Tong over het bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 09:24

Mijn kwpn-er heeft sinds kort een nieuw trucje. Hij probeert steeds vaker zich van de arbeit te onttrekken doormet het bit te gaan pielen en dan zijn tong er overheen te doen. Als hij dat voor elkaar heeft loopt hij wel waanzinnig mooi aan de teugel, word wel erg sloom en gaat beetje met zijn mond schudde. Afgezien dat hij er mooi van aan de teugel komt werkt het natuurlijk absoluut niet en moet er wat aan gebeuren.

Ik rij nu niet met sperriem omdat ik een engelse neusriem heb en ik rij met dubbel gebroken watertrens.

Met welke bitten kunnen ze de tong er niet zo makkelijk overheen gooien?

henkb

Re: Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 09:30

Je zou een tonglepel kunnen proberen!

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 09:41

is zo'n bit toegestaan op wedstrijden?

rija

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 09:45

Hallo,

Bij ons begon een d pony hier ook mee bleek dat de kiezen het probleem waren na een bezoek aan de paardetandarts was dit opgelost. Misschien dat dit bij jouw paard ook het probleem kan zijn

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 09:50

in november is hij nog geweest, kan me haast niet voorstellen dat het nu al weer mis is Verward

Marronn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:29

Misschien dat ie te weinig ruimte heeft in zijn mond

Melis_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 12:35

Ik heb niet zoveel verstand van bitten enzo maar misschien kun je beter een dubbelgebroken watertrens gebruiken die liggen ook zacht in de mond.

xxdammiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 15:33

door een sperriempje te gebruiken wordt het idd vaak moeilijker voor ze!

maar mijn ervaring is dat ze met een dubbel gebroken bitje, het iets makkelijker krijgen omdat te doen. omdat het bit namelijk iets rechter in zn mond blijft!

en je kunt natuurlijk altijd een tonglepel proberen, misschien dat die het na een periode dan wel helemaal niet meer doet Haha!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:55

Misschien heeft hij wel een reden om aan het werk te willen ontkomen. Knipoog

Heeft hij misschien last van zijn tanden (ja hoor, het kan best dat er weer wat aan de hand is)?
Of zadel/rug/hoofdstel/...?
Je hebt een watertrensje, redelijk dunne bitjes dus normaal gezien. In feite kan een dunner bit helpen (owv meer ruimte in de mond), maar in dit geval heb je al een dun bit.
Of het kan zijn dat je bit iets hoger moet hangen.

Het kan ook zijn dat je te streng bent met je handen... Het is belangrijk om een goede zit te hebben en je paard niet te storen in z'n mond. Ik haal uit een van je berichten dat je wedstrijden rijdt of iig wil rijden. Steekt je paard zijn tong ook buiten? Daar wordt je nl. serieus op afgerekend... Hoe dan ook, je zult hier tijd in moeten steken om je paard dit af te leren.
Volgens mij loopt je paard eigenlijk zelfs niet zo mooi aan de teugel. Of nee, ik herformuleer: niet goed. Je krijgt een soort vals gevoel doordat je paard je tong over het bit gooit. Wat ik zou doen is: veel meer op de achterhand gaan zetten. In het begin is het aan te raden om zelfs veel met lange teugels te werken, en naarmate dat beter gaat, rustig opnemen. Belonen als het goed gaat en als het niet goed gaat, even een stapje terug doen. Opletten dat je niet te streng bent met je handen.

Je kan ev. naar een ander bitje overstappen, maar daarmee los je de kern van het probleem niet op...

Ik ben ondertussen nog wat topics aan het zoeken:
[RT-P] Tong over het bit
[RT-P] ervaring met lepelbit?
[RT-P] Tong over het bit...
Enz... Even zoekfunctie dus. Lachen

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 17:41

ik ben idd streng met mijn handen. Maar ik heb priveeles (goede) en er word hard aan gewerkt dat af te leren.

Ik rij wedstrijden met hem. Sinds vandaag zijn we de B door.

Wat betreft lichamelijk probleem, dat zou mischien kunnen kloppen. 2 maand geleden is de ostheopaat nog geweest en in de tussentijd niets gebeurt dus dat zal het niet zijn maar ik vermoed sinds dit weekend wel dat hij last van de spieren heeft. Donderdag heeft hij een afspraak voor een sportmasage dus moet dat even afwachten.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:16

sperriempje er aan doen, kan de mond niet meer zomakkelijk open.
tonglepel ben ik niet echt een voorstander van, worden ze stugger van in de mond.
Nakijken, mond, rug, tuig, stand hoeven! Alles kan er mee te maken hebben dat je paard een uitweg gaat zoeken door bv de tong over het bit te gooien.
Lage neusriem kan ook schelen.
Heeft hij geen druk op de kaken maar kan niet zijn mond te ver open doen.
Ja en andere bitten is denk ik beetje testen, verschilt voor ieder paard welk bit hij het beste accepteerd.
sommige zijn op een dubbel gebroken super en andere een weer op bustrens en daar zit ook nog verschil per dikte in.
beetje aftasten
succes

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:04

Misschien komt het daarmee wel in orde. En blijven werken aan die strenge handen! Succes. Lachen

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 14:55

Mijn merrie doet het af en toe ook. Tong over het bit en dan mooi en langzaam lopen. In het begin dacht ik dat een paard zo hoorde te lopen (ja ik ben blond), maar nu met mijn instructice heb ik geleerd dat het niet zo hoort. Ik moet als ze dat doet juist wat meer contact opnemen en flink vorwaarts houden. Ik rij met hele losse handen vandaar dat ik dan meer contact op moet nemen.