Één kant van de rug minder bespierd, tips/oefeningen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Feetje

Één kant van de rug minder bespierd, tips/oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 20:04

Vandaag is de zadelmaker geweest en na veeeeel verschillende zadels gepast te hebben, die allemaal iets scheef lagen op de rug van m'n paardje, kwam hij, (net als ik al eerder vermoedde) tot de conclusie dat mijn paardje niet gelijk bespierd is op zijn rug.
Een kant (rechts) is "dikker" bespierd dan de andere, waardoor het zadel naar een kant schuift onder het rijden.
Dit is overigens geen medische kwestie want hij is pas nog helemaal nagekeken door de DA.

Ik heb donderdag privéles dus zal dit ook zeker met mijn instructeur bespreken, maar hebben jullie hier misschien ook ervaring mee?
En tips of handige oefeningen om die rugspieren iets te "kweken"?
Liefst oefeningen voor onder het zadel, gezien longeren bijna niet mogelijk is op stal.

elizahbep

Re: Één kant van de rug minder bespierd, tips/oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:24

balkjes draven!
ik heb het zelfde probleem... en mijn zadel maker zij dat ik 3 keer per week ongeveer 10 balkjes achter elkaar moest rijden en in uitjes lijkt mij ook wel goed.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:28

elizahbep schreef:
balkjes draven!
ik heb het zelfde probleem... en mijn zadel maker zij dat ik 3 keer per week ongeveer 10 balkjes achter elkaar moest rijden en in uitjes lijkt mij ook wel goed.

Ben ik benieuwd welke zadelmaker jij hebt.
Wat betreft vraag TS...ik denk dat het heel moeilijk wordt om je vanuit hier even een paar tips te geven om een paard recht te maken.
Misschien helpt het als je een paar foto's plaatst van jou op je paard?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:16

Opstappen dmv een krukje of (mbv derden) een beentje.
Door het hangen aan het zadel (bij 'normaal' opstijgen), gaat je paard tegendruk geven op rechts, oftewel die spieren spant hij aan en worden mede daardoor sterker ontwikkeld. Bij afstappen dito, niet middels je linkervoet in de beugel, maar beide beugels uit en je rechterbeen erover heen zwaaien zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:57

Ik snap de tip van die zadelmaker niet want als je die balken in een rechte lijn legt strain je links en rechts even hard Verward

Het ligt er een beetje aan WAAR je bespiering scheef is, wat voor oefeningen nu zouden hebben voor je. En dan nog is het wel zaak om die met beleid in te gaan voeren en je niet alleen maar te gaan richten op de zwakkere kant want daar krijg je gegarandeerd ook problemen mee.

Overigens is een scheve bespiering een volkomen logisch en zelfs natuurlijk iets. Da's nou precies waarom rechtrichten zo belangrijk is in de dressuur Knipoog omdat élk paard scheef is. Ook van nature. Probleem is echter dat het vaak door de mens verergert, en dán komen de problemen.

sowieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:18

ieder paard is ongelijk in zijn bespiering. je moet net als sonja hierboven zegt eerst de plek van de scheve bespiering vinden en dan de oorzaak oplossen. dit kan een rijtechnische scheefheid zijn, die je dan met gerichte oefeningen kan oplossen. Let er wel op dat je het over spieren hebt die dus langzaam groeien en langer worden, geef het echt de tijd. Als je het overhaast ben je verder van huis. succes!

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 17:53

Dat een paard van nature scheef is oké. Maar dit is zo scheef dat t zadel begint te schuiven, dus dat is niet de bedoeling.

Het ongelijke is voornamelijk boven op/net achter de schouder, waar het begin van de zadelboom ligt zeg maar.
Misschien kan ik even een plaatje zoeken ter verduidelijking.

Het is overigens echt geen medisch probleem of beperking!
En we gaan niet zomaar opeens alleen nog maar links of rechtsom rijden Haha!

Dat balkjes dragen zal opzich wel helpen om de rugspieren te trainen, maar niet als je eigenlijk vooral 1 kant moet trainen!
En dat doen we nu ook al zo'n 1 of 2 x per week..

Dus wie o wie heeft een goede tip?

x_zora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:14

Misschien rijd je te veel op dezelfde hand?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:56

Feetje schreef:
Het ongelijke is voornamelijk boven op/net achter de schouder, waar het begin van de zadelboom ligt zeg maar.
Dus wie o wie heeft een goede tip?

tja, ik heb je al een heel goede tip gegeven, tenzij je al zo opstapt;)

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 20:05

Bedankt voor de tip aslo, maar ik stap inderdaad al zo op en af!
En let er ook juist altijd op dat ik veel afwissel op welke hand ik rij!
Daarom is t net zo'n probleem, ik weet zelf even niet hoe ik dit het beste kan oplossen!
Hoop dat mijn instructeur donderdag nog iets nuttigs weet!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 06:42

Een fysiotherapeut raadplegen?