met 3 jarige naar de manege of prive met weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gertje1

met 3 jarige naar de manege of prive met weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 21:39

wat vinden jullie
ik sta op een prive stal langs een drukke weg, met een hele slechte bak (ook te klein en er staan gewoon boxen gebouwd in de bak)
maar waar kelvin wel lekker deze zomer in de wei kan

Of ga ik naar de manege waar hij 24/7 in een box staat (alleen niet als we wat met hem gaan doen)
En hem daar wel de ruimte heb om hem goed door te rijden

Na 2 keer op de weg gevallen te zijn ben ik zelf een beetje bang geworden en wil voorlopig in de bak rijden
Ook kan mijn dochter van 13 jaar 2 keer in de week mee rijden in een les
(ik denk dat ze op de manege heel veel vertrouwen zo opdoet met haar eigen paard)

Sylvia

Re: met 3 jarige naar de manege of prive met weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:42

Dat is heel persoonlijk... Er zijn mensen die voor de begeleiding, faciliteiten, ed bij een manege willen staan, er zijn ook mensen die dat absoluut niet willen.

Ik zou het absoluut niet willen, ik vind weidegang veel belangrijker dan een fatsoenlijke bak (en een slechte bak is in elk geval nog een bak Knipoog). Ik geloof dat ik zelf knettergek word als ik dag in dag uit tussen zo'n grote groep mensen in zit, plus dat mijn paard z'n stal niet uit komt.

Hoe ver ligt de manege en die andere stal van elkaar af? Is het te wandelen? Of evt. een trailer lenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:43

geenvan beide zou ik doen.
Ik zou gewoon een goeie pension stal nemen met een GOEDE bak en lekker wiede gang. En natuurlijk goeie stalling en verzorging. Zeker voor een 3 jarige is spelen met soort genootjes een must! ( eigenlijk voor elke leeftijd ).
En 24/7 op stal vind ik echt not done

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:43

Nou vind ik dat geen enkel paard de hele dag op stal hoort te staan, maar een 3 jarige hoort sowieso niet de hele dag op stal! Ik ben bang dat je dan echt rodeo gaat krijgen als je een uurtje wil rijden. Ik zou nog even verder gaan zoeken als ik jou was.

gertje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 21:46

Sylvia schreef:
Dat is heel persoonlijk... Er zijn mensen die voor de begeleiding, faciliteiten, ed bij een manege willen staan, er zijn ook mensen die dat absoluut niet willen.

Ik zou het absoluut niet willen, ik vind weidegang veel belangrijker dan een fatsoenlijke bak (en een slechte bak is in elk geval nog een bak Knipoog). Ik geloof dat ik zelf knettergek word als ik dag in dag uit tussen zo'n grote groep mensen in zit, plus dat mijn paard z'n stal niet uit komt.

Hoe ver ligt de manege en die andere stal van elkaar af? Is het te wandelen? Of evt. een trailer lenen?

Ik sta vlak bij manege Noordland te 's-Gravenzande maar die mensen willen geen mensen of paarden van buiten af op hun terein (klinkt gek he maar niemand bij ons uit de buurt mag bij de manege komen met eigen paard of pony)

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:51

Cinnepin schreef:
geenvan beide zou ik doen.
Ik zou gewoon een goeie pension stal nemen met een GOEDE bak en lekker wiede gang. En natuurlijk goeie stalling en verzorging. Zeker voor een 3 jarige is spelen met soort genootjes een must! ( eigenlijk voor elke leeftijd ).
En 24/7 op stal vind ik echt not done

hier sluit ik me volledig bij aan! Een paard hoort niet 24/7 in een stal opgesloten te staan, en er alleen maar uit mag omdat hij dan even zijn benen kan strekken (en dat alleen onder het zadel) Ach gut . Je kan toch vast wel een anders plek voor hem regelen waar en hij het goed heeft en jij het naar je zin hebt. Knipoog

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:48

Zeker een jong paard niet 24/7 op stal. Ik zou dan kiezen voor de stalling met weidegang en een wat slechtere bak als een drukke manege zonder weidegang.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:50

Ik zou voor optie 1 gaan, niet naar de manege daar kan hij dus niet genoeg naar buiten.
Beter een slechte bak dan geen bak toch ? Maar je kan ondertussen nog op zoek gaan naar een andere pensionstalling ?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:45

Ik zou ook voor geen van beide kiezen.
Mochten er geen andere opties zijn, dan zou ik blijven staan.

Een paard 24/7 op stal vind ik dierenmishandeling.
En dan kan ik wel weer krijgen van: dat is kortzichtig, maar nee, dat vind ik niet.
IK vind het pas kortzichtig wanneer je zo egoistisch bent om een paard 24/7 in een hok van 3 x 3 te zetten, omdat jij zo nodig wilt rijden en een paard wilt hebben. Als we dat met ons gaan vergelijken: de hele dag op de wc zitten!

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:50

Ik zou opzoek gaan naar wat anders. Waar je paard ook naar buiten kan maar waar ze ook een goede bak hebben. Dit is goed zoeken maar je hebt ze wel.
Ik vind zomers weidegang belangrijk en in de winter meoten ze er ook uitkunnen. Paard moet zijn hele leven met andere paarden om kunnen gaan het zijn immers kuddedieren. Mijn pony is niet gelukkig als ze door omstandigheden soms een paar dagen niet met andere paarden kan staan komt nu gelukkig niet meer voor.
Wij zijn ook pas van stal veranderd waar ze dagelijks los komt met een groep. Op onze vorige stal mocht ze 2 keer per week een half uur als ze met andere paarden ging en alleen maar 20 minuten. Nu ze op haar nieuwe stal staat is ze heel erg veranderd veel vrolijker geworden en ze wil veel meer voor ons werken dan voorheen.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:55

Nu het dier nog bleu is en de zomer er aankomt zal hij het wellicht best redden op de manege, maar zodra hij een beetje begint te puberen, of het winter wordt, dan zal het dier toch zijn ei kwijt willen. Plus het gegeven dat je een dier wat in het wild de hele dag loopt toch niet 24 uur per dag op stal zetten?
(ik heb het met die van mij een tijdje gedaan, en hij heeft er een hoefkatrolontsteking aan over gehouden, sinds ik sinds 5 jaar geleden weer stalling heb waarbij hij dagelijks buiten komt heeft hij geen pas kreupel meer gelopen Lachen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:54

mensen die zeggen beter een slechte bak dan 24/7 op stal snap ik natuurlijk wel, maar bedenken jullie ook dat een slechte bak ook voor problemen kan zorgen? Zoals blesures van t paard?
Dus gewoon iets anders zoeken lijkt mij in dit geval de beste oplossing! ( wat ik dus al eerder aangaf )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:52

Paard 24/7 op stal vind ik onacceptabel, maar een slechte bak ook want ik heb een paard niet om alleen maar naar te kijken of de vernieling in te rijden.
Ik zou dus geen keuze kunnen maken uit deze 2 opties, want dat is een keuze uit twee kwaden. En dat doe ik niet voor iets wat hobby en dus leuk moet zijn.