tips om mooi/trots te gaan zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjorsie

tips om mooi/trots te gaan zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 11:34

Ik heb altijd op jonge paarden gereden en nu ik weer wedstrijden ben gaan rijden merk ik dat ik er eigenlijk vreselijk op zit, net een springruiter Tong uitsteken
Mijn instructrice hamert hier elke les weer op en ik probeer er zelf ook aan te denken maar zijn hier nog ultieme tips?
Ik heb jaren er totaal niet opgelet dus het zit er redelijk ingebakken helaas.
Beetje jammer als ik voor de gangen 7-ens krijg en voor mijn houding en zit een 5.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: tips om mooi/trots te gaan zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:25

Bij mij helpt het als iemand een hand tegen je onderrug doet, en jij moet er met je onderrug tegen aan "drukken" net zo lang totdat je onderrug goed is. En je schouders kun je goed krijgen door ze als het ware naar achter te draaien. Dus naar voor, omhoog, en naar achter.

Als je dat onder het rijden iedere keer dat je houding weer inkakt even doet, komt het vast wel goed. Je kunt ook zelf je hand even tegen je rug doen.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:36

Ik zit ook niet perfect... Maar een vriendin heeft een truc gevonden (heb ze wel maar 1 keer gedaan wegens een beetje pijn..)
ik ga het proberen uit te leggen:
Benodigheden:
- ruiter
- stok
- 1 bandage

Oké de ruiter gaat heel recht zitten en met z'n ellebogen in een hoek van 90 graden.. en dan steekt een 2de persoon een stok tussen de ellebogen achter de rug.. (begrijp je).. en dan pak je jou bandagen en wikkel je eerst rond de ene arm, en dan achter de rug rond de andere arm.. en klaar is kees!! Rijd zo enkele lessen en je vergeet het nooit meer!!
PS ik heb gedaan zonder stok omdat ik schrik had dat de stok me pijn deed.. Knipoog

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:18

Wat je eens kan doen is een zweepje achter je armen steken. Dus armen geplooid en door die plooi, achter je rug, het zweepje. Zoals Snoop_fan eigenlijk al zegt, alleen zou ik het wel zonder de bandage doen, als er wat gebeurd moet je ook niet helemaal verwrongen worden. En een stok, dan moet je wel een gladde hebben, anders heb je overal bulten en wondjes. Clown

Verder gewoon denken "maak jezelf lang". Doe alsof je je schouderbladen tegen elkaar moet duwen. Ook niet vergeten goed voor je uit te kijken. En altijd in je achterhoofd houden: "waw, ik zit op een paard, zo'n fantastisch dier". *LOL*

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:26

Je kunt ook zitles gaan nemen... of vragen of iemand je paard even aan de longe houdt, terwijl jij er zonder beugels en met je handen los op gaat zitten. Als je dan niet rechtop zit raak je helemaal uit evenwicht.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 14:37

Met een stok en bandages lijkt me erg gevaarlijk. Dan liever met een soepel zweepje wat je ook zo weer los kan laten.
Zitles nemen is ook een goede en wat ook wel eens helpt is zonder zadel rijden (in feite ook zitles). De jonge ruitertjes hier moesten dat met hun pony's regelmatig doen en ze moesten uiteindelijk ook zonder teugels en zadel een lijntje kunnen springen. Dit heeft voor hun zit supergoed geholpen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 17:42

oke met een stok en bandages klinkt wat eng maar met een zweepje moet te doen zijn, ga ik morgen meteen proberen, zonder beugels rijden ook vragen of ik iemand zo gek kan krijgen me hiermee te helpen, zonder zadel is op die van mij een pijnlijke optie Tong uitsteken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:45

Buikspieren opspannen, tieten naar voren, kin op en dan gaat dat prima. Geen zweep voor nodig, gewoon oefenen oefenen oefenen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:58

Idd, oefenen oefenen oefenen Tong uitsteken
Veel langs spiegels en ramen rijden en jezelf corrigeren, op een gegeven moment ga je het ook voelen.
Iemand (en dat hoeft niet enkel je instructeur te zijn) vragen je er een flink aantal keren aan te herinneren als je aan het rijden bent.

Kost gewoon veel tijd en denkwerk voor jezelf, eerst heel bewust en steeds opnieuw, tot het steeds meer onbewust wordt.

Methodes als, stok, zweepje, plakband over de rug of een punaise onder je bh sluiting (wel eens gehoord Gestoord) lijken me nogal grof , en de vraag is hoelang je ze nodig hebt zolang je weer terugvalt in je vertrouwde houding als je ze wegneemt.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:00

Gewoon net doen alsof je Anky of koningin Beatrix bent, en er dan nog een schepje bovenop doen! Haha!
Helpt bij mij meestal wel.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 18:01

brrrr punaise onder je BH sluiting klinkt wel erg extreem! Ach gut
Het is inderdaad een ingeslopen houding afleren door te herhalen en herhalen en herhalen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:50

Paar keer je rijden laten opnemen op video en dat terugkijken. Daar baal je dan zó van dat je de volgende keren veel beter oplet hoe je zit Haha!

De tip van de stok en de bandage vind ik een hele domme. Erg onveilig. Als er wat gebeurt kun je niet meer ingrijpen en als je valt breek je van alles omdat je niet kunt afweren en doorrollen. Niet meer doen hoor meiden, bloedlink!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 07:41

Ik zou zeggen , ga eens een paar keer zonder zadel rijden, maak benen lang en ontspannen , ga wat meer naar voren, op je bovenbenen zitten zeg maar, alsof je het gevoel hebt dat je voorover valt, dan zit je mooi recht, niet j eteiten naar voren en schouders naar achter, dat geeft spanning in jou lichaam en dat werkt weer door op het paard,
Gewoon heel je lichaam zacht maken en wat naar voren gaan zitten en benen echt lang houden, zo je ook uit de rug.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 07:47

midgie schreef:
Gewoon heel je lichaam zacht maken en wat naar voren gaan zitten en benen echt lang houden, zo je ook uit de rug.

Ze zegt dat ze al naar voren zit, en aangezien ik hetzelfde euvel heb gehad (ik zat juist teveel op mijn bovenbenen, moest meer op mijn kont zitten) kan ik zeggen dat de oplossing zeker niet zit in nog meer naar voren. Het heeft me een dik jaar gekost maar ik ben van een vier terug naar een zeven.

tottaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 07:54

ik rijd ook jonge paarden, en snap precies je probleem! x)
vlak voordat ik wedstrijd heb,
doe ik altijd een broodplank op mn rug, en rijd ik mn proefjes.
(je moet je eigen paard wel kunnen vertrouwen, als het een bok geeft, is het niet zo ideaal namelijk Knipoog)
en die plank gewoon vastbinden.
maar oook bijv een stok op je rug,
en tussen je armen door, werkt ook goed!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 08:10

Urielle schreef:
midgie schreef:

Ze zegt dat ze al naar voren zit, en aangezien ik hetzelfde euvel heb gehad (ik zat juist teveel op mijn bovenbenen, moest meer op mijn kont zitten) kan ik zeggen dat de oplossing zeker niet zit in nog meer naar voren. Het heeft me een dik jaar gekost maar ik ben van een vier terug naar een zeven.

Ik bedoel niet zo naar voren als een springruiter, je moet niet naar voren gaan leunen, maar het gevoel hebben dat je naar voor valt , dan heb je een heel mooie zit, je moet je eigen balans op zoeken.

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:04

Het stokje achter je armen langs steken en achter je rug langs, daar ga je kaarsrecht van zitten. Niet te lang doen want voor je handhouding is het niet geweldig, maar je voelt heel goed hoe je trots en recht moet zitten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 10:46

^ Het lijkt mij dat je schouders dan juist naar voren gaan.

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:01

nee ze gaan juist naar achteren

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:11

Als je armen naar achteren gaan, gaan je schouders toch naar voren?

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:20

nee, probeer het maar eens. Als je een stok achter je rug langs en door je armen doet, wordt je rug 'hol' gemaakt (niet té hol), en je schouders worden door die stok naar achter geduwd en je borst naar voren.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 11:39

hoi,

ik zou nou niet direct aan stokjes of plankjes denken, want dan verkramp je zo.
Ik heb daarom wel een andere tip in de aanbieding. Clown

Bij dressuurrijden wil je graag dat een paard richting verzameling gaat: dus zakken in de achterhand, en van daaruit rijzen in de voorhand.
Je kunt door middel van je houding laten zien dat je dat weet. Dus: een paard als het ware achter je helemaal laten zakken, zodat je voor je heeeeel veel paard hebt.
Als je dat uitstraalt, zit je vanzelf al een stuk beter. En wordt je paard ook mooier voorgesteld!

Bertie

Chrissy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 13:39

goed je kont in het zadel enzo....
handen stil (wat bij mij steeds beter gaat)
probeer je te ontspannen!!
en goed je hakken uit drukken en stevig op het zadel zitten

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 13:49

Al die tips van stokken en zwepen om je armen naar achteren te dwingen hebben (minstens) één groot nadeel: je onderrug trekt hol!
Ik ben nu twee jaar bezig om een verkeerd aangeleerde dressuurhouding eruit te krijgen, en meer op mijn kont te zitten. Je lang maken is een betere tip, denkbeeldig touwtje van je kruin naar de wolken dat zachtjes aan je lichaam trekt... Probeer je houding vanuit ontspanning te verbeteren, niet door vanalles te gaan opspannen!

Er zorg ervoor dat je dus daarbij je bekken genoeg gekanteld houdt, zodat je niet uiteindelijk op je schaambeen zit *pijnlijk* en zo verlies je ook de inwerking van je bekken/ zit, omdat heel de boel geblokkeerd is.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 15:54

Animal_ABC schreef:
Al die tips van stokken en zwepen om je armen naar achteren te dwingen hebben (minstens) één groot nadeel: je onderrug trekt hol!
Ik ben nu twee jaar bezig om een verkeerd aangeleerde dressuurhouding eruit te krijgen, en meer op mijn kont te zitten. Je lang maken is een betere tip, denkbeeldig touwtje van je kruin naar de wolken dat zachtjes aan je lichaam trekt... Probeer je houding vanuit ontspanning te verbeteren, niet door vanalles te gaan opspannen!

Er zorg ervoor dat je dus daarbij je bekken genoeg gekanteld houdt, zodat je niet uiteindelijk op je schaambeen zit *pijnlijk* en zo verlies je ook de inwerking van je bekken/ zit, omdat heel de boel geblokkeerd is.

hoe bedoel je dit, zover kantelen dat het net lijkt alsof je staat ipv zit zoiets?