Onzekerheid..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjoleinn

Onzekerheid..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 16:45

Hee!

Ik rijd op een manege, voor nu zo´n 6 jaar. Ik heb eigenlijk een vaste pony, waar ik goed mee overweg kan, en ook helemaal dol op ben. (Ongeveer L niveau) Nu is die al een paar weekjes kreupel en niet zo lekker, dus rijd ik op andere paarden/pony's. Nu is er een nieuw paard tijdelijk in de les gekomen, omdat een ander paard drachtig is, en zo ongeveer op klappen staat. Eigenlijk rijdt een ander meisje erop, maar vandaag was zij er niet. Het paard had vorige week voor het eerst meegelopen, en daar bleek dat het echt een heel druk paard was, die het tempo er goed in had zitten, maar verder super liep, en volgens het meisje, hele fijne gangen had. Volgens mijn instructeur was het een echte 'doodloper'. Nu was ze er vandaag niet, en had ik toestemming gekregen om erop te gaan (aangezien mijn vaste pony nog kreupel was). Ik vol goede moed en veel zin erop geklommen. Het paard bleek onwijs hyper te zijn en op ieder geluidje of kleine beweging in de bak reageerde ze. Toen we aan het draven waren na een tijdje, flipte ze en schoot ze er ineens vandoor en begon ze flink te bokken. Ik viel eraf. Gelukkig had ik verder niks en het paard had niet in het nog hard rondjes rennen ook niks bezeerd. Wel was ze helemaal druk en hartstikke aan het dribbelen. Mijn instructeur vond het toch ook wel te gek en ging haar longeren. Daarna was ze wel wat rustiger, en ben ik er weer terug op geklommen. Ik heb verder rustig aan gedaan, en gewoon gestapt en gedraafd.

Nu ben ik heel onzeker geworden, het meisje van vorige week heeft naar mijn weten niet echt meer ervaring of een betere zit maar bij haar was het paard een stuk rustiger. Licht dit nou aan mij dat het paard zo flipte? Of heb ik gewoon een slechte dag getroffen? Mijn instructeur zei verder ook niet dat er iets aan mij lag..
Ik ben al snel onzeker over zulke dingen, en nu vraag ik mezelf gewoon af of ik wel gewoon fatsoenlijk kan rijden..
Hebben jullie misschien tips of een reden voor mijn gevoel?
Of misschien commentaar..
Zou fijn zijn.

kaatje89

Re: Onzekerheid..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:19

Ik vind niet dat je je er onzeker over moet voelen!

Misschien was het paard er gisteren niet uit geweest? En die week ervoor bijvoorbeeld wel.
Er zijn heel veel verklaringen voor. Misschien kun je je instructeur vragen of er iets misging bij jou? (Als er al iets misging, kun je daar van leren voor de volgende keer).

Ik weet niet waar je woont, maar bij ons waaide het ook ontzettend hard, misschien dat het daar ook wel aan lag..

Maak je er maar niet te druk over! Ach gut Zou het gewoon even vertellen aan je instructeur dat je wat onzeker bent geworden.. Je instructeur kan je er vast wel mee verder helpen.

LiekeXviona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:36

Het kunne inderdaad verschillende oorzaken hebben, en het hoeft niet eens persee aan jou te liggen hoor!
Als je er toch niet zo lekker bij voelt kan je even aan je instructrive vragen wat zei er van vondt.
Maar ze vond het niet jou schuld! Tong uitsteken
Dus gewoon lekker verder rijden! Kusje

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:41

Daarnaast lijkt het voor je gevoel bij een ander altijd beter te gaan :p

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:41

het hoeft echt niet aan jou te liggen. zoals hierboven als is gezegd zijn er ontzettend veel oorzaken te noemen. zoals wel al uit de box geweest of niet. al meerdere lessen gelopen die dag of niet of misschien heb je gewoon geen klik met dit paard en voelen jullie elkaar niet aan. en die klik heeft niks met jou apart te maken. die heb je gewoon met een paard of niet.

Amber_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 20:11

Paarden hebben soms een dagje dat ze overal van schrikken! Niks aan de hand dus en als je instructeur ook al zei dat het niet aan jou lag zou ik het maar gewoon geloven!

lizzyke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 23:32

zo te lezen is het een paard wat er nog niet zo lang staat, en dus misschien nu pas echt een beetje begint te wennen aan de omgeving. alles is nieuw, en niet alles valt meteen op bij een paard (hij kan ooit na er eerst 3x langs te hebben gereden ineens door krijgen dat eer een pion ofzo in de hoek staan, en in eens weg springen Tong uitsteken) maak je niet druk zal ik zeggen Lachen, het ligt vast niet aan jou denk ik.
(en al is die al gewent, bij ons is het vaak dat ze pas na een tijdje de streken krijgen en een goede truc is het weg springen voor 'bakkabouters')

Melis_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 09:09

Waarschijnlijk heeft ze gewoon een tijdje stil gestaan waardoor ze hartstikke hyper is. En dan reageren sommige paardjes nogal heftig op alle geluiden. Ik heb het zelf ook mee gemaakt in de winterperiode. Mijn paard kon niet in de wei door het weer en ze was toen ook zo hyper en ging bokkend de bak door. Toen heb ik haar voor het rijden gewoon 15 minuten losgelaten in de bak en dan kon ze zich even uitleven en dan ging het rijden ook weer normaal. Ik hoop dat je er wat aan hebt! Knipoog

Marjoleinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 12:08

Oké, dankjewel allemaal Lachen
Is fijn even bevestiging te hebben Knipoog

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:23

Ik denk inderdaad dat het paard mischien even heeft stilgestaan ofzo. Ik ken paarden die na 1 dag stil staan al niet meer te houden zijn. Gewoon pech, niks aan te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:25

't is altijd even wennen op een ander paard. Zeker omdat jij een vaste pony hebt kan het even lastig zijn om meteen door te hebben hoe je op een ander paard moet reageren en daar reageert het paard dan weer op terug. Niet jou schuld. Lachen