Paard doet heel moeilijk op vreemd terrein

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_tico

Paard doet heel moeilijk op vreemd terrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 10:04

Hallo,

Ik rijd nu een half jaar officiele wedstrijden met mijn pony, daarnaast een jaar bixie's en onderlinge.
Alleen mijn pony blijft steeds alles eng vinden en dan krijg ik hem gewoon niet onder controle, ik kan hem wel gewoon netjes nageeflijk blijven rijden, maar ik kan gewoon niet goed op de hoefslag blijven, want hij springt overal van weg. Als hij er eenmaal een paar keer langs is geweest, gaat het al wel wat beter maar nooit fatsoenlijk. Dit is meestal alleen met binnenwedstrijden.
Hoe kan ik dik oplossen?, met geduld of gewoon een keer laten weten wie de baas is?
Bedankt.

Drunksheep

Re: Paard doet heel moeilijk op vreemd terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 10:09

met mijn pony was dat ook zo [nu verkocht], maar het hielp als
ik er een paar keer langs reed en gewoon tegen hem praatte.
vooral zijn aandacht bij je houden helpt, gewoon aan het werk
zetten en zelf ontspannen er op zitten. dus ziet 'ie iets engs?
rijd dan schoudervoor, of geef binnenbeen. het belangrijkste is
dus dat je zijn aandacht bij je houdt.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 10:18

oké, bedankt. Ja

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 10:24

helpt veel buitenrijden ook?

LALALA_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:02

x_tico schreef:
Hallo,

Ik rijd nu een half jaar officiele wedstrijden met mijn pony, daarnaast een jaar bixie's en onderlinge.
Alleen mijn pony blijft steeds alles eng vinden en dan krijg ik hem gewoon niet onder controle, ik kan hem wel gewoon netjes nageeflijk blijven rijden, maar ik kan gewoon niet goed op de hoefslag blijven, want hij springt overal van weg. Als hij er eenmaal een paar keer langs is geweest, gaat het al wel wat beter maar nooit fatsoenlijk. Dit is meestal alleen met binnenwedstrijden.
Hoe kan ik dik oplossen?, met geduld of gewoon een keer laten weten wie de baas is?
Bedankt.

HOii !
is je pony echt bang , of doet hij maar alsof ?
want mijn pony deed dat ook vaak.. maar hij speelde echt met mijn voeten
in het begin dacht ik ook dat ie heel bang was van alles en kreeg ik zelf ook schrik..
Volgens mijn lesgeefster moestk altijd als die zo deed hem een tik geven.. maar het werd erger en erger..
en toen zei ze dat ik zijn gedrag .. maar moest negeren.. en gewoon in een heel vlot tempo doorrijden zodat ie niet zoveel rond ging kijken maar zich ging concentreren en dat heeft wel goed geholpen !

x

x_Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:41

Je moet veel buitenrijden maar dan ook naar plekken waar hij nog nooit is geweest. en verder, kun je hem niet voordat je moet rijden hem eerst aan de omgeving laten wennen? dat je bijv een half uurtje eerder komt, en praten tegen hem helpt altijd!

chantalvant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:17

Thuis veel oefenen! Zet allerlei vreemde en enge objecten langs de wei/bak en rij er langs of tussendoor. Paraplu's, wapperende vlaggen, bedenk het maar! En als dat goed gaat is het misschien ook een idee om naar een wedstrijd te gaan (waar je niet hoeft te starten) en daar lekker een uurtje los te rijden. Je kunt dan in alle rust oefenen zonder dat je te maken hebt met 'wedstrijdstress'.

xpasalx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:36

ga eerder naar de wedstrijd toe;) en loop dan rond met je pony. als die ergens van schrik loop je er telkens lang totdat die het niet meer eng vind;)

het zou een tip kunnen zijn