Juiste hulpen conta galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mammaslamma

Juiste hulpen conta galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 21:25

Ik wil graag weten wat de juiste hulpen zijn voor de contragalop,en dan bedoel ik het bv in een gebroken lijn of links of rechtsomkeert, ik bedoel het niet om vanuit draf contra aan te springen, dat komt allemaal nog wel.
Ik heb 2 keer les per week, maar door vacantie even niet, vandaar deze vraag op het forum.

Nibbit

Re: Juiste hulpen conta galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:27

De hulpen zijn hetzelfde als de galop waarin je rijdt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 21:28

Paard van voren recht houden met ietsiepietsie stelling naar buiten, achterhand iets naar buiten laten komen(om te voorkomen dat het paard 'in de bakrand' loopt voor zijn gevoel)

Binnebeen iets naar achteren om de achterhand te begrenzen, buitenbeen op de plaats houden. Binnenhand begrenst te schouder, buitenhand zorgt relaxed voor de lichte stelling.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:13

Die uitleg van jou kan ik niet helmaal volgen Mindfields Bloos
Achterhand iets naar buiten laten komen? Uitzwaaien dus?
Ik probeer juist om ze zo recht mogelijk te laten lopen, ze moeten altijd in het goede spoor blijven lopen.

En je binnenbeen, als je in de linkergalop zit, dus je linkerbeen, gewoon op zijn plaats houden, en je buitenbeen juist wat naar achteren. Dat is juist de hulp voor die galop, anders vraag je een wissel.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 14:24

-> RT P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:14

Het moeilijke van de contragalop zit 'm erin dat een rechtergalop in de basis een rechtsgebogen lichaam vraagt en een linkergalop een linksgebogen lichaam. Als je vervolgens van hand gaat veranderen, zeg uit de rechtergalop, dan ga je dus ineens bochten naar links rijden in de rechtergalop. Da's oncomfortabel, zowel voor paard als ruiter. Moeilijker ook. Grote kunst is dus om het paard 'rechter' in het lijf te krijgen in de basisgalop. Dat betekent dat je al veel verder moet gaan kijken dan de hierboven genoemde hulp van "binnenbeen op de singel en buitenbeen erachter"...
Je hebt het hier over een paard dat rechtsgebogen in rechtergalop loopt rechter maken. Oftewel zorgen dat de linkerschouder iets teruggetikt wordt en de heup netjes gedragen wordt. Dit zul je éérst onder de knie moeten hebben, vóór je de daadwerkelijke contra op de andere hand kunt laten zien.