Leuke oefeningen voor beginnertjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

apollootje

Leuke oefeningen voor beginnertjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 17:02

Omdat ik zelf te groot ben voor mijn 'verzorg'welshje, heb ik een bijrijdertje gezocht.

Ik heb nu een leuk lief meisje gevonden van 9jaar. Ze kan al wat rijden: stappen, draven, galoperen en wat oefeninen.
Ze rijd 1x in de week op 'mijn' welshje. Daarnaast rijd ze ook nog 1x in de week op een andere pony. Hier valt ze vaak vanaf en daardoor is ze het vertrouwen een beetje kwijt.
Zij doet echt heel goed haar best, maar ze vind het allemaal best eng. Ze durft hierdoor ook eigelijk alleen maar te stappen (alleen) en stukjes draven als ik er naast loop.

Ik doe verschillende dingetjes met haar, vooral dus in stap:
figuurtjes rijden --> volte, gebroken lijn, slangenvolte, S'jes rijden, afwenden, van hand veranderen
pionnetjes slalommen
balkjes stappen --> overheen, en tussen balkjes door enzo
evenwichtsoefeningen --> oren/staart aanraken, li.hand re.voet aanraken en andersom, 'rondje om de wereld'
zonder zadel uitstappen
en af en toe een stukje draf
Met mooi weer gaan we ook wel is een stukje naar buiten

Ik help ook wel eens een paar andere meisjes. Maar deze kunnen/durven ook meer te draven, waardoor je al wat meer variatie hebt.

Zijn er nog andere dingen die ik met haar zou kunnen doen??
Wat kan ik doen om haar het vertrouwen terug te geven??
(behalve te gaan stoppen met het rijden/vallen van die andere pony)

Ik ben benieuwd wat jullie doen met die 'kleine' kindjes op de pony..

Erna_

Re: Leuke oefeningen voor beginnertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:03

Er is een boek 'Spelletjes met pony's' van Franka Zeelen. Daar staan leuke ideeën in.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 10:28

Innepin schreef:
Er is een boek 'Spelletjes met pony's' van Franka Zeelen. Daar staan leuke ideeën in.

Bedankt voor de hint.

Ik zal er eens naar kijken

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:25

Miss paardenvoetbal of grondoefeningen

mien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:09

Hoi, laat haar veel bewegen op de pony terwijl je der vast houdt.
en laat der rondjes draaien op de pony. Liefste zonder zadel,
Kinderen vinden het leuk als ze bewegen op het paard en krijgen dar vertrouwen in.

Groetjes

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:50

k doe ook wel eens voltigeoefeningen, zoals de vlag of staan gewoon als de pony t zadel op heeft, ook rondje om de wereld vinden ze vaak heel leuk, of ik zet pionnen neer, dat ze moeten slalommen, of andere poortjes, driehoekjes waar ze tussen moeten sturen etc.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:55

MA --> RT-P

lola_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:26

probeer met het draven naast haar te rennen. En dan steeds iets verder weg van haar vandaan te gaan, begin met een meter dan twee. Als je er twee meter naast loopt kun je zeggen van: 'kijk je kan het helemaal alleen'! Dan is ze een stuk zelfverzekerder! Dat doe je een paar keer en dan probeer je haar een volte te laten draven en ga je zelf in het midden staan. Als ze dat nog te eng vind ga je weer naar twee meter er naast rennen. Ik hoop dat je er wat aan hebt!
groetjes.

sasave

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:17

annamariakoekkoek is ook zo'n superleuk spelletje om te doen met kinderen en pony's

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:39

je kunt je pony eens aan de longeerlijn doen (meisje erop Clown ) en dan leg je een knoop in de teugels en ga je gewoon de hele tijd zeggen, kun je je handen over elkaar doen? en op je hoofd, schouders, rug, bovenbenen, enz. dan vergeten ze heel snel dat ze op de pony zitten en kun je dat ook in draf doen.. als ze aan de longe zit zal ze waarschijnlijk ook meteen een stuk minder bang zijn Knipoog
verder kun je misschien veel dingetjes met haar doen náást de pony.. dus wandelen, poetsen, spelletjes, knuffelen enzovoort.

veel plezier en succes nog!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:49

Ik zit mee te lezen omdat ik net een topic wou openen hierover ivm mijn 6-jarige zoon. Hij stapt en begint draven nu leuk te vinden. Hij begon altijd te gillen als we iets harder gingen (lees: nog niet in draf, alleen wat sneller stappen Clown ). Voordeel is dat het me eigen zoon is, dus ik ken hem door en door.

Mijn advies is: geduld hebben! Probeer haar op jouw pony het zelfvertrouwen terug te laten krijgen. Ikzelf zeg: Stop met die ander pony voorlopig tot ze op jouw pony weer wat steviger zit en wat sterker voelt. Dan valt ze op die ander er ook minder snel af.

Wat Floran (geloof ik) opperde ga ik onthouden voor mijn zoon. Hij zit vaak wat gespannen op de pony omdat ie bang is eraf te vallen, dus handjes los op allerlei manieren is wel een goede oefening.

Ik ben met zoon ook begonnen met ernaast mee rennen in draf (hijg puf.... Haha! ) En ben nu zo ver dat ik hem in de longeerbak (die niet al te groot is) aan de longe doe (pony dus he Vork en dan afspreek: 1 rondje draven en dan weer stappen.

Advies dus: opbouwen! En niet over haar grenzen gaan. Je kunt beter langzaam vorderen dan haar forceren waardoor je juist achteruit gaat.

Succes!!

Lisaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:45

tikkertje!!
*is het 1 kindje of zijn het er meerdere?

eline_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:15

Je kan natuurlijk ook gewoon naast de pony een keer een wandelingetje maken buiten, of je doet hem aan de long en vraagt of ze een keertje durft te draven! Knipoog (met zadel)
Zonder zadel kunnen jullie ook leuke dingen doen zoals spelletjes.
of gymnastiek! Knipoog

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 19:42

Ponyvoetbal zou ik zelf een keer uitproberen (wel eerst even kijken of de pony's niet bang zijn natuurlijk Knipoog ). Misschien focust ze zich dan wat meer op het spel dan op de pony. En dit kan ook allemaal in stap. Verder probeer wat dingetjes als grondwerk met haar te doen. Laat haar zelf met die pony lopen, laat haar helpen met longeren enzo. Kan ook heel goed zijn voor het vertrouwen, omdat ze dan meer besef krijgen van de pony waarmee ze mee bezig zijn. Ook vind ik de longeertip een goed idee. Zo houd je de pony wel vast, maar zal ze zelf al wel wat meer moeten doen.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:48

Ik heb vroeger op ponykamp ook een keer zoiets leuks gedaan..
Dan moest ik op de pony zitten en mijn instructrise hield de teugels vast.. Ik moest mijn ogen dicht doen en dan ging zij allemaal scherpe bochten en figuurtjes met de pony lopen.. Door je ogen dicht te doen kun je de pony veel beter voelen en kreeg ik ook echt een vertrouwend gevoel. Ik vond het ook altijd erg leuk om te doen! Lachen

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 14:26

Een paar passen in stap. en dan een paar passen in draf en weer terug.
Dat kan je proberen aan de longe lijn maar ook gewoon op de hoefslag.
zo leert de pony aan haar gehoorzamen en is het niet eng omdat je steeds weer terugkomt in stap.
Bij mijn kleine zusje heeft het geholpen om weer vetrouwen te krijgen in de pony.

Succes.

Melisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:21

aan de longe

Jetseman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:16

Toffe ideetjes allemaal!!
Misschien ook eens proberen na gaan wat het probleem is bij de andere pony en daar aan proberen werken als dat zou kunnen?
Want als ze daar negatieve ervaringen blijft opdoen,
zal ze zich toch moeilijk kunnen ontspannen op jouw verzorgpony vrees ik...
Het zou jammer zijn dat dat meisje een schrik opdoet,
want het is zo leuk om als jong meisje een vertrouwensband te kunnen opbouwen met een ponytje!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:20

lekker rustig aan doen, vooral niet forceren!

Goed voor de zit is het, als je wat dingen met de handen laat doen: handschoenen aan- en uittrekken, balletje op een lepel meenemen enz. Daarnaast leidt het vaak af van de angst!

en die andere pony even kreupel schoppen Clown

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:42

Ik geef mijn nichtje van 9 les en doe vaak spelletjes met pionnen. Een zweepje erin zetten, dan eerst een parcours afleggen tussen de pionnen door, zweepje pakken en in andere pion zetten. Dat soort dingen. Ze vindt het super leuk en vraagt vaak al voor de les of we met pionnetjes gaan rijden! Draf deden we eerst altijd aan de longe en nu gewoon los. Galop nu nog aan de longe. Pas als ze goed durft doen we het los. Plezier is het belangrijkste, dat hou ik altijd als motto!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 03:16

Aan de longe zonder teugels, zorgen dat je de onder controle hebt, en zitles zitles zitles.... Tot het vertrouwen en de zit er zijn en dan pas los.