hoor, maar last van het bit heeft hij niet, het zit ook allemaal heel los, ben niet zo van strakke neusriem en sperriem, dat zal het oplossen, maar wil het eigenlijk rijtechnisch oplossen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-04-08 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:41

InekeH87 schreef:
Hoe dik is je bit. Misschien heeft je paard erg weinig ruimte in zijn mond. Dan kan je dus beter met een dunner bit rijden. Ik weet niet of bitloos een optie is maar dat is altijd te proberen.

Het is geen dik bit, daarvan weet ik al dat dat te dik is. Bitloos doe ik wel in de bak, maar niet tijdens een buitenrit.

Is een andere discussie, maar dat gaat echt niet met dit paard. Een heet, eigenwijs paard, alleen op pad heb ik wel veel aandacht van hem, maar met andere paarden erbij is het een macho met competitiedrang en is hij ongelooflijk sterk. Bit is dan echt voor eigen veiligheid.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:25

poeh, wat een probleem,

tja ik weet niet hoe snel hij schuimt maar mss af en toe even stoppen en je mouw erlangs halen Clown
Wellicht heeft hij met rubberen bitringen minder last, dat het dan niet ophoopt in zn mondhoeken?

Als het echt puur irritatie is in zn mondhoeken dan is het niet rijtechnisch op te lossen, hij is verder wel recht? Buigt makkelijk allebei de kanten? etc?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:37

Hij buigt heel makkelijk en hij schuimt eigenlijk al na een paar minuten als we het erf af zijn. Als hij sterk, dwars en eigenwijs is, schuimt hij niet.

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:37

Ik neem aan dat je zijn tanden gewoon netjes laat doen door de tandarts?

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:51

midgie schreef:
Juist te veel schuimen is ook echt niet goed, ik denk dat hij zijn speeksel niet weg kan slikken, vaak komt dat door een verkeerd bit , te harde hand, te veel druk op de tong , hij kan dan niet slikken, een slikreflex gaat samen met de tong tegen je verhemelte, Probeer zelf maar eens te slikekn met je tong naar beneden gedrukt, denk eens aan de tandarts stoel b.v ,als je dat door een of andere rede niet kan doen gaat het uit je mond lopen, dus is niet fijn voor je paard, hij wil slikken en kan het niet , daarddor is hij steeds bezig met dat en kan idd zijn hoofd gaan kantelen.
Wat voor bit rij je mee??
Ik zou hem er zeker niet voor straffen, want hij doet niets fout, hij volet zich op dat moment niet echt fijn denk ik en is ook niet bij de les dan volgens mij.
Zelfde als een paard moe is hij kan niet slikken en ademen gelijk en als je heel erg lucht te kort komt kun je niet wegslikken en loopt het uit je mond, dus nooit je paard zo erg vermoeien , zodat hij erg gaat schuimen,
Ik zou echt de oorzaak gaan zoeken als ik jou was en dat is niet straffen, het paard geeft zelf aan dat er iets niet lekker loopt.

Bovenstaande zou inderdaad kunnen ware het niet dat de ts aangeeft dat dit niet voor haar paard van toepassing is.

De reden van mijn reactie is dat ik een soort gelijk "probleem" heb, alleen heeft mijn merrie dit "overdreven" schuimen ook bij het longeren aan een halster zonder enige hulpmiddelen o.i.d. Medisch kan het bij deze merrie niet (meer) zijn omdat ze een jaar lang (vanwege ziekte) door de mallemolen is gehaald.

Ben ook erg benieuwd naar de berichten van medebokkers/sters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:03

Ik heb zo een paard dat erg geinteresseerd is in zijn eigen schuim het heel graag wil weglikken en daar zo druk mee bezig is en dat vind ik dus lastig met rijden.